چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه سیاسی: دولت دهم از ابتدای شروع فعالیت خود با برخی چهره‌ها همراه بوده است که اگرچه مطلوب رئیس‌جمهور بوده‌اند ولی هیچ‌گاه نتوانستند مقبول مجلس و رسانه‌ها بیفتند.

از همین رهگذر نیز بود که دولت محمود احمدی‌نژاد مجبور شد برای پاسخگویی به این مطالبات‌ به فکر جابه‌جایی این چهره‌ها بیفتد، چرا که ادامه همکاری با این افراد یا به استیضاح وزرایش می‌انجامید ‌یا منجر به افزایش فشار رسانه‌ها می‌شد. رئیس‌جمهور این چهره‌ها را در سخنرانی‌ها و همایش‌های متعدد، دوستان، همکاران و برادران عزیز خویش می‌نامید و از همین‌رو بدیهی بود که وی هیچ‌گاه آنان را از حلقه ریاست‌جمهوری اخراج نکند و به فکر عناوین دیگری در زمان‌ها و جایگاه‌های دیگر برایشان باشد.

پیشتاز این چهره‌ها اسفندیار رحیم مشایی بود که در همان آغاز ریاست‌جمهوری دهم، احمدی‌نژاد وی را معاون اول خود کرد. مشایی در تیرماه ۱۳۸۸ معاون اول رئیس‌جمهور شد اما پس از یک هفته از حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب، مبنی بر برکناری مشایی از این سمت، وی از پست خود استعفا کرد. با وجود این رئیس‌جمهور مشایی را مسئول دفتر خویش قرار داد.

بازگشت چهره خرداد 90

رئیس‌جمهور طی حکمی محمدشریف ملک‌زاده را به‌عنوان مشاور خود منصوب کرد. محمد شریف ملک‌زاده که خرداد ماه سال گذشته مسئولیت دبیرکلی شورای‌عالی رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور را بر عهده داشت همزمان به‌عنوان معاون مالی و اداری وزارت امورخارجه منصوب شد.

این در حالی بود که وی ‌به‌دلیل چندپرونده‌ در قوه قضاییه بازداشت شده بود. برهمین اساس نیز بود که نمایندگان مجلس طرح استیضاح علی اکبرصالحی وزیر امورخارجه را به هیات رئیسه ارسال کردند و سرانجام ملک‌زاده از سمت خود استعفا کرد. اما حضور ملک‌زاده در شورای‌عالی رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور نیز خبرساز بود.

این شورا اواخر سال ۱۳۸۳ شکل گرفت که در بدو تأسیس براساس آیین‌نامه مصوب زیر مجموعه وزارت امور خارجه قرار گرفت ولی با آغاز به کار دولت نهم، سطح و ساختار دبیرخانه ارتقا یافت و به نهاد ریاست‌جمهوری منتقل شد. شورای‌عالی رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور اگرچه از سال 84 در زیرمجموعه ریاست‌جمهوری فعالیت داشت اما دومین همایش ایرانیان خارج از کشور در اواسط مرداد 89 در تهران برای آن دردسرساز شد و واکنش‌های بسیاری را برای دولت پدید آورد.هزینه برگزاری این همایش و چهره‌هایی که در آن حضور داشتند مهم‌ترین وجه انتقاد رسانه‌ها و نمایندگان مجلس در این خصوص بود.

مشاور فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری

30 فروردین نیز حمید بقایی‌ معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در حکمی حجت‌الاسلام عباس امیری‌فر را به‌عنوان مشاور فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری منصوب کرد. در متن حکم بقایی آمده بود: با عنایت به تعهد، شایستگی و سوابق ارزشمند جنابعالی، بدین‌وسیله به‌عنوان «مشاور فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری» منصوب می‌شوید. امیری‌فر رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد نهاد ریاست‌جمهوری در دولت دهم جمهوری اسلامی ایران است.

امیری فر اگرچه امام جماعت مسجد سلمان نهاد ریاست‌جمهوری است اما نامش بر سر ماجرای مستند «ظهور نزدیک است» که اواخر سال 89 منتشر شد در رسانه‌ها مطرح شد. این مستند با همه واکنش‌هایی که مراجع و علما نسبت به آن نشان دادند منجر به دستگیری چندنفر شد که یکی از آنها امیری‌فر بود. وی در گفت‌وگو با شبکه ایران درخصوص اتهام بازداشتش گفته بود: علت بازداشت من، مربوط می‌شد به سی دی مستند ‌ظهور نزدیک است‌به بنده اتهام معاونت در ساخت، تهیه و توزیع سی دی و همچنین نشر اکاذیب مربوط به مستند ظهور نزدیک است، زده بودند. وی پس از ۵۰ روز بازداشت، از زندان اوین آزاد شد.

 

کد خبر 167894
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز