چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کمتر از یک هفته پس از آزمایش موشکی هند این بار پاکستان موشک جدید خود را با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آزمایش کرد تا همراه با آماده شدن کره‌شمالی برای آزمایش هسته‌ای، آسیا شاهد یک مسابقه تسلیحاتی واقعی باشد.

موشک

مقام‌های پاکستان  اعلام کردند که موشک جدید میان برد خود به نام «شاهین - یک آ» را با موفقیت آزمایش کرده‌اند.
پاکستانی‌ها جزئیات فنی موشک جدید را اعلام نکرده‌اند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که این موشک که قابلیت حمل کلاهک‌های معمولی و هسته‌‌ای را دارد به احتمال زیاد می‌تواند اهدافی بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار کیلومتر را هدف قرار دهد.

گفته می‌شود موشک آزمایش شده پاکستان از داخل خاک این کشور به هدفی در داخل اقیانوس هند شلیک شده و به هدف اصابت کرده است. با آزمایش موفق این موشک هدف‌هایی در عمق خاک هند، رقیب دیرینه پاکستان در تیررس تسلیحات هسته‌ای این کشور قرار دارد. مقام‌های پاکستانی اعلام کرده‌اند که شاهین - یک آ در مقایسه با موشک‌های قبلی بهینه‌سازی شده و برد بیشتری دارد. سخنگوی ارتش پاکستان گفته است که تولید نوع بهینه‌سازی‌ شده شاهین باعث تحکیم هرچه بیشتر توانمندی پاکستان در زمینه تسلیحات بازدارنده می‌شود. هفته گذشته هند موشک قاره‌پیمای خود با قابلیت حمل کلاهک هسته‌‌ای به نام آگنی-۵ را آزمایش کرد که با برد ۵ هزار کیلومتر فراتر از پاکستان، چین را هم می‌تواند هدف قرار دهد.

با آزمایش این موشک هند به جمع کشورهایی پیوست که دارای موشک‌های دوربرد با حمل کلاهک هسته‌ای هستند. آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین علاوه بر رژیم صهیونیستی دارای این موشک‌ها هستند. آزمایش موشکی پاکستان در‌واقع در جواب به آزمایش موشک بالستیک هندی‌ها صورت گرفته است. مقامات‌ هندی هفته گذشته اعلام کردند هدف از آزمایش این موشک تقویت قدرت بازدارندگی درصورت بروز جنگ است و نه تهدید کشور خاصی، اما پاکستانی‌ها هیچ وقت به چنین اظهارنظری اطمینان نکرده‌اند.

هند و پاکستان هر دو دارای تسلیحات اتمی هستند و از زمان کسب استقلال از انگلیس در سال ۱۹۴۷ تاکنون 3 بار با هم وارد جنگ شده‌اند. آزمایش‌های موشکی دو طرف در حالی صورت گرفته که به تازگی آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان در سفری کم سابقه به دهلی نو رفت و با مانموهان سینگ، نخست‌وزیر این کشور گفت‌وگو کرد. در این مذاکرات نخست‌وزیر هند ابراز امیدواری کرد که در وقتی مقتضی برای دیدار با مقام‌های پاکستانی به اسلام‌آباد سفر کند.

آزمایش‌های هسته‌ای بدون واکنش پاکستان و هند در حالی طی یک هفته گذشته به راحتی آزمایش‌های موشکی خود با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را بدون واکنش خاصی از سوی جامعه بین‌المللی انجام داده‌اند که کره‌شمالی به‌تازگی با آزمایش ناموفق موشکی مورد انتقاد شدید شورای امنیت و کشورهای غربی قرار گرفت. پیونگ‌یانگ اعلام کرده بود که با این موشک قصد پرتاب ماهواره را دارد اما آمریکا و کشورهای غربی این کشور را متهم کرده‌اند که قصد دستیابی به موشک‌های بین‌قاره‌ای با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد. هر چند این آزمایش با شکست مواجه شد اما از سوی جامعه بین‌المللی پیونگ‌یانگ مورد انتقادهای شدید قرار گرفت. اکنون منابع آگاه اعلام کرده‌اند که کره‌شمالی برای سومین آزمایش هسته‌ای خود آماده شده است.

به گزارش رویترز، منابع نزدیک به پکن و پیونگ‌یانگ اعلام کرده‌اند که مقدمات این آزمایش انجام شده است. کره‌شمالی پیش از این در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ آزمایش هسته‌ای انجام داده اما برای نخستین بار است که چنین آزمایشی پیش از انجام، اعلام شده است.
با وجود آزمایش هند و پاکستان، لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا از مقام‌های کره‌شمالی خواست که از انجام سومین آزمایش هسته‌ای خودداری کنند. او اعلام کرده است که انجام چنین آزمایشی به بی‌ثباتی بیشتر در یکی از مناطق خطرناک جهان منجر خواهد شد. بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در رابطه با این آزمایش به پیونگ یانگ هشدار داده است.
این در حالی است که روز گذشته رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌شمالی اعلام کرد که این کشور سلاح‌های پیشرفته و قدرتمند برای شکست آمریکا را در اختیار دارد. ری یونگ هو در جمع مسئولان نظامی و حزب حاکم کره‌شمالی، بر اهمیت تقویت نظامی کشورش برای دفاع در برابر تهدیدهای آمریکا و کره‌جنوبی تاکید کرد و گفت که کشورش مجهز به تسلیحات قدرتمند پیشرفته است. درگیری هسته‌ای هند و پاکستان جهان را دچار قحطی می‌کند

محققان در یک مطالعه جدید هشدار دادند که درگیری هسته‌ای هند و پاکستان می‌تواند باعث قحطی جهانی شود. براساس این تحقیق حتی درصورت درگیری محدود هسته‌ای دو طرف حداقل یک میلیارد نفر در جهان با قحطی مواجه خواهند شد. در این تحقیق آمده است که علاوه بر آلوده شدن مزارع کشاورزی، آثار درگیری هسته‌ای بر محیط‌زیست مانند کاهش بارش‌ها، مردم جهان را مدت‌ها با مخاطرات جدی روبه‌رو می‌کند.

کد خبر 167872
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز