جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که از صبح روز پنجشنبه با پایان ضرب‌الاجل تعیین شده در طرح کوفی عنان گزارش‌ها از بازگشت آرامش نسبی به شهرهای سوریه خبر می‌دهد، اعضای شورای امنیت سازمان ملل با اعزام ناظران بین‌المللی به این کشور برای بررسی اوضاع موافقت کرده‌اند.

هیلاری کلینتون

تقریباً تمام اعضای شورای امنیت از جمله روسیه و چین که قطعنامه‌های قبلی را وتو کرده بودند از این قطعنامه و اعزام ناظران حمایت می‌کنند.شب گذشته اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اعزام ناظران بر اجرای طرح صلح در سوریه تشکیل جلسه دادند. بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده است که حداقل ۲۰۰ ناظر به سوریه خواهند رفت که به احتمال زیاد گروهی متشکل از ۲۰تا ۳۰ نفر آنها همین هفته به این کشور اعزام خواهند شد.

احمد فوزی سخنگوی کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب هم روز گذشته با اعلام «رعایت نسبی» طرح آتش‌بس از سوی طرف‌های درگیر در سوریه اعلام کرد که تعداد ناظران که در گروه‌های کوچک به سوریه می‌روند به ۲۵۰ نفر خواهد رسید. وی همچنین تاکید کرد که دولت سوریه در چند روز آینده برای خبرنگاران ۷۴ رسانه بین‌المللی روادید ورود به این کشور را صادر خواهد کرد. شاهدان عینی گزارش داده‌اند که از ساعت ۶ صبح روز پنجشنبه درگیری‌ها در شهرهای سوریه متوقف شده‌است.

اگرچه انفجار یک بمب و یک درگیری‌ محدود در روزهای پنجشنبه و جمعه گزارش شده‌است اما ارتش سوریه به‌طور کامل به این آتش‌بس پایبند بوده‌است. این در حالی است که گروهی از مخالفان سوری در 2 روز گذشته در برخی شهرهای این کشور اقدام به برگزاری تظاهرات کردند. حق برگزاری تظاهرات صلح‌آمیز یکی از بندهای طرح ۶ ماده‌ای صلح عنان است و وزارت کشور سوریه هم روز گذشته با تاکید بر قانونی بودن حق تظاهرات برای شهروندان این کشور از آنها خواست تا برای برگزاری تظاهرات مجوز دریافت کنند.

مخالفان اعلام کرده‌اند که تظاهرات خود را برای سنجش تعهد دولت سوریه به طرح آتش‌بس انجام می‌دهند. همچنین برخی رسانه‌ها از درگیری در منطقه مرزی با ترکیه گزارش داده‌اند. با وجود برقراری آتش‌بس در سوریه مخالفان این کشور که در ترکیه مستقر هستند اعلام کرده‌اند که نبرد آنها علیه بشار اسد تازه شروع شده است.

وزیر کشور سوریه با وجود این از کسانی که از خشونت‌ها فرار کرده‌اند خواست که به خانه‌های خود بازگردند. کشورهای غربی اما همچنان نسبت به اجرای طرح عنان ابراز تردید می‌کنند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته آتش‌بس‌ را تنها قدم اول در سوریه خواند. نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه هم روز گذشته گفت که به صداقت اسد و تحقق آتش‌بس در این کشور اعتقادی ندارد. بدون شک اعزام ناظران سازمان ملل در روزهای آینده می‌تواند قدمی مهم برای جلوگیری از نقض آتش‌بس و بازگشت آرامش به سوریه پس از ۱۳ ماه ناآرامی در این کشور باشد.

کد خبر 166034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز