گروه بین‌الملل: رژیم صهیونیستی اعلام کرد اقدامات خود در راستای حل‌وفصل مناقشه‌اش با فلسطینیان را با هفت کشور مسلمان که روز یکشنبه این هفته در نشست اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان گرد آمدند، هماهنگ می‌کند.

به گزارش روزنامه دیلی‌نیوز ترکیه، پینهاس آویوی، سفیر اسرائیل در این کشور اعلام کرده تل‌آویو در حال ارزیابی طرح هفت کشور حاضر در نشست اسلام آباد است.

وی تأکید کرد اگرچه مقامات این رژیم در جریان محتوای مذاکرات اسلام‌آباد قرار نگرفته‌اند لیکن از هرگونه اقدامی برای پیشبرد تلاش‌هایی که در جهت برقراری صلح در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌شود، حمایت می‌کنند.

سفیر تل‌آویو در ترکیه در حالی از آمادگی رژیم صهیونیستی برای بررسی این طرح خبر داد که تصریح کرد اسرائیل خواستار هماهنگ شدن هر طرح صلحی است که به این رژیم مربوط می‌شود و یادآور شد حل‌وفصل مناقشه جاری مستلزم گفت‌وگوی مستقیم اسرائیلی‌ها و فلسطینیان است.

وزرای امور خارجه عربستان‌سعودی، اردن، مالزی، اندونزی، ترکیه، مصر و پاکستان روز یکشنبه این هفته در اسلام‌آباد با هم دیدار کردند و ضمن موافقت با برگزاری نشستی دیگر در آینده‌ای نزدیک برای بررسی اوضاع خاورمیانه با تمرکز بر طرح صلح اعراب برای حل‌وفصل مناقشه اسرائیل و فلسطینیان، خواستار تسریع روند تشکیل کشور مستقل فلسطینی شدند.

به‌جز مصر و اردن هیچ‌یک از کشورهای عربی اسرائیل را به‌رسمیت نشناخته‌اند. در طرح صلح عربستان سعودی که از حمایت پاکستان برخوردار است به‌رسمیت شناخته شدن اسرائیل در قبال تعهد تل‌آویو به همکاری با دولت ائتلافی جدید فتح – حماس پیش‌بینی شده است.

به اعتقاد کشورهای حاضر در نشست اسلام‌آباد ،گروه چهارجانبه متشکل از ایالات متحده، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل به‌دلیل حضور نهادهای بین‌المللی در آن نمی‌تواند به راه‌حلی قطعی برای مناقشه خاورمیانه دست پیدا کند اما در صورت اجماع کشورهای مسلمان، دستیابی به طرح صلحی قابل اجرا ممکن است.

به ادعای یک مقام پاکستانی قرار است سازمان کشورهای اسلامی (OIC) نتایج به‌دست آمده در نشست هفت کشور اسلامی حاضر در اجلاس اسلام‌آباد و نشست‌های بعدی را در قالب رویکردی واحد در قبال مناقشه اسرائیل و فلسطینیان پیگیری کند.

کد خبر 16759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز