جمعه ۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رومانو پرودی، نخست‌وزیر ایتالیا که عصر روز چهارشنبه هفته گذشته به‌دنبال رای منفی سنای این کشور به طرح پیشنهادی او پیرامون سیاست خارجی ایتالیا از سمت خود کنار‌ه‌گیری کرده بود احتمالاً بار دیگر از سوی جیورجیو ناپولیتانو، رئیس جمهور مامور تشکیل کابینه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز اگر چه ناپولیتانو مخالفتی با ادامه نخست‌وزیری پرودی ندارد اما تزلزل دولت او که پس از پیروزی ضعیف در انتخابات پارلمانی آوریل سال گذشته میلادی قدرت را در دست گرفت، موجب شده احزاب اپوزیسیون و در صدر آنها حزب محافظه‌کار به رهبری سیلویو برلوسکونی، نخست‌ وزیر پیشین ایتالیا خواستار کناره‌گیری وی از قدرت  شوند.

پرودی 67 ساله ریاست شصت و یکمین دولت ایتالیا پس جنگ جهانی دوم را برعهده داشت که گمان می‌رود با توجه به اکثریت ضعیف ائتلاف او در پارلمان رایزنی‌ها برای تشکیل دوباره هیات دولت به رهبری او به بن‌بست برسد.

موقعیت پرودی پیش از این به دنبال ارائه لوایحی چون اعطای حقوق قانونی به زوج‌هایی که با یکدیگر زندگی می‌کنند اما با هم ازدواج نکرده‌اند مطابق با زوج‌هایی که رسماً به عقد هم درآمده‌اند و مخالفت شدید کلیسای کاتولیک با این لایحه تضعیف شده بود.

علاوه بر این اکثریت ضعیف ائتلاف حاکم در پارلمان که تنها یک کرسی بیشتر از احزاب اپوزیسیون در اختیار دارند موقعیت دولت چپگرای میانه‌رو پرودی را به مخاطره افکنده بود.

پافشاری دولت پرودی بر تمدید دوره ماموریت 1800  نیروی ایتالیایی در افغانستان و موافقت با توسعه پایگاه نیروی هوایی ارتش آمریکا در نزدیکی ونیز از دیگر مواردی بود که مخالفت‌های گسترده‌ای را با دولت پرودی رقم زد تا آنجا که حتی جناح‌هایی از کمونیست‌ها، که متحد او تلقی می‌شدند هم منتقد سیاست خارجی دولت بودند.

اگر چه واحدهای نظامی ایتالیا  مستقر در افغانستان در دوران نخست‌وزیری بر‌لوسکونی به این کشور اعزام شده بودند اما پرودی خواستار تمدید دوره استقرار آنها به رغم مخالفت گسترده افکار عمومی با ادامه حضور نیروهای ایتالیایی در افغانستان بود.

به نظر می‌رسد ناپولیتانو که خود زمانی کمونیست بوده مجدداً پرودی را مامور تشکیل کابینه کند. در این صورت او می‌تواند با ترکیب کنونی هیات دولت برای کسب رای اعتماد به پارلمان برود یا افراد جدیدی را برای تصدی وزارتخانه‌ها معرفی کند.

کد خبر 16424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز