همشهری آنلاین: ماندن یا نماندن سعید مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی و احتمال طرح دوباره استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ازسوی استیضاح کنندگان، همچنان پس از گذشت چند روز خبر داغ رسانه‌ها و دغدغه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش همشهری آنلاین، پس از انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، عده‌ای از نمایندگان مجلس طرح استیضاح شیخ الاسلامی، وزیر کار را مطرح کردند و پس از فراز و نشیب‌های مختلف این استیضاح در دستور کار صحن علنی روز یکشنبه 27 فروردین ماه قرار گرفت. اما در همان روز حداد عادل نامه‌ای را خطاب به نمایندگان قرائت و اعلام کرد که مرتضوی از ریاست تامین اجتماعی استعفا داده است. همزمان احمد توکلی که حکمیت میان مرتضوی و علیرضا زاکانی، طراح استیضاح را برعهده داشت، اعلام کرد که مرتضوی قول شرف داده است که به تامین اجتماعی برنگردد.

قول شرف و تعهد مرتضوی به مجلس موجب شد که نمایندگان از استیضاح شیخ الاسلامی صرف نظر کنند و قول مرتضوی برای اتمام مناقشات بر سر ریاست سازمان تامین اجتماعی را حجت بدانند. اما هم اکنون با گذشت تقریبا یک هفته از قول مرتضوی برای استعفا از تامین اجتماعی، هنوز خبری از استعفای وی نشده است و با وجود آنکه مرتضوی تاکید کرده است که سرکار نخواهد رفت، هنوز استعفا هم نداده است.

در این مدت اخبار ضد و نقیضی از حضور مرتضوی در تامین اجتماعی به گوش رسیده است. برخی می‌گویند مرتضوی همان طور که قول داده سرکار نرفته است. بعضی دیگر اخبار غیررسمی از حضور مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی منتشر می‌کنند و می‌گویند که او علی رغم قولی که به مجلس داده در تامین اجتماعی حضور پیدا می‌کند. اما برخی دیگر هم معتقدند مرتضوی با بهانه دور کاری تنها چند روزی از تامین اجتماعی فاصله گرفته است تا در آینده چاره‌ای برای استعفای نداده و قول شرف خود بیندیشد و برای همین است که تاکنون استعفا نداده است.

روشن نشدن تکلیف استعفای مرتضوی تا امروز این سوال را پیش می‌آورد که آیا مجلس باز هم استیضاح وزیر کار را مطرح خواهد کرد و آیا اصلا فرصتی برای استیضاح دوباره شیخ الاسلامی باقی مانده است یا نه. در حالی که نمایندگان مجلس و بویژه امضاکنندگان استیضاح وزیر کار تأکید کرده‌اند که در صورت استعفا ندادن مرتضوی استیضاح را دوباره مطرح خواهند کرد، عده‌ای می‌گویند که با قرار گرفتن بررسی لایحه بودجه در دستور کار مجلس، دیگر عملا امکان طرح دوباره استیضاح وجود نخواهد داشت.

اما محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید اگر نمایندگان بخواهند دوباره استیضاح وزیر کار را مطرح کنند، راهش را هم پیدا می‌کنند. باهنر معتقد است اگر استیضاح فوریت داشته باشد و تأخیر در آن موجب ضرر و زیان تشخیص داده شود، حتی در میانه بررسی بودجه نیز قابلیت طرح در صحن علنی را دارد.

صبح امروز (شنبه 2 اردیبهشت ماه) با گذشت 6 روز از لغو استیضاح وزیر کار و تعهد مرتضوی برای استیضاح اخبار ضد و نقیضی از طرح دوباره استیضاح شیخ الاسلامی در مجلس شنیده می‌شود. در حالی که برخی خبرگزاری‌ها خبر استیضاح دوباره وزیر کار را به نقل از فاطمه رهبر، نماینده مردم تهران اعلام کرده بودند، وی امروز خبر استیضاح وزیر کار از قول خود را تکذیب کرد. رهبر به فارس گفته است که خبری از استیضاح وزیر کار ندارد و تنها گفته است که مجلس استیضاح دوباره را منتفی نمی‌داند.

از سوی دیگر مسعود پزشکیان از طرح دوباره استیضاح شیخ الاسلام در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز آینده خبر داده است. پزشکیان نماینده تبریز، آذر‌شهر و اسکو گفته است در‌صورتیکه تا روز یکشنبه با استعفای مرتضوی موافقت نشود، طرح استیضاح شیخ‌الاسلامی با ۱۹ امضاء دوباره به هیئت رئیسه تقدیم می‌شود. او در انتقاد از مرتضوی گفته است ادامه کار مرتضوی در تامین اجتماعی و عمل نکردن به تعهدش نشانگر عدم کفایت وی برای پذیرش مسئولیت صندوقی است که ۳۳ میلیون خانوار را تحت پوشش خود دارد.

سید محمدجواد ابطحی نیز در اظهارنظری قابل تأمل به باشگاه خبرنگاران گفته است که حضور نیافتن مرتضوی در تامین اجتماعی به معنای استعفا نیست، بلکه ترک خدمت محسوب می‌شود. ابطحی امکان طرح دوباره استیضاح را منتفی دانسته و گفته با توجه به زمان باقی مانده مجلس هشتم، استیضاح وزیر کار میسر نیست چرا که مجلس بعد از تعطیلات خود درگیر بررسی بودجه شده و زمان قانونی برای پیگیری استیضاح را ندارد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز بدون اشاره به طرح دوباره استیضاح وزیر کار از پیگیری موضوع استعفای مرتضوی در کمیسیون اجتماعی با حضور شیخ الاسلامی خبر داده است. سید جواد زمانی به مهر گفته که ما همچنان نمی‌دانیم آقای مرتضوی سر کار حاضر شده یا نه، به همین دلیل تصمیم بر این شد که به صورت مستقیم با وزیر کار صحبت کنیم و از زبان خود او ماجرا را بشنویم و البته نظرات وزیر را هم جویا شویم و صحبت های او را بشنویم.

با وجود همه این اظهارنظرهای متفاوت و گاه متناقض، سرنوشت استعفای مرتضوی از تامین اجتماعی و استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنان در ابهام باقی مانده است و کسی نمی‌داند بالاخره مرتضوی استعفا داده است یا نه.

این ابهام در پاسخ ندادن شیخ الاسلامی به خبرنگاران درباره مرتضوی امروز پررنگ تر هم شد. مهر نوشت: عبدالرضا شیخ الاسلامی صبح امروز شنبه در حاشیه مراسم رونمایی از نسخه صفر 2 برنامه پزشک خانواده در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی هیچ اظهار نظری نکرد.

وی با بیان این جمله که این موضوع را از خودش بپرسید بدون توجه به سوالات مکرر خبرنگاران در مورد سعید مرتضوی محل مراسم را ترک کرد.

سرکار نرفتن و در عین حال استعفا ندادن سعید مرتضوی از ریاست تامین اجتماعی می‌تواند این شائبه را ایجاد کند که وی اصراری بر عمل به قول و تعهد خود برای استعفا از تامین اجتماعی ندارد و برای بازگشت به تامین اجتماعی تنها منتظر طی شدن عمر چند هفته‌ای باقی مانده از مجلس هشتم مانده است.

کد خبر 167208
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز