باران و تگرگ روز گذشته تمامی پایتخت‌نشینان را شگفت‌زده کرد.

شهر بارش بهاری

معاون خدمات شهری شهرداری تهران بارش چنین تگرگی را در طول دهه‌های گذشته بی‌سابقه دانست. سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران احتمال وقوع رانش زمین در ارتفاعات را دور از ذهن ندانست و بیش از 5 هزار نیروی خدمات شهری، تا ساعت 4 بعد ازظهر دیروز آثار آبگرفتگی ناشی از بارش را از سطح شهر زدودند و از طرفی 101 پایگاه مدیریت بحران برای رفع مشکل آبگرفتگی در روزهای آینده در سطح شهر فعال شدند. 22 و 23 فروردین ماه دمای هوای پایتخت به 30 درجه رسید و سازمان هواشناسی چنین گرمایی را در نیم قرن گذشته پایتخت در فروردین ماه بی‌سابقه دانست.هنوز یک هفته از دمای 30 درجه پایتخت نگذشته بود که شگفتی دیگری رقم خورد و روز گذشته باران و تگرگ تمامی پایتخت‌نشینان را شگفت زده کرد.

بسیاری از شهروندان تهرانی که با پوشش‌ بهاری به سطح پایتخت آمده بودند، روز گذشته در محاصره بارش تگرگ ماندند. به گزارش همشهری معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به آبگرفتگی‌هایی که به‌دنبال بارش شدید روز گذشته در برخی مناطق شهر ایجاد شد، گفت: بیشترین آبگرفتگی‌ها در مناطق یک، 3 و 6 بوده است که کارکنان شهرداری تهران با تلاش مستمر و با همه توان اقدام به رفع آن کردند.

مجتبی عبداللهی در گفت‌وگو با همشهری گفت: با توجه به حجم بارندگی و بارش تگرگ که موجب سفیدپوش شدن چند منطقه شده بود، بعضی از نهرها که گنجایش این حجم آب را نداشت دچار آبگرفتگی شد که این موضوع در حال کنترل است.
وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده، این آبگرفتگی‌ها به‌تدریج کاهش یافت و شهرداران مناطق نیز مستقیما بر این موضوع نظارت داشتند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: تمام نیروهای خدمات شهری، امدادی و همچنین سازمان آتش‌نشانی از 2شب گذشته در حال آماده باش و در سطح شهر مستقر هستند تا به رفع مشکلات ایجادشده بپردازند. معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه از شهروندان خواست با رعایت مسائل ایمنی در مواقعی که بارندگی‌ها به این شکل وجود دارد حتی المقدور از تردد زیاد در سطح شهر خودداری کرده و در کنار نهرهای بزرگ و رودخانه‌هایی که در مراکز و اطراف شهر وجود دارد کمتر حضور یابند تا مشکلی ایجاد نشود. وی همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از جوی‌ها و نهرهای شهر به‌دلیل عدم‌رعایت شهروندان و ریختن زباله قابلیت خود را برای انتقال آب‌های جاری از دست‌می‌دهند.

شوک بهاری پایتخت

سازمان هواشناسی نیز با بی‌سابقه‌دانستن چنین حجمی از بارندگی در روزهای پایانی فروردین ماه میزان بارش در تهران از ساعت 10:30 صبح تا ساعت 16:30 روز گذشته را در ایستگاه شمال کارگر 14 میلی متر اعلام کرد. براساس گزارش سازمان هواشناسی در این 6 ساعت ایستگاه مهرآباد 5میلی‌متر بارندگی را ثبت کرده و در شهریار نیز 8 میلی متر بارندگی تنها در 6 ساعت ثبت شده است.

کارشناسان سازمان هواشناسی همچنین میزان بارش در شمال تهران به‌ویژه در مناطق تجریش و شمیرانات را بسیار بیشتر از 14 میلی متر ثبت شده در ایستگاه کارگر شمالی دانستند و اظهار داشتند: هنوز آمار این ایستگاه در 6ساعت اعلام شده، ارائه نشده است. به‌گفته این کارشناسان، بارش رگبار بهاری در تهران در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه نیست اما با توجه به حجم و میزان و شدت بارندگی، چنین بارشی بی‌سابقه بوده است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: بارش باران‌گاهی با رعد و برق و وزش باد تا اواسط هفته جاری به تناوب در سطح کشور به‌ویژه در تهران ادامه می‌یابد.امیدوار شهری درباره وضعیت بارش در روز گذشته گفت: بارش متناوب باران‌گاهی با رعد و برق و وزش باد در استان‌های تهران، قزوین، البرز، سمنان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، قم، همدان و لرستان همراه است و در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان‌شرقی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال اصفهان، گیلان، اردبیل، مازندران، خراسان رضوی، شمال هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: در این روز بارش در ارتفاعات البرز مرکزی و استان‌های قم، مرکزی، تهران، البرز، سمنان، لرستان و چهارمحال و بختیاری از شدت بیشتری برخوردار است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اظهار داشت: امروز نیز در استان‌های اردبیل، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی و دامنه‌های البرز بارش متناوب و در بقیه نقاط کشور بارش پراکنده خواهیم داشت.

فعالیت تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، از آماده باش کامل نیروهای ایستگاه‌های آتش‌نشانی خبر داد و گفت: با توجه به حجم بسیار زیاد و بی‌سابقه بارش باران، نیروهای سازمان آتش‌نشانی اقدام به امدادرسانی به شهروندان تهرانی کردند.

سیدرضا خوشزاد درخصوص ارائه خدمات به شهروندان برای برطرف شدن مشکلات بارندگی در سطح شهر و تداوم آن در روزهای آتی اظهار کرد: به‌منظور مقابله با هرگونه حادثه‌ای همانند جاری شدن سیلاب، نشست زمین و آوار، تصادفات به‌علت لغزندگی معابر و هر گونه حوادث احتمالی دیگر، نیروهای آتش‌نشانی با شروع بارندگی در سطح شهر مشغول گشتزنی و ارائه خدمات به شهروندان شدند.

احتمال رانش زمین

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز از احتمال رانش‌زمین در شیب‌های تند بر اثر بارندگی روز گذشته خبر داد.
سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از شهروندان خواست از تردد بی‌مورد و غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند و درصورت وقوع سیلاب‌های شدید به محدوده‌ای مرتفع پناه ببرند.با توجه به احتمال رانش‌زمین در شیب‌های تند، به توصیه این سازمان ساکنان این مناطق باید درصورت شنیدن صداهای غیرمعمول، جاری‌شدن گل و لای و موارد مشابه، منزل و ساختمان‌های اطراف را ترک کنند و به یاد داشته باشند که قبل از ترک منزل شریان‌های اصلی آب، برق و گاز را قطع و درپوش چاهک‌ها را گذاشته و کانال‌ها و منافذ ورود آب را با کیسه شن مسدود کنند.

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به بارش شدیدی که در تهران آغاز شده است، ضمن بیان اینکه تمامی دستگاه‌های مربوطه از جمله شهرداری برای رفع آبگرفتگی در آماده‌باش کامل به سر می‌برند، از مردم خواست از ریختن کوچک‌ترین زباله در خیابان و یا جوی‌ها خودداری کنند.

محمدتقی جاپلقی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: آبگرفتگی به‌علت بارش باران یک امر طبیعی است که در هر جای دنیا رخ می‌دهد اما آنچه مهم است آماده‌باش نیروها و همچنین همکاری مردم در چنین شرایطی است.وی افزود: با توجه به‌شدت بارش‌باران، قطعا جوی‌ها و آبراه‌ها جوابگوی این حجم از آب نخواهند بود، لذا در حال حاضر شاهد هستیم که در نقاط مرتفع، اکثر خیابان‌های شهر مملو از آب شده است.

وی در ادامه درباره افزایش حجم آب رودخانه‌ها و رود دره‌های تهران نیز گفت: تمهیدات لازم از طریق دستگاه‌های دولتی و خدماتی اتخاذ شده و چنانچه اتفاقی در این حوزه‌ها رخ دهد، پاسخگو خواهند بود.

آغاز به‌کار 101 پایگاه مدیریت بحران

معاون آمادگی، عملیات و امور مناطق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه روز گذشته شاهد حجم بی‌سابقه بارش باران در تهران بودیم، از فعال شدن 101 پایگاه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران خبر داد و گفت: با استفاده از 300 هزار نوع تجهیزات و امکانات، اقدامات گسترده‌ای صورت گرفت.

سید جواد کشفی در ادامه اظهار کرد: در برخی از معابر آبگرفتگی‌های شدید و در برخی نقاط شاهد سیلاب‌های محدود بودیم که از ساعات اولیه دیروز تمامی مجموعه خدماتی شهرداری تهران برای کاهش این مشکلات بسیج شدند.

وی با اشاره به فعال شدن 101پایگاه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: با استفاده از پمپ‌های کف‌کش اقدامات گسترده در امر کمک به مردم صورت گرفت. معاون آمادگی‌، عملیات و امور مناطق سازمان پیشگیری مدیریت بحران از آغاز به کار کمیته 20 گانه تخصصی ستاد مدیریت بحران خبر داد و افزود: ما در ستاد مدیریت بحران از طریق دوربین‌های فعال شهر، هدایت تخصصی عملیات را به‌عهده گرفتیم و مشکلات را به مسئولین مربوطه ارجاع دادیم.

کد خبر 166429
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز