همشهری‌آنلاین - لیلا شریف: نمایندگان مجلس هشتم چند روزی است که اصلاح مواد 196 و 197 آیین نامه داخلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا از این طریق راه را برای استیضاح رئیس جمهور در صورت تصمیم به این امر در هر دولتی هموار کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، مواد 197 و 196 آیین نامه داخلی مفادی هستند که در چند ماه اخیر و به ویژه پس از سئوال از رئیس جمهور از جایگاه ویژه‌ای در میان اهالی مجلس برخوردار شده‌اند.

پس از آنکه طرح سئوال از رئیس جمهور با کش و قوس بسیار در جلسه علنی 24 اسفند ماه مجلس اجرایی شد و رئیس جمهور به گفته برخی از نمایندگان توانست به دلیل خلاء آیین نامه‌ای به راحتی از کنار سئوال‌ها عبور کند و تنها با تکیه بر شوخی و مزاح به سئوال نمایندگان پاسخ دهد نمایندگان مجلس تصمیم به حل این مشکل گرفتند.

در مواد آیین نامه‌ای مرتبط با سئوال از رئیس جمهور مشخص نشده بود که در صورت قانع نشدن نماینده‌های مجلس از پاسخ‌های رئیس جمهور چه راهی پیش روی اهالی خانه ملت وجود دارد. نکته‌ای که در جلسه سئوال از احمدی نژاد- که نام اولین جلسه سئوال از رئیس جمهور را برای خود به ثبت رسانده است- موجب شد تا نمایندگان به دلیل نبود قانون مناسب تنها گوش شنوا باشند.

به همین دلیل نمایندگان مجلس در سال جدید 4 جلسه علنی مجلس را برای بررسی مواد 196 و 197 آیین نامه داخلی اختصاص دادند و در آخرین بررسی‌ها، ماده جدیدی را جایگزین ماده 196 کرده‌اند و بررسی در مورد ماده 197 همچنان ادامه دارد.

ماده 196 آیین نامه داخلی

ماده 197 آیین نامه داخلی

  • ماده قبلی: براساس اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسى، درصورتى که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یکى از وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال خود را به‏ طور صریح و روشن و مختصر همگى امضاء و به رئیس مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصى ارجاع می‌کند. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفى شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سؤال‏کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضى را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.
  • پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس (که سؤال را امضاء نموده‏اند) از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال آنان را قرائت و فوراً براى رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.
  • ماده قبلی: رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سؤال در جلسه علنى مجلس حضور یابد و به سؤال مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شوراى اسلامى. مدت طرح سؤال از طرف نماینده منتخب سؤال‏کنندگان حداکثر پانزده دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت خواهد بود.

 

 

 

  • ماده جایگزین: براساس اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسى، درصورتى که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره وظایف رئیس جمهور سوال کنند، باید سوال یا سوالات خود را به‏طور صریح و روشن و مختصر همگى امضاء و به رئیس مجلس تسلیم نمایند.
  • رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصى ارجاع می‌کند. هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفى شده رئیس جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سوال‏کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضى را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سوال کننده گزارش شود.
  • پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس از سوال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سوال یا سوالات آنان را قرائت و فوراً براى رئیس جمهور ارسال کند. این سوال یا سوالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار مى‌گیرد.
  • تبصره یک: این ماده تعداد سوالات نباید از پنج سوال بیشتر باشد.
  •  تبصره ۲:پس از ارسال سوال یا سوالات برای رئیس جمهور، امکان کاهش یا افزایش امضاها وجود ندارد.
  • ماده جایگزین در حال بررسی: در مورد پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع کننده بودن یا نبودن به صورت جداگانه رای‌گیری می‌شود. چنانچه دو سوم از نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوالی قانع نشده باشند آن سوال به قوه قضائیه ارسال می‌شود.
  • همچنین در صورتی که تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضائیه درباره یک رئیس جمهور به عدد 6 برسد طرح استیضاح رئیس جمهور با رعایت مفاد اصل 89 قانون اساسی و مواد آیین نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.
کد خبر 166898

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز