همشهری آنلاین: به منظور بررسی‌های کارشناسی انتقال ببر سیبری به ایران نشست مشترکی با حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست و مدیر همکاری‌های بین الملل وزارت محیط زیست روسیه در سازمان محیط زیست تشکیل شد

ببر سیبری

به گزارش ایرنا، ' اصغر محمدی فاضل ' معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست با اشاره به همکاری مشترک ایران و روسیه و ضرورت اطلاع رسانی به موقع به افکار عمومی گفت: انتظار داریم طرف روسی با اطلاع رسانی شفاف و به موقع از انتشار مطالب غیر فنی توسط رسانه‌های خارجی جلوگیری کند.

وی با اعلام آمادگی همه جانبه ایران در انتقال ببر سیبری اظهار داشت: تجربه طرف روسی می‌تواند در انتقال ببرها به ایران کمک کند.

فاضل با تاکید بر اینکه سایت 'میانکاله' برای نگهداری دو ببر پیش بینی شده است اظهار داشت: ما از لحاظ تئوری می‌گوییم این فضا برای دو ببر فراهم شده است ولی از نظر عملی باید طرف روسی در مورد ظرفیت فضا نظر بدهد.

وی ادامه داد: علاوه بر سایت میانکاله، در پناهگاه حیات وحش 'سمسکنده' سایت جایگزینی در نظر گرفته شده است که شبیه سایت میانکاله در سایز کوچک‌تر ساخته می‌شود که برای جدا سازی، قرنطینه و گرمای غیر قابل تحمل سایت میانکاله برای ببرها از این سایت استفاده خواهد شد.

وی افزود: قبل از تحویل این حیوانات کارشناسان ایرانی می‌بایست آموزش‌های لازم را ببینند و انتظار داریم طرف روسی همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشد.

رییس دانشگاه محیط زیست تاکید کرد: کارشناسان هر دو کشور و همچنین کارشناسان IUCN ( اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی) در موضوع انتقال ببر می‌بایست نظرات کارشناسی را ارائه کنند و هیچ اقدامی بدون تائید کارشناسی صورت نگیرد.

فاضل با اشاره به بیماری ببر ماده موجود در قرنطینه باغ وحش تهران اظهار داشت: این ببر ماده به دلیل مشکوک بودن به بیماری مشمشه مجوز انتقال به سایت میانکاله را ندارد.

وی از آمادگی کشورمان برای پذیرش دو جفت ببر خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به دمای هوای میانکاله باید مبادله ببرها هر چه زودتر انجام شود.

درادامه ' رحمان ایناموف ' مدیر همکاری‌های بین المللی وزارت محیط زیست روسیه و رییس هیات کارشناسان روسی با اشاره به مشکلات کشور روسیه در انتقال ببرها گفت: اولویت ما احیای ببر مازندران و پلنگ قفقاز است و تمام سعی ما بر این است که این حیوانات در بلند مدت به طبیعت بازگردند.

وی افزود: این برنامه ، یک برنامه منحصر به فرد در دنیاست و کارشناسان اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی (IUCN) آمادگی خود را برای همکاری کارشناسی اعلام کرده‌اند و البته باید توجه داشت که این برنامه مشکلات خاص خود را دارد و نباید انتظار موفقیت صد در صد را داشت.

مدیر همکاری‌های بین الملل وزارت محیط زیست روسیه اظهار داشت: در چارچوب مقررات بین المللی اقدامات اداری لازم برای انتقال ببرها به ایران در حال انجام است و روسیه آمادگی تحویل ببرها را در دو مرحله به ایران اعلام کرد.

چندی پیش دو ببر نر و ماده از سیبری وارد ایران شده بود و ایران نیز دو پلنگ نر و ماده به روسیه داد که به دلیل آماده نبودن محل زندگی ببرها در میانکاله به ناچار از آنان در باغ وحش تهران نگهداری می‌شد که متاسفانه ببر نر بر اثربیماری مشمشه در باغ وحش تهران تلف شد.

کد خبر 161811
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز