موضوع ورود ببرهای روسی در دستور جلسه دیروز فراکسیون محیط‌زیست مجلس قرار گرفت و براساس آنچه سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس درباره ورود مجدد 4 قلاده ببر جدید روسی به کشور اعلام کرده است، سازمان محیط‌زیست باید پیش از ورود ببرها به ایران تمهیدات و مقدمات لازم را فراهم می‌کرد.

حیوانات - ببر

به گفته انوشیروان محسنی بندپی حال که سازمان محیط‌زیست در مرگ ببر وارداتی قبلی و بیماری ببر دیگر تقصیر را به گردن باغ وحش ارم و سازمان دامپزشکی انداخته، آیا برای ورود 4قلاده ببر دیگر اقدامات لازم را انجام داده‌ است؟

وی همچنین خواستار ارائه تضمین سازمان محیط‌زیست به‌منظور حفاظت از ببرهای جدید شده و به ایسنا گفته است که چه تضمینی وجود دارد که ببرهای جدید با بیماری و مرگ مواجه نشوند.

انوشیروان محسنی بندپی با تاکید بر اینکه پلنگ‌های ایرانی که در قبال ببرها به روسیه تحویل داده شد، شَل بودند و می‌لنگیدند، افزود: در بازدیدی که مسئولان مربوطه از محل نگهداری آنها در روسیه داشتند، مشاهده کردند که وضعیت آنها واقعا از گذشته بهتر شده است، اما ما ببرهای سالم آنها را گرفتیم و کشتیم، حالا چه ضمانتی برای نگهداری صحیح ببرهای جدید وجود دارد؟ آیا دامپزشکی ارتقای دانش پیدا کرده است؟ آیا شرایط باغ وحش یا هر زیستگاه دیگری براساس شرایط زیستی این ببرها آماده شده است؟

این نماینده مجلس گفته است که ببرهای قبلی هم قرار بود، جهت نگهداری به میانکاله انتقال یابند، اما به باغ وحش ارم منتقل شدند. حال اگر حتی بخواهند این بار آنها را واقعا به میانکاله ببرند، آیا امکانات مورد نیاز فراهم شده است؟ آیا فکری برای تهیه غذای این ببرها کرده‌اند یا باز هم قرار است از عراق و کشورهای دیگر الاغ وارد کنند؟

انوشیروان محسنی بندپی همچنین خواستار آن شد که درصورت آمادگی، رئیس سازمان محیط‌زیست در موضوع ببرهای روسی به مناظره با وی بپردازد. سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست درباره بررسی این موضوع در فراکسیون محیط‌زیست با دعوت از رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: روز یکشنبه بررسی این موضوع را در فراکسیون مطرح می‌کنم تا اولویتی برای پیگیری آن در نظر گرفته شود.

در همین رابطه، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی نیز درباره اقدام سازمان محیط‌زیست مبنی بر وارد کردن مجدد 4 قلاده ببر از روسیه در ازای واگذاری پلنگ ایرانی، گفت: ورود مجدد ببرها از روسیه باید بر منطق استوار باشد. محمدرضا تابش افزود: باید سازمان محیط‌زیست توجیهات خود را درخصوص تصمیم درباره وارد کردن مجدد 4 قلاده ببر از روسیه اعلام کند تا بتوان این اقدام را ارزیابی و سپس اظهار نظر کرد.

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی به سرنوشت ببرهای سیبری پرداخت. به نوشته این خبرگزاری، در حالی که جدیدترین شنیده‌ها حاکی از ورود 4 قلاده ببر جدید روسی به ایران و به‌زودی است، نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس معتقد است که ورود مجدد ببر از روسیه آزمون و خطایی دیگر است.

محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اواخر بهمن‌ماه سال گذشته از آمادگی طرف روسی برای تحویل چند قلاده ببر دیگر خبر داده و گفته بود که با توجه به مهیا بودن محل نگهداری آنها در میانکاله فکر می‌کنم تا پایان سال(1390) این اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرده بود: مذاکرات با طرف روسی درخصوص تحویل چند قلاده ببر صورت گرفته اما آنچه اهمیت داشت این بود که محل نگهداری آنها در میانکاله از استانداردهای لازم برخوردار باشد که در بازدیدی که اخیرا از آنجا داشتم این امکان فراهم شده بود.

به گزارش ایسنا، این اظهارات در حالی بود که با پایان سال گذشته خبری از ورود ببرهای روسی جدید نشد اما اواسط فروردین ماه ‌جاری محسن مشکوه، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: با هدف جلوگیری از انقراض ببرها، به‌زودی تعدادی ببر نر و ماده روسی به منطقه میانکاله مازندران وارد می‌شود.

وی گفت که با ورود ببرهای روسی جدید به کشور، الزامات بهداشتی و قرنطینه‌ای ببرها در منطقه میانکاله مازندران زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور انجام می‌شود. اکنون باید در انتظار ورود ببرهای سیبری به کشور ماند و دید که آیا آنها به سرنوشت ببرهای قبلی روسی دچار خواهند شد یا آنکه این بار نسل ببرهای ایرانی احیا می‌شود!

کد خبر 166808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز