سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: مقامات مسئول در وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهارات ضد و نقیضی در باره زمان راه‌اندازی شبکه ملی سلامت دارند؛ در حالی که وزارت ارتباطات از راه اندازی این شبکه تا پایان سال91 خبر داده وزارت بهداشت این امر را به 3سال آینده موکول کرده است.

سلامت

دکتر حسین ریاضی، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همشهری گفت: تا 3 سال آینده، همه مراکز بهداشتی، درمانی و تشخیصی کشور به شبکه ملی سلامت، متصل خواهند شد.مسئول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: با راه‌اندازی شبکه ملی سلامت (شمس) که یک شبکه زیرساختی است تمام مراکز بهداشتی، درمانی، بیمارستان‌ها و خانه‌های بهداشت شهری و روستایی در سراسر کشور، با اتصال به این سامانه، امکان تبادل داده را به صورت الکترونیکی خواهند داشت.ریاضی اظهار داشت:

از شبکه ملی سلامت، به منظور توسعه فعالیت‌های الکترونیکی مثل پرونده الکترونیکی سلامت و مکاتبات الکترونیکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده خواهد شد.مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: برای راه‌اندازی این شبکه، تفاهمنامه مشترکی بین وزارتخانه‌های بهداشت، ارتباطات و شرکت مخابرات ایران، به امضا رسیده است.

در این زمینه، علیرضا انصاری، معاون سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات هم به همشهری گفت: از آنجا که براساس قانون، تمام دستگاه‌های دولتی برای ارائه خدمات خود باید بتوانند از شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند براین اساس، یکی از کارکردهای شبکه ملی اطلاعات، تأمین زیر ساخت دولت الکترونیک است.انصاری اظهار داشت: شبکه ملی سلامت نیز از شبکه‌های تخصصی اطلاعات است که به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی شد و زیرساخت آن شبکه ملی اطلاعات است.

معاون سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: از آنجا که زیرساخت پرونده سلامت الکترونیکی و اجرای پزشک خانواده، شبکه ملی اطلاعات است با راه‌اندازی این شبکه، این دو طرح نیز به شکل کامل در کشور اجرا خواهد شد.وی در زمینه برنامه‌ریزی انجام شده برای سرعت شبکه ملی سلامت نیز گفت: شبکه ملی سلامت یک هسته مرکزی دارد به همین جهت، تراکنش‌ها و ترافیک زیادی را باید پشتیبانی کرده و علاوه برآن از سوئیچ‌های ارتباطاتی پرظرفیت نیز استفاده کند، بنابراین پیش‌بینی شده است که سرعت خوبی داشته باشد. از سوی دیگر، از آنجا که شبکه ملی سلامت، یک شبکه بسیار گسترده است و اصل و فرع آن حدود 50هزار نقطه دارد و خانه‌های بهداشت روستایی نقاط انتهایی آن است، بنابراین از این جهت نیز برنامه‌ریزی‌های خاص در جهت سرعت آن صورت پذیرفته است.انصاری در پایان گفت: تمام دستگاه‌های دولتی طبق برنامه پنجم باید تا پایان سال91 به شبکه ملی اطلاعات، متصل شوند.

در اوایل اسفند ماه سال گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر راه‌اندازی شبکه ملی سلامت، اما این خبر توسط مقامات مسئول در وزارت ارتباطات تکذیب شد.روزنامه همشهری در تاریخ اول اسفند90 در گزارشی با عنوان «شبکه ملی سلامت راه‌اندازی نشد» نوشت: با وجود اعلام رسمی خبرگزاری وابسته به صدا و سیما مبنی بر راه‌اندازی شبکه ملی سلامت توسط وزیر بهداشت، یک مقام مسئول در سازمان فناوری اطلاعات ایران، این خبر را تکذیب و اعلام کرد: این شبکه راه‌اندازی نشده بلکه قرار است در آینده راه‌اندازی شود.

در سخنان وزیر بهداشت به نقل از باشگاه خبرنگاران که منبع اصلی خبر مذکور بود تأکید شده بود: شبکه ملی سلامت، خلأ بین مراکز علمی، آموزشی و بخش‌های درمانی را برطرف می‌سازد و این شبکه از صرف بسیاری از هزینه‌های بهداشت و درمان شامل جذب استاد، هیات علمی و منابع درسی جلوگیری می‌کند.

با اتصال به این شبکه 3دانشگاه پزشکی کشور شامل دانشگاه تهران، دانشگاه‌ شهید بهشتی و ‌دانشگاه‌علوم بهزیستی در تعامل کامل با یکدیگر قرارمی گیرند و حتی آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی شامل اتاق عمل بیمارستان‌ها به‌صورت یکپارچه می‌توانند به شبکه ملی سلامت متصل شوند و این شبکه سیستم اتوماسیون اداری را در وزارت بهداشت به‌صورت صد درصد محقق می‌سازد. براساس قانون برنامه پنجم توسعه، تمام دستگاه‌های اجرایی کشور موظف هستند تا پایان سال دوم، شبکه‌های اختصاصی خود را داشته باشند.

به همین منظور شبکه ملی سلامت با نام شمس، با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، طراحی شد. این شبکه ارتباط بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشتی و سایر نهادهای وابسته به وزارت بهداشت را با هم فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا این مراکز بتوانند با هم تبادل اطلاعات داشته باشند. قرار است یک‌هزار نقطه بهداشتی و درمانی کشور تحت پوشش شبکه ملی سلامت، با ارتباط وسیع الکترونیکی به شبکه ملی اطلاعات متصل ‌شوند.

کد خبر 166753
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز