همشهری آنلاین: ده‌ها هزار از مردم ساکن شهری کوچک در منطقه ونتو واقع در شمال ایتالیا علیه طرح توسعه یک پایگاه آمریکایی در این منطقه تظاهرات کردند.

به نوشته نیویورک تایمز ، براساس این طرح وسعت پایگاه نظامی مذکور دو برابر خواهد شد و  گنجایش آن نیز از 2.750 پرسنل به حدود 4.500 پرسنل خواهد رسید.

مردم این منطقه نگران آن هستند که در صورت توسعه این پایگاه که متعلق به نیرو‌های هوابرد ارتش آمریکا است ، حملات تروریستی به این منطقه صورت گیرد،علاوه بر آن ونتویی‌ها بر این باورند که توسعه پایگاه آمریکایی‌ها بار ترافیکی را در منطقه بالا خواهد برد و به محیط زیست نیز صدمات جبران ناپذیری وارد خواهد آورد.

همین نگرانی‌ها سبب شده تا مردم ونتو در تظاهراتی بزرگ که در روز شنبه 18 فوریه (29 بهمن) بر پا شد سیاست خارجی دولت آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار دهند.

سفارت آمریکا در رم به اتباع خود هشدار داد که از ویچنزا بزرگترین شهر منطقه ونتو خارج شوند. مقامات دولتی و نظامی ایتالیا نیز سطح هشدار  را در سراسر منطقه بالا بردند.در روز شنبه (زمان بر پایی تظاهرات) فضای هوایی شهر ویچنزا به طور موقت منطقه پرواز ممنوع اعلام شد و بیشتر مغازه‌ها در مرکز تاریخی شهر تعطیل شدند.

تعداد زیادی هلی کوپتر نیز به منظور تامین امنیت بر فراز شهر به پرواز آمدند ونیرو‌های پلیس نیز گشت‌های خود را در سراسر ویچنزا گسترش دادند.

به رغم برقراری تدابیر شدید امنیتی در ویچنزا تظاهرکنندگان ایتالیایی به اعتراضات شدید خود ادامه دادند.برخی از شهروندان ویچنزا از ناتوانی دولت ایتالیا در جلوگیری از اجرای طظرح توسعه پایگاه آمریکایی به شدت انتقاد کردند.

اندره تورلای 21 ساله ، دانشجوی رشته خبرنگاری که از پارما به تظاهرکنندگان ونتویی پیوسته بود ، گفت:من با ساخت پایگاه نظامی مخالف هستم بویژه آنکه این کشورم نیست که مبادرت به ساخت پایگاه می‌کند.

او افزود:این جا مردم از آمریکایی‌ها به دلایل زیادی بدشان می‌آید ، اما من به اینجا آمده‌ام تا علیه عملکرد دولتم تظاهرات کنم.

اعتراضات به عملکرد ضعیف دولت ایتالیا در مقابله با طرح توسعه پایگاه آمریکایی حتی به احزاب ایتالیایی نیز کشیده شده است. عدم مخالفت رومانو پرودی نخست وزیر کنونی ایتالیا با طرح توسعه پایگاه آمریکایی ونتو که در زمان نخست وزیری برلوسکنی تصویب شده بود، خشم حزب کمونیست و احزاب چپ گرای رادیکال ایتالیا را نیز برانگیخته است.

کد خبر 16022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز