گلرنگ رنجبر: بهادر مالکی متولد اسفند 1361 است و لیسانس تئاتر عروسکی دارد. احتمالاً پیش از این صدای او را در مجموعه‌های متعددی مثل مجموعه‌های «من و بابام و باباش» و «مخ آبادی‌ها» شنیده باشید.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 646

فامیل دور

او در کلاه قرمزی 90 و 91 گوینده‌ی عروسک «فامیل دور» است؛ شخصیتی که اسمش فامیل است و فامیلش دور و از جایی به نام «دور» آمده و بیش‌تر از هر کسی نگران تمام درهای دنیاست؛ از در نوشابه گرفته تا در دروازه! فامیل دور در کلاه قرمزی 91 هم خوب درخشید و نقش زیادی در مجموعه‌ی امسال داشت. به همین بهانه به سراغ بهادر مالکی می‌رویم و کوتاه با او به گفت‌و‌گوی می‌نشینیم.

  • چه‌طور شد پارسال به برنامه‌ی کلاه‌قرمزی پیوستید؟

من در دانشگاه از شاگردان خانم مرضیه محبوب بودم و دوست نزدیکم هم در پروژه‌ی کلاه‌قرمزی کار می‌کرد. خانم محبوب من را به گروه معرفی کردند و از این طریق وارد گروه شدم.

  • اولین‌بار که عروسک «فامیل دور» را به شما معرفی کردند، چه شکلی بود و چه توضیحی درباره‌ی آن به شما دادند؟

اولین‌بار عروسک با همین لباس سبز نگهبانی بود. آقای طهماسب به من گفتند با این پیش‌فرض جلو بروم که کار این شخصیت نگهبانی از در است. بعدتر با بداهه‌سازی به شخصیت‌پردازی این عروسک اضافه شد.

  • شما در طول کار هم بداهه دارید یا باید مطابق متن نوشته شده کار کنید؟

ما اصلاً متنی نداریم. همه‌چیز بداهه است. ولی بر اساس هدایت دقیقی که آقای طهماسب می‌کنند، کار جلو می‌رود. البته این نکته را هم باید بگویم که ما یک دوره‌ی تمرین فشرده و
پر و پیمان داریم که شخصیت کلی این عروسک‌ها درمی‌آید. جزئیاتی مانند این‌که وقتی عروسک‌ها با موقعیت‌های جدید روبه‌رو می‌شوند، چه عکس‌العملی دارند، چه‌طور می‌ترسند. گریه‌ می‌کنند، ناراحت می‌شوند و ...

  • نظر خودتان درباره‌ی کلاه قرمزی امسال چه بود؟ «کلاه قرمزی 91» بهتر و جذاب‌تر بود یا «کلاه قرمزی 90»؟

هر کدام قشنگی خودشان را داشتند. به نظر من کلاه قرمزی 91 سخت‌تر بود. برای این‌که کار فشرده‌تر بود و زمان کم‌تری داشتیم. یکی دیگر از نکاتی که کار امسال را برای من سخت‌تر می‌کرد این بود که مردم درباره‌ی شخصیت فامیل دور پیش‌فرض داشتند و در واقع برایشان توقع ایجاد شده بود.

  • به غیر از فامیل دور کدام یکی از عروسک‌های این کار را دوست دارید؟ جای کدام یکی دوست داشتید حرف بزنید؟

جواب دادن به این سوال سخت است. وقتی من عروسکی را در این کار دوست دارم یعنی شخصیت آن درآمده، پس نمی‌توانم به جایشان حرف بزنم. ولی در حالت کلی، من از بچگی پسرخاله را خیلی دوست داشتم و به نظرم خیلی دوست داشتنی است. البته، این نکته هم به این برمی‌گردد که آقای جبلی بسیار عالی به جای پسرخاله صحبت کرده‌اند.

  • از سال گذشته تا به امسال چه کارهای دیگری کرده‌اید ؟

در چند کار عروسکی تلویزیونی حاضر شدم. چند متن هم نوشتم.

  • در فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» هم که حضور دارید؟

بله...مدیر صحنه این کار هم بودم.

  • فقط مدیرصحنه که نبودید، عروسک فامیل دور در این فیلم چه‌ نقشی دارد؟

چون فیلم هنوز اکران نشده، بهتر است درباره‌ی آن صحبت نکنیم. وقتی که فیلم اکران شد، همه می‌بینند کدام عروسک‌ها در آن چه نقشی دارند و بعد می‌شود درباره‌اش بیش‌تر صحبت کرد.

کد خبر 166556
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز