یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایش «تا اشکستان» به نویسندگی و کارگردانی حمید حرا در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران در حال اجرا است.

نمایش

به گزارش همشهری آنلاین،"تا اشکستان" روایتی متفاوت از شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را به نمایش می‌گذارد.

حمید حرا به عنوان نویسنده و کارگردان این اثر قصد دارد، قصه تازه‌ای از حق جویی‌ها و حق طلبی‌های مسیحیان مدینه از حضرت علی (ع) در زمان شهادت خانم فاطمه زهرا را بیان کند.

حمید حرا در باره ایده اولیه شکل‌گیری نمایش "تا اشکستان" گفت : "هدف من، این بود که داستان زندگی حضرت زهرا (س) را از یک زاویه غیرمتعارف ببینم.

ما در اثر قبلی، نمایش «بغضی که ماند» این واقعه را از منظر یهودی‌های شهر مدینه مورد بررسی قرار دادیم و در نمایش «تا اشکستان» با نگاهی متفاوت از سوی مسیحیان مدینه رو به رو شدیم.

مسیحیان در مواجهه با این واقعه با حق جویی و حق طلبی برخورد کردند و از حضرت علی (ع) طرفداری کردند.

برای نوشتن داستان این نمایش، من مستندات تاریخی که از این موضوع موجود بود را در کنار هم قرار دادم و قصه جدیدی با نام تا اشکستان را خلق کردم.

این قصه آثار باقی مانده از کتاب‌های ادیان پیشین را کنار هم قرار داده در کتب آسمانی ادیان مختلف ظهور خاتم پیامبران بشارت داده شده بود و در این کتاب‌ها حضرت علی (ع) را با نام ایلیا خطاب می‌کردند در این کتاب‌ها حتی داستان ظلمی که بر فرزندان ایشان شده نیز روایت شده است".

کارگردان و نویسنده "تا اشکستان" در ادامه اظهار داشت: "تمامی نمایش‌های مذهبی بر چند اساس شکل می‌گیرند؛در بعضی نمایش‌های مذهبی ما، روایت تاریخی داریم که باید با مستندات علمی و دقیق پیش برود که گروه‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند محدود هستند.

یا آثار نمایشی در حوزه اخلاق خلق می‌شوند البته نمایش دینی تعاریف دیگری هم دارد که شاید آدم ها اهل دین و دیانت کار را بسازند و یا نمایش بسیار معاصر پیش برود و نتیجه‌گیری انتهایی دینی داشته باشد.

به هر روی، گروه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بسیار محدودند و متاسفانه در مجموعه تئاتردینی، ما متولی ویژه‌ای نداریم".

وی ادامه داد:"تئاتر دینی مخاطب وسیعی دارد و نمایش ما در سال گذشته یکی از پر مخاطب‌ترین نمایش‌های تئاتر شهر بود.

من که مدت‌هاست در حوزه نمایش‌های دینی فعالیت می‌کنم به دنبال جمع کردن مخاطب مذهبی و دینی برای تماشای آثارم نیستم زیرا شخص مذهبی از آداب و تشریفات دینی آگاه است و اطلاعات و مستندات تاریخی را می‌شناسد.

ما به دنبال مخاطبان اهل تئاتر هستیم. در واقع آنها بینندگان اصلی ما هستند و می‌خواهیم بدین وسیله آنها را از وقایع دینی آگاه سازیم".

نمایش «تا اشکستان» که این روزها ساعت 19 به روی صحنه سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران می‌رود کاری از گروه سایه است و سوگواره نمایشی حضرت زهرا (س) را روایت می‌کند.

این نمایش قصه مردی موحد از مسیحیان را بازگو می‌کند که برای یافتن حقیقت از کلیسایی در مدینه راهی هند شده در آنجا در باید شخصی که به دنبال اوست در شهر مدینه حضور دارد و سریعا به کلیسای خود مراجعت می‌کند تا این خبر را به راهب کلیسا بدهد.

اما زمانی که او می‌رسد پیامبر خاتم از میان مسلمانان رخت بربسته و اتفاقات ناگواری در مدینه در حال رخ دادن است، اتفاقاتی که مسیحیان در ورود به مدینه شاهد آن هستند.

به گفته حمید حرا کارگردان نمایش «تا اشکستان»، گروه سایه که این اثر را به تماشا گذاشته است، متشکل از عواملی حدود 60 نفر است که از این تعداد 20 نفر گروه فرم،10 نفر بازیگر،و باقی پشت صحنه نمایش هستند.

«تا اشکستان» در 8 پرده ارائه می‌شود و گاهی با آمدن تصویری که توسط پروژکشن به نمایش در می‌آید،پرده عوض می‌شود.

دکور این اثر دو نمای متفاوت از صومعه یوحنا و کوچه بنی هاشم را به تصویر می‌کشد.

وی در پایان با بیان اینکه از طرف ارگان دولتی هیچ حمایتی از نمایش «تا اشکستان» صورت نگرفته است، گفت :"تا این لحظه هیچ حمایتی از ناحیه ارگان‌های دولتی از نمایش «تا اشکستان» صورت نگرفته است.

البته قول‌هایی به ما داده شده که مسلتزم تایید مراتب بالاتر است. تلاش ما این است که با حمایت اسپانسر بتوانیم اجرای این نمایش را ادامه دهیم".

طراح حرکات فرم این اثر به عهده سعید داخ است و سید جواد طاهری،علی یعقوب‌زاده،علیرضا عمرانی،سید وحید میر یونسی،سید علی سجادی،زین‌العابدین تقی‌پور ،رضا حجار زاده،مصطفی یعقوبی،سعید شیخ الاسلام،مهدی بهی‌زاد و.... در اشکستان نقش آفرینی می‌کنند.

گروه هنری سایه کار خود را در سال 1379 با ریکرد انتقال مفاهیم دینی و با استفاده از ابزار تاثیر گذار تئاتر و با حفظ فرهنگ و هنر اسلامی و با بهره گیری از جوانان و پیشکسوتان این حوزه فعالیت هنری خود را با سوگواره نمایشی «بیرق ماندگار»به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) در تالار مولوی دانشگاه تهران آغاز کرد که با استقبال بازدید کنندگان همراه بود.

از فعالیت‌های این گروه تاکنون می‌توان از اجرای نمایش‌های «بغضی که ماند»، «تا اشکستان» ،«آن سوی پنجره»، «طالب‌»،«ضیافت اشک» نام برد.

نمایش «تا اشکستان» تا 6 اردیبهشت ماه همه روزه ساعت 19 در سالن اصلی فرهنگسرا نیاوران اجرا می‌شود.

کد خبر 166348

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز