یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نشست وزارت امور خارجه هفت کشور اسلامی برای بررسی وضعیت خاورمیانه از جمله اوضاع عراق، پرونده هسته‌ای ایران و اشاعه تروریسم در سطح منطقه درحالی با سخنان شوکت عزیز، نخست‌وزیر پاکستان در اسلام‌آباد، پایتخت این کشور آغاز به کارکرد که گمان می‌رود مباحث مطرح در این نشست دستور کار نشست رهبران کشورهای مسلمان در مکه را مشخص کند.

وزرای امور خارجه مصر، اندونزی، اردن، مالزی، عربستان سعودی، ترکیه و پاکستان به‌علاوه اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) در نشست اسلام‌آباد حضور یافته‌اند.

اگرچه تا پیش از برگزاری این نشست که عصر یکشنبه فعالیت خود را شروع کرد هیچ دستورکار رسمی برای آن تعیین نشده بود اما بررسی راهکارهای پایان دادن به خشونت‌ها در عراق، مسأله هسته‌ای ایران و اوضاع سرزمین‌های فلسطینی در زمره موضوعاتی است که در صدر فهرست دستور کار این نشست خواهد بود.

وزرای امور خارجه ایران، سوریه و دولت خودگردان فلسطینی به نشست اسلام‌آباد دعوت نشدند اما مقامات ارشد پاکستان اعلام کرده‌اند آنان را در جریان محتوای مذاکرات قرار خواهند داد.

این نشست به دنبال سفر منطقه‌ای اخیر پرویز مشرف، رئیس جمهور پاکستان به کشورهایی که وزرای خارجه‌شان به اسلام‌آباد دعوت شدند به‌علاوه ایران، امارات عربی متحده و سوریه با هدف یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به مناقشات کنونی خاورمیانه برگزار می‌شود.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته تأکید کرد هدف از برگزاری نشست مقامات بلندپایه کشورهای سنی‌مذهب منطقه در اسلام‌آباد -که همگی سیاست‌هایی همسو با طرح صلح خاورمیانه‌ای آمریکا موسوم به نقشه راه دارند- ایجاد ائتلاف علیه ایران نیست.

او که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد بر این نکته پای‌فشرد که این نشست برای منزوی کردن هیچیک از کشورهای منطقه برنامه‌ریزی نشده است.

اردوغان که روز گذشته برای شرکت در نشست اقتصادی جده به عربستان سعودی سفر کرده بود در دیدار با عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی درمورد مسائل مختلف منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

پیش از این تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز تصریح کرده بود هدف برگزاری کنفرانس اسلام‌آباد ایجاد ائتلافی سنی نیست و پیگیری چنین رویکردی را از سوی مقامات دعوت شده به این نشست رد کرده بود.

کد خبر 16610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز