گروه اجتماعی - مینا شهنی: عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز هم پرداخت‌نشده و پس از انجام مذاکره در این باره تصمیم گرفته خواهد شد.

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته کشور گفت: روز شنبه با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک جلسه مشترک برگزار می‌شود و امیدواریم که در این جلسه به تفاهم خوبی در باره عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی برسیم.

علی‌اکبر خبازها که پیش از این اعلام کرده ‌بود از اعضای هیأت‌مدیره‌ کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور درخواست‌شده که صبح روز چهارشنبه در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کرده و اعتراضشان را نسبت به روند تصمیم‌گیری دولت اعلام کنند، اما درست یک روز پیش از برگزاری این تجمع، ‌از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیغام رسید که وزیر قصد دارد تا یک جلسه با چند نفر از اعضای کانون بازنشستگان تامین اجتماعی برگزار کند و بالاخره با آنها به صحبت بنشیند.

نکته جالب اینکه عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا‌کنون به هیچ‌یک از مکاتبات کانون بازنشستگی تامین اجتماعی پاسخ نداده و حتی تقاضای قرار ملاقات آنها را هم بدون پاسخ گذاشته بود اما حالا یکباره تصمیم گرفته تا روز شنبه یک جلسه را با چند نفر از این اعضا ‌برگزار کند.

پیش از این اعلام شده بود که عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در برخی استان‌ها پرداخت شده‌، اما تماس‌هایی که از سوی بازنشستگان با روزنامه گرفته شد نشان می‌دهد که هیچ بازنشسته تامین اجتماعی تا‌کنون عیدی دریافت نکرده‌است.
در حالی‌که دولت مسئولیت تعیین میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی را بر عهده دارد اما هنوز هیچ تصمیم مشخصی در این باره اعلام نشده است و مجید موسویان سرپرست صندوق تامین اجتماعی نیز اعلام کرده که از عیدی بازنشستگان این صندوق هیچ اطلاعی ندارد.

بازنشستگان تامین اجتماعی با اعلام این نکته که روند پرداخت عیدی امسال نسبت به سال‌های پیش تفاوت زیادی داشته توضیح می‌دهند که در سال‌های قبل معمولا عیدی‌هایشان را همراه با حقوق بهمن‌ دریافت می‌کردند اما امسال با رسیدن به نیمه اسفند، هنوز خبری نیست. ‌به گفته آنها تا پیش از این میزان مبلغ عیدی در بهمن اعلام می‌شد اما امسال دولت حتی از اعلام مبلغ آن به‌صورت مشخص خودداری کرده‌است.

تا 2سال پیش اختیار تعیین میزان عیدی بر عهده تامین اجتماعی بود اما مصوبه نمایندگان مجلس این اختیار را به دولت تفویض کرد. ‌این تصمیم نمایندگان خشم بازنشستگان تامین اجتماعی را برانگیخت چرا که بازنشستگان با تکیه بر اینکه تامین اجتماعی یک نهاد غیردولتی و عمومی است خواهان حفظ استقلال آن از دولت هستند اما تصمیم نمایندگان سبب شده است تامین اجتماعی بیش از پیش زیر سلطه دولت قرار بگیرد.

امسال کانون‌های بازنشستگی تامین اجتماعی در خواست کردند تا عیدی معادل دوبرابر حقوق پایه به بازنشستگان پرداخت شود یعنی اینکه تامین اجتماعی 600هزار تومان عیدی به بازنشستگان پرداخت کند. از آنجا که بازنشستگان تامین اجتماعی معتقدند این صندوق درآمد مالی قابل‌قبولی دارد می‌خواهند تا سهم بیشتری از سود فعالیت‌های اقتصادی تامین اجتماعی را دریافت کنند.

با وجود اینکه چانه‌زنی بر سر عیدی از سوی کانون‌های بازنشستگی از 2ماه پیش شروع شده است اما دولت‌ تمامی سخنان کانون‌ها را بدون پاسخ گذاشته است و همین ماجرا سبب شده که بازنشستگان احساس کنند که دولت چندان که باید به آنها توجه نکرده‌است.

پس از آنکه خبرهایی درباره تعیین میزان عیدی 350هزار تومانی منتشر شد، کانون‌های بازنشستگی اعلام کردند که صبح چهارشنبه در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع خواهند کرد و از وزیر در این باره توضیح می‌خواهند اما فعلا با قرار ملاقاتی که برای شنبه از سوی وزیر تعیین شده است این تجمع لغو شده و همه چیز بستگی به مذاکرات شنبه دارد.

صندوق تامین اجتماعی در حال حاضر یک میلیون و 500هزار بازنشسته دارد که بیش از 70 درصد آنها حداقل بگیر هستند. ‌بازنشستگان حداقل بگیر گروهی هستند که کمترین میزان دریافتی از تامین اجتماعی را دارند. آنها امسال حقوق ماهانه‌340 هزار تومانی داشته‌اند و جمعیت این گروه به یک میلیون نفر می‌رسد که گفته می‌شود این جمعیت با مشکلات معیشتی زیادی روبه‌رو هستند.

کد خبر 162886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز