مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه شهری: بیش از 30 ساعت کار شبانه روزی هزاران نفر از کارکنان شهرداری سرانجام به نتیجه رسید و علاوه بر مهار طغیان رودخانه میانرود در شمال ناحیه اکباتان، تخلیه آب از ایستگاه‌های متروی خط 4 نیز رو به پایان است.

تهران سیلاب

از نخستین ساعات بارش سیل‌آسای روز یکشنبه پایتخت که بیش از 7 میلیون متر مکعب آب را در پایتخت روان ساخت، شهردار تهران، معاونان شهرداری، اعضای شورای شهر و بسیاری از کارکنان شهرداری برای مهار آب رودخانه میانرود در شمال منطقه اکباتان جمع و مشغول به کار شدند اما ارتفاع آب 5 متری در این رودخانه، امکان مهار سیلاب را غیرممکن کرد.

بارش باران و تگرگ در روز یکشنبه موجب بروز سیلاب در رودخانه‌ها و نهرهای تهران شد. هجوم سیلاب در رودخانه میانرود در شمال منطقه اکباتان و حاشیه بزرگراه تهران- کرج، باعث شکسته شدن 2 قطعه بتنی حاشیه این رودخانه شد و در نهایت سیلاب به کارگاه انتهای خط 4 مترو وارد شد. مدیران شهری از همان ساعات اولیه اقدام به رفع این مشکل کرده و با حضور میدانی در این منطقه، عملیات مقابله با این بحران را آغاز کردند.

اما در آن‌سو مدیران شهری، با حضور در محل حادثه سعی در مدیریت آن کرده و برای رفع آن تلاش می‌کردند. اگرچه روز گذشته سیلاب رودخانه تا حدودی فروکش کرده بود اما با بارش در ارتفاعات همچنان ارتفاع آب در این رودخانه تا 3‌متر نیز می‌رسید.
در جای دیگر نیز عملیات تخلیه آب از ایستگاه‌های مترو در 3 ایستگاه آزادی، استاد معین و حبیب‌اللهی ادامه داشت و علاوه بر آن با تخلیه ساکنان حاشیه این ایستگاه‌ها و استقرار آنها در هتل‌های شهر، امکان هر گونه حادثه را به صفر رساندند.

سید مازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران، شکستن دیوار بتنی رودخانه میانرود و سرازیر شدن سیلاب به خط 4 مترو را اتفاقی نادر دانست.عزیزالله رجب‌زاده ارتفاع آب در رودخانه میانرود را بیش از 4 متر دانست که باعث بروز این حادثه شد. بیش از 20 هزار نفر نیروی انسانی برای مهار و تخلیه آب متروی تهران مشغول به فعالیت بودند. تمامی مدیران شهرداری اعم از معاونان و شهرداران مناطق نیز برای رفع این معضل امکانات مختلفی را بسیج کردند.

اما در این میان از مدیران دولتی خبری نبود.جایی در حوالی بزرگراه تهران - کرج، نزدیک ایستگاه اکباتان سرانجام تلاش 30 ساعته مدیران شهری، منجر به توقف سیلاب به خط 4 مترو شد و همزمان نیز جایی دیگر در شهر، سیلاب‌ها از 3‌ایستگاه متروی آزادی، استاد معین و حبیب‌اللهی تخلیه شد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران که در محل حادثه حضور داشت، در این‌باره گفت: بحمدالله با تلاش 30 ساعته، فاز اضطراری کار که مهار سیلاب بود به پایان رسیده و خطراتی که احتمال وقوع آن وجود داشت نیز رفع شده است. سید مازیار حسینی با اشاره به حضور تمامی مدیران شهری از همان ساعات آغازین ماجرا در محل حادثه گفت: خوشبختانه با مدیریت میدانی دکتر قالیباف از همان لحظات اول، تا‌کنون کار بدون وقفه در جریان است و تمامی مسئولان و کارکنان شهرداری در طول ساعات گذشته از روز یکشنبه برای مهار این مشکل سخت مشغول فعالیت هستند.

وی چنین اتفاقی را نادر دانست و گفت: البته پس از بارش باران، وقوع سیلاب در شهرهایی مانند تهران که در دامنه البرز قرار دارد، قابل تصور است اما شکسته شدن دیواره بتنی یک رودخانه و ورود سیلاب به مترو کاملا استثنایی بود که خوشبختانه با تدابیر شهردار رفع شد.

حسینی با اشاره به اینکه خوشبختانه در این مورد خسارات جانی نداشتیم، اظهار داشت: عملیات مقابله، عملیاتی بسیار پیچیده است، هیچ حالت کلاسیک و استانداردی ندارد و تدابیر باید با توجه به خلاقیت میدانی مدیران اتخاذ شود؛ بنابراین مخاطرات و ریسک‌هایی را هم می‌تواند در بر داشته باشد. اما خوشبختانه در بحث مهار سیلاب و کنترل آن، چنین اتفاقی نیفتاده است و این مهم نشان از درایت شهردار محترم به‌عنوان هدایت‌کننده کل عملیات دارد. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران نیز با اشاره به حضور همه عوامل شهرداری تهران گفت: با تدابیر شهردار محترم که از همان لحظه اول در صحنه حادثه حضور داشت، توانستیم این مشکل را رفع کنیم.

عزیزالله رجب‌زاده با اشاره به بارش بی‌سابقه باران در پایتخت گفت: مهار آب در نخستین ساعات کاملا غیرممکن بود و ارتفاع آب به بیش از 5 متر می‌رسید، بنابراین مقدار زیادی آب از طریق کارگاه مترو وارد خط 4 شد. وی شکسته شدن 2 قطعه از دیواره بتنی حاشیه رودخانه میانرود را دلیل این امر دانست و گفت: با ورود آب به متروی خط 4 بلافاصله عملیات مهار آب در ایستگاه حبیب‌اللهی و استاد معین و آزادی آغاز شد تا خط 4 مترو بتواند در بخش شرقی به ارائه خدمات ادامه دهد.وی اظهار داشت: همزمان با مهار آب در رودخانه میانرود، عملیات تخلیه آب در ایستگاه‌های یاد شده آغاز شد و این در حالی بود که همکاران ما در سطح نواحی و مناطق، کار رفع آبگرفتگی در سطح شهر را نیز دنبال می‌کردند.

کد خبر 166603
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز