یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ده ها هزار نفر در شهر ویچنزا، در شمال شرقی ایتالیا در اعتراض به برنامه گسترش پایگاه نظامی آمریکا راهپیمایی کردند.

به گزارش بی بی سی؛ فعالانی که این راهپیمایی را ترتیب داده‌اند می‌گویند اکثریت مردم منطقه با برنامه آمریکا [برای گسترش حضور نظامی اش] مخالفند و به باور آنها نخست وزیر ایتایا مخالفت شدید ساکنان این منطقه را نادیده گرفته است.

رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا، با اجرای این برنامه که در دوران نخست وزیری سیلویو برلوسکونی بر سر آن با آمریکا توافق شده بود، موافقت کرده است.

سابقه حضور نظامی آمریکا در شهر ویچنزا به بیش از پنجاه سال پیش باز می گردد. جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، قصد دارد حدود دو هزار تن از نیروی این کشور را از آلمان به ایتالیا منتقل کند.

در حالی که این اقدام مخالفت شهروندان ایتالیایی را همراه داشته، برخی کارشناسان می گویند حضور پایگاه آمریکا در این منطقه دستکم هزار فرصت شغلی ایجاد کرده و خروج کامل نیروهای آمریکایی را به ضرر اقتصاد این شهر می دانند.

با وجود نگرانی از بابت خشونت احتمالی، راهپیمایی شهر ویچنزا بدون درگیری و در آرامش برگزار شد. برخی مدارس که روزهای شنبه باز هستند، به علت تظاهرات تعطیل کرده و سفیر آمریکا به شهروندان این کشور هشدار داده بود [در این روز] به این شهر سفر نکنند.

شهردار ویچنزا ابراز نگرانی کرده بود که گروه های چپگرای افراطی از دیگر کشورهای اروپایی این راهپیمایی را به خشونت بکشانند؛ اتفاقی که شش سال پیش در جریان اعتراض به نشست سران هشت کشور صنعتی در شهر جنوا رخ داد و علاوه بر یک کشته، چندین زخمی و خسارات سنگینی بر جای گذاشت.

سازمان دهندگان این راهپیمایی شمار شرکت کنندگان را صد هزار و پلیس چهل هزار نفر اعلام کرده اند.

برخی از شرکت کنندگان پلاکاردهایی در دست گرفته بودند که روی آنها نوشته شده بود: "خیلی ممنون آمریکا، نمی خواهیم." روی برخی دیگر از پلاکاردها نوشته شده بود: "پایگاه ها را به خانه برگردانید."

خبرنگار بی بی سی در رم می گوید دولت چپ-میانه آقای پرودی آشکارا دچار دو دستگی میان کسانی شده که خواهان پایبندی به تصمیم دولت راست-میانه قبلی هستند، و کسانی که می گویند نیروهای آمریکایی باید از ایتالیا خارج شوند

کد خبر 16088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز