چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: موزه موسیقی در آستانه 2سالگی به اهداف خود نزدیک می‌شود. امضای تفاهمنامه همکاری بین موزه موسیقی و دانشکده موسیقی شهر هانوفر و دانشگاه هیلدسهایم یکی از اهدافی است که پیش از این برای موزه موسیقی اعلام شده بود.

ارتباط با مراکز فرهنگی و هنری و مراکز مرتبط موسیقی ازجمله مواردی است که بارها توسط مدیر موزه موسیقی اعلام شده بود، حال با عقد این تفاهمنامه موزه موسیقی یک گام به اهداف خود نزدیک شده‌است.

بر اساس تفاهمنامه میان مرکز موسیقی هیلدسهایم و موزه موسیقی مقرر شد، مرکز موسیقی هیلدسهایم از نظر فنی موزه موسیقی تهران را حمایت کند. رایمون فوگلس، رئیس مرکز موسیقی هیلدسهایم گفت: این تفاهمنامه همکاری به منظور محفوظ نگهداشتن آثار موسیقی و فرهنگی ایران و دسترسی دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی به آرشیو موزه موسیقی است. ایده اولیه ساخت موزه موسیقی به سال‌ها قبل برمی‌گردد. در این مدت به‌دلیل مشکلات بسیار، این موزه بازگشایی نشد تا آبان سال1388 که با حضور بزرگان موسیقی و با مساعدت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران رسما افتتاح و در قالب مؤسسه‌ای غیردولتی تعریف شد و پس از اتمام امور عمرانی و تهیه بعضی از امکانات در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار گرفت.

رئیس مرکز موسیقی هیلدسهایم که تجربه زیادی در زمینه آثار موسیقی قدیمی دارد، موزه موسیقی را مرکزی حرفه‌ای در زمینه موسیقی خواند و گفت: آرشیو صوتی موزه موسیقی میراث انسانی ارزشمندی است.

وی افزود: کیفیت موزه موسیقی ایران در حد استاندارد جهانی است و نمایشگاه سازها و بخش پژوهشی موزه موسیقی فضای مناسبی را به وجود آورده که در موزه‌های اروپا چندان این فضا دیده نمی‌شود. همچنین هماهنگی خوبی بین بخش‌های مختلف موزه وجود دارد که با خاصیت موسیقی هماهنگ است. در برخی از موزه‌ها تنها سازها، کتاب و سایر موارد صرفا نگهداری می‌شود اما بخش برجسته موزه موسیقی بخش آرشیو صوتی است که میراث موسیقی ایرانی است و می‌تواند مورد استفاده موسیقی‌دانان و پژوهشگران دنیا قرار گیرد.

او با اشاره به آرشیو آثار صوتی موزه موسیقی از سوی مرکز موسیقی هیلدسهایم گفت: آرشیو آثار صوتی این موزه براساس معیارهای تعریف شده مؤسسه بین‌المللی یاسا انجام می‌شود تا آرشیو صوتی موسیقی موزه به معیارهای بین‌المللی نزدیک شود.فوگلس در ادامه گفت: گنجینه موزه تنها برای موزه موسیقی محسوب نمی‌شود بلکه میراث بشری و گنجینه‌ای برای تمام انسان‌ها و مجموعه‌ای برای محققان و پژوهشگران موسیقی است و این مهم‌ترین دلیل برای همکاری ما با موزه موسیقی است. فوگلس در پایان گفت: در واقع استفاده‌ای که ما از این همکاری می‌بریم این است که آگاهی و دانش خود را نسبت به موسیقی ایرانی افزایش می‌دهیم و می‌توانیم این دانش را به دانشجویان نیز ارائه کنیم.

اردیبهشت ماه امسال علی مرادخانی، مدیر موزه موسیقی طی سفری به‌‌ آلمان مذاکرات اولیه را برای همکاری موزه موسیقی ایران و دانشکده موسیقی شهر هانوفر و دانشگاه هیلدسهایم انجام داد.در بخش صوتی موزه موسیقی نزدیک به 20هزار ساعت صوت موسیقی ایرانی و خارجی وجود دارد و با توجه به توافقات اولیه کار روی این آثار از دی ماه آغاز خواهد شد.

کد خبر 148879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز