همشهری آنلاین: عضو آکادمی علمی روسیه، روز جمعه گفت: اظهارات نویسنده و شاعر مشهور آلمانی که در انتقاد از سیاست های اسرائیل در مورد ایران در قالب یک شعر هنرمندانه منتشر شد، حرف دل خیلی از مردم آلمان است که قادر به بیان آن نیستند.

 گونتر گراس' نویسنده، شاعر، نقاش، مجسمه ساز و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1999، 10 روز قبل با انتشار شعر انتقادی خود از سیاست های جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی در قبال ایران،که با نام 'یک فریاد' بازتاب جهانی یافت، به عنوان منتقد جدی اسرائیل در کشوری تبدیل شده که خود را مدافع بی قید و شرط سیاست ها و اقدامات این رژیم می داند.

گونتر گراس 84 ساله بلافاصله بعد از انتشار این شعر و به خاطر بیان صریح عقاید خود، آماج شدیدترین و بی رحمانه ترین حملات تخریبی، توهین ها و بی احترامی ها از سوی رسانه های صهیونیستی و حامیان این رژیم قرار گرفت، اما به رغم همه فشارها و تهدیدها، یک روز بعد در یک مصاحبه تلویزیونی و در واکنش به این حملات و تخریب ها، از اظهارات خود دفاع کرد و گفت 'از اینکه بعد از مدتها سکوت و صبر، تابو شکنی کرده بسیار خوشحال است و از کار خود راضی می باشد.

بعد از گذشت 10 روز از انتشار این شعر انتقادی و اظهارات صریح گونتر گراس، هنوز موج رسانه ای در مورد وی فروکش نکرده و در همین راستا،' ولادیسلاو بلو' مدیر مرکز تحقیقات آلمان در آکادمی علمی روسیه، در گفت و گویی با خبرگزاری آلمانی 'د.پ.آ' جنجال های رسانه ای، تهدیدها، توهین ها و فشارهای روانی بر برنده جایزه نوبل ادبیات به خاطر بیان اظهاراتش را اقدامی خطرناک برای دمکراسی دانست.

معروف ترین آلمان شناس روسیه، خاطر نشان کرد: گراس هنرمند، به ناحق در آلمان به عنوان یک 'یاغی' مورد تهاجم و تاخت و تاز رسانه های قرار گرفته است.

بلو افزود: گراس آن چیزی را گفت که خیلی ها در آلمان فکر و احساس می کنند، اما نمی توانند آن را بر زبان بیاورند.

این شخصیت علمی روسیه تاکید کرد: هرکسی که چارچوب فکری شکل گرفته در آلمان را نقض کند، زود مورد هجمه و تاخت و تاز قرار می گیرد و این یک مشکل سیاسی در فرهنگ کشوری است که خود را سینه چاک آزادی بیان در جهان معرفی می کند.

مدیر مرکز آلمان شناسی در آکادمی علمی روسیه، تاکید کرد: یک برنده جایزه نوبل حق دارد همان طوری که گراس اقدام کرد، سخن گفته و عقاید خود را منتشر کند.

'ولادیسلاو بلو ' در پایان به شدت از واکنش رسانه های آلمان به اظهارات گراس انتقاد کرد و اینگونه رفتارها را اغراق آمیز و غیر قابل قبول خواند.

سخنان این آلمان شناس روس در مورد موافقت بسیاری از مردم آلمان با اظهارات گونتر گراس، در حالی عنوان شده که یافته های یک نظرسنجی که از سوی روزنامه فایننشال تایمز آلمانی زبان که طی روزهای گذشته انجام شده، نیز همین نتیجه را بهمراه داشته است .

براساس نتایج حاصل از این نظر سنجی، 57 درصد از پاسخ دهندگان به سوالات، انتقادات شدید گراس از اسرائیل را قابل توجیه دانسته اند.

یافته های این نظر سنجی تنها چند روز بعد از آن منتشر شد که هزاران نفر در 80 شهر آلمان برای حمایت از مواضع گراس در تعطیلات عید پاک تظاهرات کردند.

کد خبر 166017
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز