شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

گروه اجتماعی - مینا شهنی: اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی یکی از مهم‌ترین درخواست‌های بازنشستگان این صندوق است.

علی اکبر خبازها

این ماده صندوق تامین اجتماعی را مکلف کرده که حداقل سالی یک‌بار به اندازه نرخ تورم حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را افزایش دهد. 3 سال پیش مصوبه مجلس از اجرای این ماده قانونی جلوگیری کرد و اختیار افزایش حقوق را به دولت داد که با مخالفت جدی بازنشستگان روبه‌رو شد. علی اکبر خبازها، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته، پیگیر این ماجرا بوده؛ ‌با او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

  • فکر می‌کنید ماده 96 امسال اجرا شود؟

صحبت‌هایی که ما با مدیرعامل فعلی صندوق تامین اجتماعی، داشته‌ایم افق‌های روشنی را پیش روی ما قرار داده است. وی حتی در مراسم معارفه‌‌شان نیز به این نکته اشاره کردند که حتما ماده 96 قانون تامین اجتماعی را به اجرا درخواهند آورد.

  • تا‌کنون اقدامی از سوی دفتر مدیرعامل برای اجرای این ماده انجام شده‌است؟

گروهی از نمایندگان مجلس با حضور وی بر مسند مدیرعاملی تامین اجتماعی مخالفت کرده‌اند و بحث‌هایی پیرامون این حوزه شکل گرفته است. از آنجا که برای این سری بحث‌ها امروز در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف خواهد شد بنابراین قرار شد تا وقتی نتیجه این بحث اعلام شود دست نگه داریم و پس از آن براساس قولی که آقای مرتضوی داده‌اند حتما این مسئله پیگیری خواهد شد.

  • روزهای آخر فروردین را پشت‌سر می‌گذاریم و شما واقعاً امیدوارید که انجام این عملیات به سال 91 برسد؟

به هر حال بازنشستگان انتظار دارند که برای حل این مسئله صندوق تامین اجتماعی، دولت و نمایندگان مجلس وقت ویژه‌ای درنظر بگیرند که در این صورت می‌توان انتظار داشت در یک فرصت کوتاه این کارها انجام شود.

  • چرا شما با تعیین افزایش حقوق بازنشستگان از سوی دولت مخالفید؟

سازمان تامین اجتماعی یک سازمان عمومی و غیردولتی است، این عبارت به روشنی در قانون این سازمان قید شده و به این معنی است که تمام سرمایه این سازمان از محل دریافت حق بیمه از بیمه شدگانش است، یعنی صاحبان اصلی آن همه‌افرادی هستند که در حال بیمه پردازی هستند یا در گذشته حق بیمه پرداخته‌اند. دولت هیچ کمک مالی به این سازمان نمی‌کند، یعنی این سازمان در بودجه‌های سالانه‌ای که از سوی دولت تنظیم شده و در مجلس تصویب می‌شود هیچ سهمی ندارد و دولت تعهدی در قبال بیمه‌شدگان این سازمان بر عهده نمی‌گیرد، خود تامین اجتماعی می‌بایست سازوکاری را درنظر بگیرد که بتواند به بازنشستگانش براساس قراردادی که بسته حقوق بدهد.

خب وقتی دولت قرار نیست دردی از این سازمان دوا کند و قرار نیست ریالی کمک مالی به این سازمان داشته باشد چرا می‌بایست حق داشته باشد که میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را تعیین کند. این یک نوع برخورد دوگانه در برابر یک مسئله است.

  • شما منتظرید که نتیجه جلسه استیضاح مشخص شود و دوباره پیگیری‌هایتان را از سر بگیرید؟‌

بله به محض اینکه مشخص شود که وی در این مسند خواهند ماند ما با همکاری ایشان کارها را پیگیری می‌کنیم و با توجه به قول مساعدی که ایشان داده‌اند فکر می‌کنم این خواسته بازنشستگان به مرحله اجرا خواهد رسید.

کد خبر 166241
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز