همشهری آنلاین: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برخی از درس های سال جهاد اقتصادی برای سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: ما در سال جهاد اقتصادی عملی منطبق بر ضرورت ها و انتظارات رهبری نداشتیم.

مهر نوشت: حسین صفار هرندی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" گفت: باید بدانیم که فلسفه نامگذاری سال ها، بیان ضروری ترین مسائل کشور و بسیج امکانات و فرصت ها برای پرداختن به این مسائل است.

وی با بیان اینکه این نامگذاری ها یک اقدام تشریفاتی نیست و از جنس فراخوان هم نیست، تصریح کرد: نامگذاری های سالانه در واقع ارائه یک هدف روشن و مشخص و تنظیم راه های نیل به آن هدف است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در سال گذشته اگر بحث "جهاد اقتصادی" مطرح شد به این دلیل بود که چشم اندازی که در تحولات جهانی وجود داشت بیانگر این بود که درگیری های ما با برخی کشورهای دنیا به سمتی می رود که ما شکل جدیدی از نبرد با آنها را تجربه خواهیم کرد. نبردی که با میدان های سابق ما فرق داشت.

صفار هرندی با اشاره به اینکه در اینجا بحث جلوگیری از دسترسی ما به فرصت های بزرگ تاریخی بود که بروز بخشی از آن را در بیداری اسلامی نیز شاهد بودیم، گفت: گرفتن این فرصت ها از ما و مانع ایران شدن برای میدان داری های روزافزون هدف طرف مقابل بود.

وی ادامه داد: روشن بود که وقتی آنها در حال سنگ اندازی در مقابل ما هستند، اگر ما این صحنه را از جنس جبهه مدیریت نکنیم و نگاهی همانند جبهه ها به آن نداشته باشیم؛ نخواهیم توانست دوام بیاوریم. در واقع فرمولی که می توانست کامروای ما در این مسئله باشد همان فرمول دفاع مقدس گونه بود. یعنی وقتی که اسم "جهاد" به میان آورده شد، معنای دقیق تری به مفهوم تکاپو برای پیشرفت سریع اقتصادی داد.

صفار هرندی در ادامه گفتگوی خود پیرامون درسهای سال جهاد اقتصادی برای سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی اینطور به صحبتهایش ادامه داد: ما در سال جهاد اقتصادی باید از ساحت های خودنگری و محدوداندیشی خارج می شدیم و در مقابل به وسعت اهداف متعالی و الهی خود وارد عرصه چنین نبردی می شدیم تا بتوانیم توفیقاتی از جنس توفیقات جهادی سابق داشته باشیم.

وی تأکید کرد: باید بنشینیم و کارنامه خوانی کنیم که متناسب با این شعار(جهاد اقتصادی) چه اقدامات و چه کارهایی از سوی دولت، غیر دولت و توده مردم انجام شد؟!

"گمان من این است که ما در این زمینه، عملی منطبق بر ضرورت ها و انتظارات رهبری نداشتیم."

این جمله را حسین صفارهرندی در ادامه صحبت های خود بیان می کند و ادامه می دهد: در اینجا قصد گله گذاری نداریم اما چه بسا دولت و دستگاه هایی مثل مجلس که می توانستند سهم اول را در تحریک جامعه به جهاد اقتصادی داشته باشند آنطوری که باید کار نکردند.

وی افزود: در همین طرح هدفمندی یارانه ها قرار بود که دولت از ابتدا نیمی از درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه ها را صرف جبران مشکلات حوزه تولید کند ولی این کار آنطور که شایسته بود انجام نشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: پاسخ هایی نیز که نمایندگان دولت اخیراً در مجلس پیرامون این قضیه مطرح کردند؛ منطقشان برای مخاطب قابل قبول نبود. در واقع استدلال های مطرح شده پرکننده کاستی های بخش تولید به شمار نمی آمد.

صفار هرندی با بیان اینکه اگر مشکلات بخش تولید در سال گذشته وجود داشته اند امسال به طریق اولی خود را نشان می دهند یادآور شد: مثلا وقتی به دلیل همین مشکلات، برخی از مراکز تولیدی کشور تعدادی از شیفت های کاری خود را تعطیل کرده باشند و آثار کاهش تولید، خود را در توزیع هم نشان دهد، طبیعی است که همانند حلقه های به هم پیوسته یک زنجیر شاهد رخدادی مثل بالا رفتن قیمت ها نیز باشیم.

وی افزود: چیزی که در سال جاری موضوع جهاد اقتصادی ناتمام را جدی تر می کند این است که فشارهایی که جریان های شیطانی مخالف ایران مثل آمریکا قصد دارند با تحریم های تازه اعمال کنند؛ باید ما را به سمت اتکای بیشتر به داشته های خود و حمایت از ظرفیت های داخلی کار و سرمایه های نظام که مال مردم هستند سوق دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هیچ تنگ نظری در صرف سرمایه های داخلی وجود ندارد، گفت: مردم وقتی مشاهده می کنند که کشور در حال ساخته شدن است برای سرمایه گذاری بخل نمی ورزند و این در حالی است که دشمن برای دادن سرمایه بخل می ورزد به ویژه آن هنگامی که ببیند ما در حال رشد هستیم و در مقابل او نیز ایستاده ایم.


"باید بصورت واقعی، طراحی هایی انجام داد که با تکیه بر آنها، سال جاری ما در پرتو حمایت از تولید ملی رقم بخورد."
صفار هرندی با گفتن این جمله تصریح می کند: وقتی این رخداد صورت بگیرد، علاوه بر اینکه جریان تولید دچار گستردگی و پیشرفت می شود و کاستی ها جبران می شود؛ اثرات دیگری نیز برای ما دارد و آن اینکه دشمنی که قصد داشته ما را در تنگنا بگذارد و اینک ما را در استغنا می بیند، مجبور است که عقب نشینی کند و پیشنهادهای جدیدی را برای جلب رضایت ما مطرح کند. امری که جلوه آن را در مذاکرات هسته ای استانبول دیدیم و البته ان شاءالله در بغداد نیز ادامه پیدا می کند.

وی افزود: با وجود احتمال اینکه شاید در مذاکرات بغداد شاهد جلوه دیگری از رفتارهای خصمانه دشمن باشیم اما به نظر می رسد که همین دست گرفتن به زانوی خود و برخاستن، توانسته است در همین ابتدای کار میوه شیرینی را به بار آورد و می توان حدس زد که اگر در این زمینه حساب شده تر و درست تر رفتار کنیم، نتایج بهتری خواهیم گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد: ما ادعای این را نداریم که در همه عرصه ها مستغنی از دریافت کمک هستیم و کشورهایی که حاضر باشند در چارچوب روابط متعارف و سنجیده با ما تعامل و داد و ستد داشته باشند؛ ما از کمک های آنها بهره می گیریم اما باید جریان مستمر تولید در کشور نیز سامان یابد.

کد خبر 168397
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز