سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: مشکل ترافیک تهران در عین حالی که مشکلی جدی است ولی یک معضل لاینحل به شمار نمی رود.

دکتر محمد باقر قالیباف در هفتمین کنفرانس حمل و نقل و ترافیک  تصریح کرد: نه فقط کشور ما بلکه بسیاری از کشورهای دنیا با این معضل دست به گریبان هستند اما هر کشوری به فراخور اطلاعات، امکانات و توانمندیهای خود به نوعی به این مشکل فائق آمده و ما نیز به عنوان یکی از کلان شهرهای درگیر با معضل ترافیک می توانیم با بهره مندی از این تجربیات این مشکل را حل کنیم.

شهردار تهران با یادآوری زمانی که در سمت فرمانده نیروی انتظامی کشور فعال بود، گفت : به یاد دارم در آن زمان طرح 18 ماهه‌ای را مطرح کردیم که در صورت اجرایی شدن فرصت خوبی پیدا می‌شد که ترافیک تهران کنترل شده و می‌توانستیم با برنامه ریزی‌های دقیق طرح‌های بلند مدیتی را نیز تهیه و تدوین کنیم و در یک کلام ترافیک تهران از این حالت لجام گسیختگی خارج می‌شد  اما متاسفانه مسئولان ذیربط در آن زمان برای انجام کار تصمیم‌گیری نکرند.

قالیباف با بیان اینکه در جریان طرح این برنامه سیستم بوروکراسی به نحوی عمل کرد که این تصمیم که باید کمتر از 45 روز گرفته و طی 18 ماه اجرا می‌شد تا کنون با گذشت 19 ماه از آن هنوز تصمیم‌گیری نشده در نهایت آنچه می خواستیم به تحقق نرسید.

شهردار تهران با اشاره به اینکه بر اساس این طرح 50 سناریوی شبیه سازی شده ترافیکی تا افق سال 1390 پیش بیین شده بود، افزود: بر اساس سناریوهای تهیه شده به این نتیجه رسیده بودیم که فقط خیابان‌سازی و اتوبان سازی و پل سازی نمی تواند به تنهایی مشکل ترافیک تهران را که معضلی چند وجهی است حل کند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران وی با بیان اینکه نگاه ما در حوزه ترافیک نگاه کارشناسی نیست، گفت: در معضل ترافیک با دو مشکل اساسی مواجه هستیم که یکی عدم مدیریت واحد ترافیک است که بارها درباره آن سخن گفته شده و عجیب است که پس از گذشت نزدیک به 7 - 8 سال که این موضوع تکرار می شود هنوز تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 17 سازمان و نهاد در امر ترافیک تصمیم گیرنده هستند در حالی که باید در بحث ترافیک یک نهاد واحد تصمیم گیرنده باشد تا در مواقع ضروری هم در مقابل مردم و مسئولین پاسخگو باشد، تصریح کرد : دومین معضل اساسی ما فرهنگ و نوع نگاه ما به مدیریت در کشور است چراکه به اعتقاد بنده مهمترین چالش در کشور ما چالش مدیریتی است.

شهردار تهران ادامه داد: در کشور ما بهترین منابع انسانی و اقتصادی  و بهترین نیروهای تخصصی وجود دارد اما همواره با مشکل مواجه هستیم و من بارها گفته ام در کشوری که وقتی نفت 7 دلار باشد با وقتی که 70 دلار باشد در هیچ عرصه ای تحولی صورت نگیرد پس ما در این شرایط با مشکل مواجه هستیم.

قالیباف با بیان اینکه متاسفانه امروز ما در کلان شهر تهران خودروها را به شهروندان ترجیح داده شده اند، اظهار داشت: وقتی کمترین عوارض را از خودورها می گیریم، وقتی بخش عمده ای از بودجه سالانه را به احداث راه و بزرگراه اختصاص می دهیم و وقتی مهمترین عنصر که زمان است و در حال حاضر در کشورهای پیشرفته دنیا به این عنصر به عنوان با ارزش‌ترین عنصر مدیریتی نگاه می شود را ارج نمی‌نهیم و به سادگی از کنار آن می گذریم، همگی به این معنی است که در کشور ما شیوه مدیریت صحیحی اعمال نمی‌شود حتی اگر بهترین طرح ها را با کارشناسی دقیق در اختیار داشته باشیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه بیش از این موارد مباحث مدیریتی نمی شوم چراکه فکر می‌کنم اگر کمی دیگر ادامه دهم به این متهم خواهم شد که سیاسی حرف می‌زنم، اگرچه همیشه حاشیه ها در کشورما از متن مهم تر بوده است و این یکی از دردهای بزرگ ماست.

شهردار تهران کشته شدن بیش از 27 هزار نفر در کشور و مجروح شدن بیش از 100 هزار نفر در سال بر اثر تصادفات رانندگی را یک فاجعه ملی عنوان کرد و افزود : تلفات تصادفات رانندگی در کشور ما از تلفات جنگ نیز بیشتر است.

قالیباف تاکید کرد: بارها در خصوص معضل ترافیک کنفرانس و همایش می گذاریم اما در عمل خروجی کار مشخص نیست و تا همین حالا که ما در این همایش دور هم جمع شده ایم هنوز تکلیف ترافیک مشخص نیست.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه کسی نمی تواند ادعا کند که به تنهایی می تواند مشکل ترافیک تهران را حل کند، تصریح کرد: بیش از 18 نهادو  سازمان به نوعی با موضوع ترافیک  درگیر و دخیل هستند که هماهنگ کردن هر یک از آنها با دیگری کار دشوارو  زمان بری است بطوریکه حتی در درون خود مجموعه شهرداری نیز گاهی اوقات چندین سازمان برای اتخاذ یک تصمیم واحد زمان زیادی برای توافق نظر تلف می کنند.

قالیباف در پایان با تاکید بر اینکه مهمترین راهکارهای بهبود معضل ترافیک با دو عنصر مدیریت واحد ترافیکی و نگاه درست به مدیریت و سیستمی نگاه کردن به موضوعات است، تصریح کرد: از اسایتد و متخصصان در حوزه حمل و نقل می خواهیم که ضمن نگاه تخصصی به موضوعات ترافیک و حمل و نقل، یافتن راهکارهای عملی برای حل این معضل را به طور جدی در دستور کار قرار دهند تا بتوانیم ضمن روشن سازی افکار عمومی در این زمینه، گام های موثری در آینده نزدیک برای بهبود معضل ترافیک کلان شهر تهران برداریم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در هفتمین کنفرانس حمل و نقل و ترافیک این با تاکید بر اینکه مدیریت واحد ترافیک حلقه گمشده اصلی در مواجه با معضل ترافیک کلان شهر تهران است، گفت: هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران با موافقت شهردار تهران پس از گذشت 5 سال امسال مجددا برگزار شده است. ارتقاء دانش و تبادل تجربیات و نظرات تخصصی صاحبنظران، پژوهشگران و متخصصین در حوزه حمل و نقل و ترافیک ازمهمترین اهداف برپایی این همایش بوده است.

 محمود صفارزاده حمل و نقل و ترافیک و توسعه پایدار شهری، انرژی، محیط زیست و حمل و نقل و ترافیک، سیستم های حمل  ونقل عمومی، ایمنی در حمل و نقل و ترافیک، آموزش و فوانین و مقررات، اقتصاد، حمل و نقل، خصوصی سازی و مشارکت مردمی، حمل و نقل و ترافیک، شهروند مداری و محله محوری و در نهایت فناوری‌های نوین در سیستم حمل و نقل از مهمترین محورهای قابل بحث در این کنفرانس هستند.

به گفته صفارزاده، در ابتدا 446 نسخه مقاله ارائه شده که در نهایت  114  مقاله برای شرکت در این کنفرانس پذیرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه حق دسترسی یکسان، حق همه شهروندان است، گفت: زمانیکه تعدادی از شهروندان از خودروی شخصی در معابر و خیابانهایی که متعلق به تمام شهروندان است استفاده می کنند، پس باید در مقابل این بهره مندی، ما به ازای مالی آن را نیز پرداخت کنند.

کد خبر 16649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز