یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

غلامرضا رفیع: بر اساس شواهد باستان‌شناختی کشت نخل، در ایران پیشینه‌ای 6 هزار ساله دارد و تاکنون حدود 400 گونه نخل شناسایی شده‌است، هرچند که ارزش اقتصادی متفاوتی با یکدیگر دارند.

دکتر محمد سلمانی، استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران  ضمن انتقاد از قطع برخی نخل‌های بومی منطقه و جایگزینی آنها با برخی گونه‌های دیگر به بهانه نامرغوبی و آفت‌زدگی می‌گوید: ‌مشکل نخلستان‌های منطقه نه گونه‌های آن بلکه مسائلی دیگر از جمله رهایی و عدم حفظ و نگهداری و نبود متولی مشخص و بی‌توجهی ناشی از مهاجرت و کاهش جمعیت است، زیرا تا همین چند سال اخیر گونه‌های مرغوب خرما در روستاهایی همچون بیاضه، مهرجان، گرمه، عروسان جندق و چاه ملک و فرخی به وفور یافت می‌شد که در بین آنها خارک، بیاضه، قصب، مهرجان، کرمانی، گرمه و عروسان و خدشکن، خور شهرت بیشتری دارد.

وی می‌افزاید: در حالی که برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه برای تولید گونه‌های مختلف بومی درختان سایر مناطق جهان و حتی گونه‌های مورد استفاده فضای سبز خیابان‌ها، اقدام به تاسیس بانک‌های اطلاعاتی ژنتیک و مجموعه‌های آزمایشگاهی کرده‌اند و انواع گونه‌های گیاهی را در آنها پرورش می‌دهند، همزمان در کشور شاهد برخی تلاش‌های غیر کارشناسی و به تبع آن از بین بردن برخی گونه‌های بومی نخل به ویژه در این منطقه هستیم.

سلمانی در این‌باره می‌گوید: رویش خرما به طور معمول در عرض جغرافیایی (29 تا 39 درجه عرض شمالی) خاصی امکان‌پذیر است و هم‌اکنون در کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و فرانسه انجمن‌های دوستداران نخل تشکیل شده است و انواع نخل‌ها را در باغ‌های «بتانیک» (گیاه‌شناسی) دایر کرده‌اند. 

 این استاد دانشگاه می‌افزاید: در منطقه خور و بیابانک با سابقه چند هزارساله کشت و نگهداری ‌نخل، در گذر زمان گونه‌هایی سازگار با محیط و اقلیم منطقه تولید شده که به لحاظ تنوع نیز بسیار متنوع هستند و برای نمونه بیش از 60گونه خرما در بیاضه شناسایی شده و بسیاری از روستاهای دیگر نیز وضعیتی مشابه دارند.

وی با اشاره به نقش خرما از ابعاد مختلف می‌گوید: برخی انواع خرما بار فرهنگی خاصی داشته و برای نمونه سمنوی ایام عید نوروز از یک نوع خرمای مخصوص تهیه می‌شده و علاوه بر این ذخیره خرما برای طول سال و حتی سال‌های بعد با استفاده از نوعی خاص امکان‌پذیر بوده و همین عامل قرن‌ها باعث بقا و ماندگاری مردم در منطقه شده است.

تنوع گونه‌های مختلف خرما در منطقه مزایای دیگری نیز داشت و چنانچه یک نوع خرما دچار آفت می‌شد، نوع دیگر بدون آفت باقی می‌ماند و نیاز مردم برطرف می‌شد. معمولا نخل‌های مرغوب در برابر آفات آسیب‌پذیرتر و به نگهداری و مراقبت بیشتر نیازداشتند و گونه‌های نامرغوب نیز مقاومتر بوده و به مراقبت کمتری نیاز داشتند.

از این رو همین تنوع شرایطی را فراهم می‌کرد تا طبقات مختلف هر یک به فراخور درآمد و توان مالی بتوانند خرمای مورد نیاز خود را انتخاب و تهیه کنند. به این معنا که افراد توانمندتر، خرمای قصب و کرمانی و خارک و سایرین نیز از انواع ارزانتر مانند «خدشکن» و «مشکی» و «زارشکی» استفاده می‌کردند.

درخت خرما همواره از اهمیت و بار فرهنگی، اقتصادی و معیشتی برخوردار بوده و علاوه بر مصارف غذایی از شاخ و برگ آن ده‌ها محصول دیگر از جمله، حصیر، بادبزن، کلاه، طناب، ظروف نگهداری مواد غذایی و حتی سوخت تهیه می‌شده است.

از این رو احیای دوباره صنایع جانبی و استفاده از شاخ و برگ آن در صنایع نئوپان‌سازی، از یک سو در امر اشتغال‌زایی و از سوی دیگر هرس شدن طبیعی و تدریجی ناشی از توسعه این صنایع، در سالم‌سازی و آفت‌زدایی نخلستان‌های منطقه موثر خواهد بود.

وی با اشاره به نقش درخت خرما در زندگی مردم منطقه به نقل از حکمت یغمایی نویسنده و پژوهشگر در زندگی و امور مربوط به کویرنشینان می‌گوید: ما از بدو تولد و دوران کودکی که در گهواره‌های تهیه شده از شاخ و برگ درخت خرما می‌خوابیم و تا دم مرگ که با چوب «جریدتین» تهیه شده از ساقه درخت خرما در قبر آرام می‌گیریم، با درخت خرما همراه هستیم و نقش آن را در زندگی‌مان احساس می‌کنیم.

درخت خرما نسبت به سایر درختان، یک حالت تقدس برای مردم داشته و حتی در برخی نقاط کشور برای شمارش درخت خرما در کنار «اصله» حتی از واژه «نفر» نیز استفاده می‌شود و این موضوع در برخی مناطق جنوب کشور معمول است و علاوه بر این در بسیاری مناطق برای قطع درخت، واژه‌هایی همچون «کشتن»، «قربانی کردن» و «سربریدن» به کار می‌رود.

به گفته وی مردم همواره برای نخل احترام فوق‌العاده‌ای قائل بودند و برای نمونه اگر نخلی در زمینی قرار داشت که می‌خواستند در آن خانه‌سازی کنند، نخل قطع نمی‌شد و قطع درخت مانند کشتن انسان حرمت داشت.

تصاویری که از طبس قبل از زلزله وجود دارد، نشان می‌دهد که در مواردی نخل حتی معماری ساختمان را تعیین می‌کرد و به همین خاطر ساختمان را به گونه‌ای طراحی و بنا می‌کردند که نخل هم جای خودش را داشته باشد. در مواردی نخل حتی بیرون از سقف برخی ساختمان‌ها دیده می‌شد و معماری تابع نخل بود و نمونه‌های این را در کتاب «طبس شهری که بود» می‌توان دید.

سلمانی فراتر از این، کشاورزی منطقه خور و بیابانک را نیز متاثر از درختان نخل می‌داند و می‌گوید: کشاورزی این منطقه از نوع مطبق می‌باشد، به این معنا که ابتدا درختان نخل تولید شده و در سایه آنها درختان میوه رشد کرده و سپس سایر غلات و حبوبات و گیاهان در سایه آنها صورت می‌گرفت و به بیان دیگر بقای همه آنها به حیات نخل بستگی داشت.

علاوه بر این درختان خرما در منطقه به عنوان یک بادشکن جلوی آسیب‌های ناشی از هجوم باد و شن‌های روان به مزارع را می‌گیرد و حتی با فرض اینکه برخی درختان فاقد ارزش غذایی باشند، ولی از این لحاظ برای مزارع اهمیت دارند و باعث می‌شوند تا درختان مرغوب خرما و حتی سایر درختان در سایه آنها بتوانند رشد کنند و کشاورزی امکان‌پذیر شود.

وی معتقد است که نابودی درختان بومی سبب از بین رفتن فرهنگ نخل در منطقه خواهد شد و با از بین رفتن گونه‌های مختلف درخت خرما، اسامی خرما و اجزای آن، تنوع واژگان مربوط به نخل به عنوان واژگانی که همواره بار فرهنگی با خود به همراه داشته نیز از بین می‌رود.

به اعتقاد وی، خرما در دوره‌های خشکسالی و ترسالی، همواره نقش تنظیم‌کننده در زندگی مردم منطقه داشته و نخل‌های همیشه سبز (به طور طبیعی) مانند جزایری سبز در کویر زرد خودنمایی می‌کرده و سبزی کویر ناشی از همین درختان است.

علاوه بر این خرما، درختی متعادل است، یعنی بین برگ‌ها و چتر و تنه آن نوعی قرینه وجود دارد که معمولا در سایر درختان این ویژگی دیده نمی‌شود و همین تعادل روحی، چشم‌نوازی خاصی را به وجود می‌آورد که تاثیر بسیار خوبی بر روح و روان انسان می‌گذارد.

وی معتقد است «واریته»‌ها و گونه‌های مختلف نخل و تنوع آن در طبیعت، خود به خود و به طور اتوماتیک در طول تاریخ انجام شده که اگر بخواهیم این گونه‌ها را در آزمایشگاه تولید کنیم، شاید با صرف میلیارد‌ها تومان هزینه هم امکان‌پذیر نباشد و حتی با فرض تولید، تضمینی برای کیفیت و کمیت و سازگاری گونه‌های جدید با محیط و اقلیم منطقه وجود ندارد.

وی می‌افزاید: آسیب‌دیدگی برخی گونه‌های ارزشمند نخل که به صورت ذخایر و میراث ژنتیکی گیاهی در منطقه وجود دارد، بر اثر پیامدهای ناشی از مهاجرت و کاهش جمعیت روستاها و تغییر معیشت مردم و از هم پاشیدگی نظام اداره روستاها و نبود متولی مشخص، چند سالی است که تشدید شده و به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها نسبت به قطع گونه‌های بومی و جایگزینی آنها با برخی گونه‌های غیر بومی، رو به نابودی است.

سلمانی می‌افزاید: اکنون جای این سوال باقی است که وقتی دولت برای تثبیت شن و بیابان‌زدایی به عنوان یک کار ارزشمند با صرف هزینه‌های فراوان اقدام به تاغ کاری می‌کند، چگونه است که توجهی به این گنجینه ژنتیکی گیاهی موجود در منطقه ندارد.

سلمانی می‌گوید: ‌مشکل کنونی نخل‌های منطقه نوع و گونه درختان موجود نیست زیرا همین درختان تا چند سال پیش محصول بسیار مرغوبی تولید می‌کردند، ولی به دنبال رهایی و تا حدودی بی‌صاحب ماندن نخل‌ها و هرس‌نشدن به موقع آنها دچار انواع آفت‌ها شدند و به تدریج مرغوبیت محصول آنها کاهش یافت.

بنابراین با وجود چنین مشکلی، چه تضمینی وجود دارد که با قطع گونه‌های بومی و جایگزینی گونه‌های جدید، آنها نیز دوباره دچار انواع آفات نشوند. از این رو باید به جای معلول، علت را از بین برد و برای دفع آفات خرما نیاز به هرس یکپارچه و همزمان درختان منطقه است و شاید لازم باشد که دولت برای این کار حتی سوبسید بپردازد.

زیرا برای حفظ و نگهداری گونه‌های موجود با توجه به پیامدهای اکوسیستمی، تنها سود اقتصادی نباید مد نظر باشد. یادآوری نقش دولت در این زمینه از جوانب مختلف از جمله توزیع جمعیت و تاثیر آن در برقراری امنیت نیز اهمیت دارد،‌ به این معنا که دولت باید برای هدایت برنامه‌ای مدون به منظور جلوگیری از نابودی نخل‌های منطقه به‌عنوان سربازان بی‌جیره و مواجب کویر که قرن‌ها در برابر بیابان‌زایی و هجوم شن‌های روان مقاومت کرده و در گذر زمان یاور مردم کویر بوده و ساکنان را در منطقه نگه‌داشتند و به تبع آن موجب برقراری امنیت در پهنه کویر مرکزی ایران شدند، یاری برساند و نگذارد نخل‌های وفادار، از فرط آفت و بیماری، با قامتی ایستاده بمیرند و یا به ضربه تبر در دل کویر تفتیده بر خاک بیفتند.

به گفته وی، با احیای اکوتوریسم خرما در منطقه و احیای صنایع و فرآورده‌های تولیدی از شاخ و برگ درختان نخل، مانند بادبزن، حصیر، کلاه، جارو، طناب و زنبیل و ... به شکل سنتی و فروش آن می‌توان شاهد ایجاد نوعی اشتغال و همچنین سلامت نخل‌های کویر بود و برای صنعت توریسم نیز نوعی جذابیت ایجاد کرد.

کد خبر 16582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز