چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر ایتالیا روز چهارشنبه 28 فوریه (9 اسفند) برای اخذ رای رای اعتماد در سنای این کشور حضور می‌یابد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سنای ایتالیا  در واقع امروز تصمیم خواهد گرفت این سیاستمدار 67 ساله را که با اتکا به ائتلاف احزاب چپ میانه 10 ماه قبل در انتخابات عمومی این کشور پیروز شد، در مقام خود ابقا کند یا خیر.

روز سه شنبه 27 فوریه (8 اسفند) رومانو پرودی از سناتور‌ها درخواست کرد اعتماد خویش به وی را مجددا احیا کنند.پرودی در سخنانی که نیم ساعت به طول انجامید تلاش کرد با ارائه دیگاهی میانه رویانه از خود حمایت احزاب چپ میانه و احزاب چپ افراطی که دولت ائتلافی وی را تشکیل می‌هند به خود جلب کند.او در این سخنان الویت‌های خویش را در عرصه سیاسی برای نمایندگان بیان کرد.او همچنین از طرح حفظ نیرو‌های حافظ صلح ایتالیا در افغانستان دفاع کرد.

با این حال مخالفان دولت سخنان پرودی را به باد استهزا گرفتند و سیلویو برلوسکنی نخست وزیر سابق ایتالیا گفت: دولت پرودی حتی اگر در سنا نیز رای اعتماد کسب کند زیاد دوام نخواهد آورد.

براساس برآوردهای انجام شده پرودی خواهد توانست با  157 تا 163 رای حمایت مججد سناتور‌ها را از آن خود کند.او خواهد توانست آرای بخش عمده‌ای از اعضای حزب کمونیست را که هفته گذشته موجبات سقوط و استعفای وی را فراهم کرده بودند از آن خود کند.او همچنین انتظار دارد بتواند نظر مساعد اغلب 7 سناتور ایتالیایی را که به طور مادام العمر انتخاب می‌شوند به خود جلب کند.

در صورتی که پرودی بتواند حمایت سنا را را کسب کند آخر هفته نیز باید به انتظار رای اعتماد مجلس نمایندگان ایتالیا بنشیند.با توجه به این که احزاب حامی پرودی در مجلس نمایندگان با اختلاف 30 کرسی اکثریت را در دست دارند می توان گفت در صورتی که سنا وی را تایید کند کند کسب رای اعتماد در مجلس نمایندگان قطعی است.

اما در صورتی که پرودی نتواند روز چهارشنبه رای اعتماد نمایندگان مجلس سنا را به خود اختصاص دهد، جورجو ناپولیتانو رییس جمهوری ایتالیا که هفته گذشته پرودی را مجددا در سمت نخست وزیر ابقا کرد می‌تواند یک دولت تکنوکرات را جایگزین دولت پرودی کند.

پرودی هفته گذشته به دلیل پافشاری در سیاست حفظ نیرو‌های ایتالیایی در افغانستان و پذیرش طرح دو برابر کردن گنجایش پایگاه هوایی آَمریکا در شهر ویچنزا با رای مخالف نمایندگان سنا مواجه شد ومجبور شد از مقام خود استعفا دهد.

کد خبر 16795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز