دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی روز یکشنبه مانع از خروج ده‌ها نفر از فعالان طرفدار فلسطین از فرودگاه بن گوریون در تل آویو شدند.

اعتراض

ورود این فعالان به فرودگاه بن گوریون در حالی صورت گرفته بود که بلیت چند صد نفر از دیگر فعالان پیش از سوار شدن به هواپیما در شهرهای مبدأ باطل شده بود. به گزارش منابع خبری، بیش از650 مأمور پلیس و تعداد نامعلومی پلیس با لباس مبدل روز یکشنبه در فرودگاه بن گوریون گشت می‌زدند تا مانع از خروج فعالان طرفدار فلسطین از آن شوند. از زمانی که گفت‌وگوهای مربوط به عضویت کشور فلسطین در سازمان ملل مسکوت گذاشته شده است، خلئی در کشمکش میان فلسطینان و رژیم صهیونیستی پدید آمده است که فعالیت گروهی خلاق از فعالان داخلی و خارجی آن را پر کرده است.

سازمان‌دهندگان فلسطینی کارزار به فلسطین خوش آمدید، گفتند که جلوگیری رژیم صهیونیستی از ورود فعالان مغایر ادعای این رژیم دایر بر دمکراتیک بودن رژیمشان در خاورمیانه است و توجه همگان را به بی‌عدالتی در کرانه باختری جلب می‌کند. تل‌آویو نیز ادعا کرد که از ورود فعالانی جلوگیری کرده است که در پی مشروعیت‌زدایی از این رژیم هستند. تا نیمه شب یکشنبه، 78نفر در فرودگاه بن گوریون بازداشت شدند که بیش از دوسوم آنان فرانسوی بودند.

این افراد شامل 51 فرانسوی، 11انگلیسی، 6 ایتالیایی، 5کانادایی، 2اسپانیایی و 3نفر دیگر از پرتغال، آمریکا و سوئیس بودند. 18نفر از این افراد به فرودگاه‌های مبدا بازگردانده شدند، اما 60 نفر که از بازگشت داوطلبانه خودداری کرده بودند، به 2بازداشتگاه در نزدیکی تل‌آویو منتقل شدند. سازمان‌دهندگان این کارزار، احتمال ورود حدود 1500 نفر را می‌دادند، اما مقامات رژیم صهیونیستی وعده کرده بودند مانع از ورود آنان می‌شوند و به شرکت‌های هواپیمایی هشدار دادند درصورتی که این فعالان را به فرودگاه بن گوریون بیاورند، باید هزینه بازگشت آنان را متقبل شوند. بیشتر شرکت‌های هواپیمایی اروپایی به این هشدار گردن گذاشتند و بلیت‌های دست کم 300 نفر مسافر را که راهی تل آویو بودند، باطل کردند. این امر باعث واکنش خشمگینانه معترضان در چندین پایتخت اروپایی شد.

همراهی ترکیه

بلژیک، فرانسه، سوئیس و ترکیه از جمله کشورهایی بودند که مانع از پرواز فعالان طرفدار حقوق فلسطینیان به سوی فلسطین اشغالی شدند. همراهی ترکیه با تل‌آویو در جلوگیری از ورود فعالان طرفدار حقوق فسطینیان به سرزمین‌های اشغالی در حالی صورت گرفته‌است که آنکارا در 2سال گذشته شعارهای زیادی در حمایت از حقوق فلسطینیان داده‌است.

پلیس رژیم صهیونیستی همچنین 9 نفر از فعالان داخلی را که به پیشواز همتایان خارجی خود آمده بودند، بازداشت کرد. در این حال، منابع رژیم صهیونیستی از تعلیق یک نظامی به اتهام کوبیدن با سلاح به‌صورت یک تظاهرات‌کننده خارجی در کرانه باختری خبر دادند. انتشار فیلم کوبیدن قنداق سلاح توسط سرهنگ دوم شالوم ایزنر به‌صورت یک دانمارکی که در تظاهرات با دوچرخه در دره اردن نزدیک اریحا شرکت کرده بود، موجی از نفرت در میان افکار عمومی جهانیان برانگیخت که سبب شد فرماندهان نظامی این رژیم وی را معلق کنند و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم هم با انتشار بیانیه‌ای عمل وی را تقبیح کرد.

فعالان بین‌المللی طرفداری از فلسطینیان 2 سال پیش ناوگان آزادی را راهی غزه کردند تا به محاصره این ناحیه توسط نیروهای رژیم صهیونیستی اعتراض کنند. برخورد شدید ارتش این رژیم با این ناوگان به مرگ 9نفر از فعالان بین‌المللی انجامید. شماری از تحلیلگران معتقدند فلسطینیان به این نتیجه رسیده‌اند که از طریق فرایند صلح نمی‌توان به کشور مستقل رسید و اکنون می‌کوشند توجه همگان را به سلب حقوق انسانی خود جلب کنند.

پارسال نیز اقدام مشابهی برای رساندن این فعالان به فرودگاه بن گوریون سازماندهی شد. سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان حتی صدای شماری از صاحب‌نظران و سیاستمداران برجسته را در آمریکا درآورده است که می‌گویند تداوم این کشمکش باعث سخت‌تر شدن تحقق اهداف سیاست خارجی آن شده است. آمریکا متحد عمده رژیم صهیونیستی است که در سازمان ملل مانع از مطرح شدن تشکیل کشور مستقل فلسطینی شده است. 

کد خبر 166587
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز