دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

مهدی آزادواری: انتخابات سال گذشته مجلس شورای اسلامی، با ورود تنی چند از اهالی متخصص بازار سرمایه به مجلس، نقطه عطفی را برای بازار سرمایه کشور رقم زد که به‌نظر می‌رسد هنوز این رویداد، ماهیت خود را نتوانسته در قالب یک فرصت تاریخی، نه تنها از جنبه اقتصاد سیاسی برای کل کشور بلکه از لحاظ آغاز یک فرایند زیرساختاری برای اقتصاد بانک محور کشور نیز مورد توجه قرار دهد.

بازار بورس کشور با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته بحران‌های متعددی را تجربه کرده و از توفان‌های بزرگی نیز عبور کرده، اکنون به عنوان یک بازار کاملا تاثیر‌گذار- چه از جنبه سرمایه‌گذاری و چه از جنبه تامین مالی برای تولید ملی کشور و محرک رشد اقتصادکل کشور- می‌تواند نگریسته شود اما خلأ اصلی این بازار تا‌کنون عدم‌وجود حامی قانونی و رسمی و متمرکز بود تا بتواند اثرات متقابل بورس و اقتصاد ایران را به‌صورت علمی و قانونی تبیین کند.

تا‌کنون تصویب قانون بازار اوراق بهادار ایران و توسعه نهادها و ابزارهای مالی نوین از قوی‌ترین قوانین حامی بازار سرمایه بودند که همین دو قانون بستر فراوانی جهت بالفعل کردن پتانسیل‌های بورس در اقتصاد بوده است، اما با توجه به عدم‌نقش واقعی بورس در تولید ناخالص ملی و نقش کمرنگ‌تر نسبت به سایر بازارها خصوصا بازار پول، مطمئنا نواقص یا بهتر بگوییم خلأهای اساسی در این مسیر وجود داشته است. اگر به پتانسیل‌های بازار سرمایه کشور فرصت ظاهر شدن داده بودیم در شرایط سخت اقتصادی و حتی سیاسی، بازارهای تورم زای ارز و طلا به راحتی نمی‌توانستند عرض اندام کنند و کل اقتصاد کشور و جامعه را مورد هجوم خود قرار دهند.

در این میان ورود افرادی از اهالی بازار سرمایه به مجلس شورای اسلامی و تحرکات اولیه جهت تشکیل فراکسیون بازار سرمایه می‌تواند به‌عنوان یک نقطه عطف تاریخی برای بازار بورس و شروع حرکت از یک اقتصاد بانک محور به سمت بازار محور قلمداد شود. طی سال‌های گذشته خصوصا سال قبل به‌دلیل شرایط خاص سیاسی و اقتصادی و شاخص شدن بازارهای تورم زای طلا و ارز، بانک مرکزی قدرت مطلق تصمیمات یکجانبه حوزه اقتصادی و خصوصا سرمایه‌گذاری بوده است که نقش متولیان بازار سرمایه به حاشیه رانده شد.

تشکیل بازارهای موازی سکه و غیرقابل پیش‌بینی کردن تبعات آن در آینده اقتصاد کشور و فرایند سرمایه‌گذاری و مراجع تامین مالی صنعت، نمونه‌ای بارز از نیاز مبرم به‌وجود فراکسیون قوی و نیرومند همچون فراکسیون بازار سرمایه است که می‌تواند در کنار کمیسیون اقتصادی مجلس و همراهی با کمیته فقهی بورس و شورای پول واعتبار و نماینده‌های بخش خصوصی و تشکیل یک مرکز قوی پژوهش‌های علمی بازار سرمایه نقش بی‌بدیل و تاثیرگذار تاریخی در اقتصاد و تولید ملی به‌دنبال داشته باشد.

مطمئنا نماینده‌های بازار سرمایه در مجلس از باب گسترش و نفوذ رسانه‌های اقتصادی و بازار سرمایه از یک طرف و شرایط خاص اقتصادی کشور، در آینده بیشتر از سایر کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس میان بخش عظیمی از افراد جامعه جلب توجه خواهند کرد که خود نشانه لزوم پنهان و انباشته شده نیازهای واقعی اقتصاد کشور به تغییر است.

* کارشناس ارشد بازارهای مالی

کد خبر 168466
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز