گروه ادب و هنر: موزه موسیقی تهران یکی از 3موزه فعال تخصصی موسیقی است که از سال 88 فعالیت خودش را شروع کرد.

علی مرادخانی

این موزه در عمر کوتاه خود توانسته‌است فعالیت‌های زیادی را سر و سامان بدهد. بخشی از این فعالیت‌ها در نشست خبری 28 فروردین ماه با حضور علی مرادخانی، مدیر موزه موسیقی تشریح شد.به گفته مرادخانی موزه موسیقی یک مؤسسه غیردولتی است که فعالیتش به نوبه‌خود در زمینه فرهنگ خاص یعنی موسیقی است. همچنین او اضافه کرد که در این مدت تلاش زیادی کردیم تا شرایط را تا حد استاندارد برسانیم و امکانات موزه را افزایش دهیم تا مجموعه کارهای خود را به شایسته‌ترین نحو انجام دهد.

پیشنهاد ساخت موزه موسیقی در سال 73 داده شد که با پذیرفتن این پیشنهاد، ساخت این موزه شکل گرفت. مکان ابتدایی که برای موزه موسیقی در نظر گرفته شده بود، مخروبه‌ای بود که با تلاش فراوان در سال 82 با همکاری شهرداری تهران به موزه تبدیل شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با این حال این موزه به‌دلیل مشکلات بسیار افتتاح نشد تا آبان سال 1388 که توسط شهردار وقت تهران رسما افتتاح شد.مرادخانی در مورد کمک‌های دولتی وهزینه‌های این موزه گفت:تا به حال از دولت کمک نگرفته‌ایم اما از شهرداری تهران کمک‌های خوبی گرفته‌ایم و این ساختمان متعلق به شهرداری تهران است. در تمام دنیا شهرداری به کمک هنر می‌آید و باید بگویم که شهرداری تهران با مساعدت کامل راه را برای ما هموار کرد. همچنین شورای اسلامی شهر تهران به‌خصوص آقای خادم رئیس کمیسیون حقوقی این شورا در مباحث مختلف به موزه موسیقی کمک‌های شایسته‌ای کرده‌ است که می‌بایست از این زحمات قدردانی کنم.

او با اشاره به تلاش موزه برای رسیدن به درآمدزایی پایدار گفت:در سال اول ما از کمک‌های نهادهای دیگر استفاده کردیم و امیدوارم که در سال‌های بعد از این کمک‌ها کاسته شود و موزه به در‌آمد پایدار برسد. اگر این روند ادامه پیدا کند موزه می‌تواند به در‌آمد پایدار برسد.تجهیزشدن استودیوی این موزه، ساخت سالنی با ظرفیت 80 تا 120نفر، حمایت از دانشجویان و پژوهشگران، جمع‌آوری سازها‌ی محلی، حمایت پایان‌نامه‌های دانشجویی، افزایش فضای کاربری موزه، فعالیت مکتوب در حوزه موسیقی، ساخت 4فیلم مستند از چهره‌هایی چون لوریس چکناواریان، فخری ملک‌پور، فرهاد فخرالدینی و همایون خرم، ایجاد فضای مجازی جهت استفاده فعالیت‌های پژوهشی، فراهم آوردن تسهیلاتی برای نوازندگان و موسیقی‌دان‌ها جهت ضبط و انتشار آثار، همکاری در انتشار ردیف نی حسن کسایی و مجموعه آثار روح‌الله خالقی و کتاب تاریخ موسیقی ایران بخشی از فعالیت‌های موزه در سال جدید است.

مرادخانی در ادامه وظایف موزه موسیقی تصریح کرد: بخشی از وظایف موزه موسیقی به گردآوری میراث معنوی موسیقی و تجمیع آنها در این مرکز برمی‌گردد و در این راستا تلاش کردیم تا متعلقات معنوی مربوط به موزه موسیقی را افزایش دهیم و مجموع آثار موجود در این مجموعه را تا حد قابل‌قبولی ارتقا دهیم.موزه موسیقی در عمر 3ساله خود بیش از 8هزار جلد کتاب فرهنگی و هنری و بیش از 33 هزار ساعت آثار صوتی که شامل نخستین آثار صوتی ضبط شده از گذشته تا به امروز است، در گنجینه این موزه موجود است. با این حال وظیفه موزه موسیقی تنها در جمع‌آوری اسناد و مکتوبات موسیقی نیست. حمایت از هنرمندان موسیقی بخشی دیگری از وظایف موزه است. مرداخانی با تسلیت به مناسبت درگذشت فریدون پوررضا، خواننده موسیقی گیلکی به این نکته اشاره کرد که یکی از دلایل حضور موزه موسیقی این است که وقتی هنرمندان در قید حیات هستند آنها را شناخته و به آنها خدمت کنیم.

شرکت در جشنواره بین‌المللی و پارینه سنگی کره‌جنوبی و برپایی بخشی به نام موزه موسیقی به‌مدت 5 روز در اردیبهشت ماه سال گذشته، امضای تفاهمنامه موزه موسیقی ایران با مرکز موسیقی جهانی وابسته به دانشگاه هیلدسهایم و دانشگاه موسیقی هانوفر کشور آلمان جهت ساماندهی و به‌روزرسانی آرشیو صوتی موزه موسیقی و اجرای برنامه پژوهشی فرانکوفونی توسط هنرمندان ایرانی، سوئیسی و فرانسوی با حضور سفیران سوئیس و فرانسه بخشی از فعالیت‌های بین‌المللی موزه موسیقی در سال گذشته بوده‌است. رئیس موزه موسیقی این نوید را داد که در سال جدید هم ارتباط بین هنرمندان و اندیشمندان حوزه موسیقی چه در داخل و چه در بخش بین‌الملل قوی‌تر خواهد شد. صحبت‌های مدیر موزه حکایت از فعال‌شدن موزه موسیقی در سال جدید داشت، آنطور که او وعده داد قرار نیست که موزه موسیقی گورستان سازها شود، خصوصا که سال گذشته همزمان با هفته میراث فرهنگی موزه موسیقی از سوی ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) به‌دلیل مجموعه فعالیت‌های خود به‌عنوان موزه برگزیده سال انتخاب و از سوی کمیته ایکوم لوح تقدیری به این موزه اهدا شد.

مرادخانی در این رابطه گفت: قرار نیست ما آثار را در موزه زندانی کنیم، به همین خاطر پژوهشگران و علاقه‌مندان به موسیقی می‌توانند از کتاب‌ها و آثار صوتی موجود در این مجموعه استفاده کنند، حتی بسیاری از آلات و ادوات موسیقی، به‌گونه‌ای نگهداری می‌شوند که به راحتی در دسترس بازدیدکنندگان قرار گیرند و مردم بتوانند سازها را لمس کنند و نیز بنوازند، ما نمی‌خواهیم موزه را به گورستان سازها و کتاب‌های موسیقی تبدیل کنیم و تلاش‌مان این است که احیاگر موسیقی ایرانی باشیم.

کد خبر 166621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز