دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

عباس سلیمی نمین*: سؤال از وزرا و در راس آن رئیس دولت از جمله حقوق نمایندگان مجلس است که علی‌القاعده می‌تواند به وظیفه نظارتی مجلس عمق ببخشد.

عباس سلیمی نمین

به عبارت دیگر نمایندگان ملت می‌بایست ابهامات خود را با حضور مسئول پی بگیرند و اگر ابهامات رفع نشود، مراحل دیگر را طی کنند. طبیعتا این ساختار سبب خواهد شد که نمایندگان بر امور جاری کشور اشراف پیدا کنند و از طریق این اشراف بتوانند نظارت خود را اعمال کنند. بنابراین بهره‌گیری نمایندگان از حقوق خود در جهت اصلاح امور کشور امری مطلوب و تحسین‌برانگیز است.اما به‌نظر می‌رسد که در این بین تمایلات دیگری نیز وجود دارد که نمایندگان باید آن را مهار کنند، چرا که ضمن اذعان به این امر که آقای احمدی‌نژاد در حال زاویه گرفتن از بسیاری شعار‌ها و وعده‌هایی است که به ملت داده، وی را نزدیک به یک‌سال دیگر در راس قوه مجریه خواهیم داشت.

علت این زاویه گرفتن آقای رئیس‌جمهور نیز بیشتر حلقه خواصی هستند که در دولت دهم اطراف ایشان قرار گرفته‌اند و البته این مطلب باید با حساسیت دنبال شود، اما نباید منجر به این شود که کشور را در شرایط ویژه قرار دهیم؛ یعنی باید توامان هم مدیریت اجرایی کشور کنترل شود و هم تمایلات اقلیتی در مجلس که می‌خواهند شرایط را غیرعادی جلوه دهند مهار شود، چرا که با توجه به شرایط ایران در منطقه اگر این تلقی ایجاد شود که ایران خودش در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و مسائل کشور در شرایط عادی اداره نمی‌شود، تبعات سویی خواهد داشت. بنابراین باید مراقبت کرد تاثیرات سوء به‌وجود نیاید و در این راستا هم چارچوب‌های قانونی و هم مصالح کلان کشور باید مورد توجه قرار گیرد.ما می‌توانیم ایرادات خود را از دولت احمدی‌نژاد دنبال کنیم اما نه در قالب هیاهو و جنجال سیاسی، زیرا این موضوع مستمسکی برای کشورهایی که از استقلال ایران چندان خشنود نیستند، خواهد شد . در این مسیر باید از دو نوع تندروی زیان‌آور اجتناب کرد؛ کسانی که می‌خواهند جایگاه نظارتی مجلس را به سمت تندروی سوق دهند و نیز کسانی که می‌خواهند جایگاه نظارتی مجلس را به نفع دولت منتفی کنند.

این هر دو عمل، تندروی و به ضرر مصالح کشور است و البته دولت تمایل دارد تا مجلس کاملا تحت امر و تابع دولت باشد که این تمایلات از گذشته همواره وجود داشته و در دولت آقای احمدی‌نژاد هم رگه‌های پررنگی از این تمایل مشاهده می‌شود.این بحث که نمایندگان به‌طور کلی نظارت را منتفی کنند می‌تواند برخی جسارت‌ها را در حلقه خواص آقای احمدی‌نژاد شدت ببخشد. بنابراین مجلس می‌تواند هم نظارت خویش را اعمال کند و هم عناصری را که می‌خواهند موقعیت کشور را غیرعادی جلوه دهند ‌ مهار کند.در این صورت کسانی هم که می‌خواهند مجلس را تابعی از دولت بسازند دیگر نمی‌توانند تاثیری داشته باشد، چرا که اگر ما یک جناح تندرو را مهار کنیم، جناح دیگر نمی‌تواند قدرت مانور داشته باشد. بنابراین مجلس باید تلاش کند تا امور کشور را از دامن جریانات تندرو بیرون کشیده، به سمت عقلانیت سوق دهد.

* رئیس مرکز مطالعات تاریخ معاص

کد خبر 163345

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز