چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

اهواز: مرحله نخست کوچ بهاره عشایر خوزستان از این هفته آغاز شد که در مجموع تا نیمه نخست اردیبهشت 140هزار نفر در قالب 23هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی کوچ می‌کنند.

پل - رودخانه

عمده این عشایر از شهرستان لالی عبور می‌کنند و به مناطق سردسیر مقصد خود می‌رسند. این تعداد خانوار عشایری به همراه 2میلیون و 400 هزار واحد دام خود دوره 4ماه را در ییلاق سپری می‌کنند. به گزارش مهر اما احداث پل لالی به‌عنوان یکی از سازه‌های زیبای کشور روی دریاچه پشت سد گتوند باعث شده تا عشایر کوچ‌رو که قصد دارند به سمت مناطق سردسیر کشور بروند با خطراتی مواجه شوند.

از آنجایی که با آبگیری سد گتوند علیا حدود 20 کیلومتر از جاده مسجدسلیمان به لالی در دریاچه قرار گرفته و مستغرق شده، احداث پل بزرگ لالی و جاده‌های طرفین آنها با هدف جایگزین کردن محور موجود و برقراری ارتباط بین شهرهای مذکور و عبور لوله‌های نفت و گاز در منطقه به مرحله اجرا درآمد. با وجود تمام مزایایی که این پل به همراه داشت، ولی در این خصوص راهی برای عبور عشایر کوچ رو در این منطقه اندیشیده نشد زیرا با آبگیری سد گتوند، اغلب راه‌های کوچ عشایر به زیر آب رفته است.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانای خوزستان در این خصوص گفت: پس از آبگیری سد گتوند علیا و به زیر آب رفتن بخشی از جاده‌های شهرستان لالی و پل ارتباطی این شهرستان در جاده لالی مسجدسلیمان، پل تازه تاسیس شهدای لالی احداث و جایگزین پل سابق شد اما نادیده گرفتن گذر عابران به‌منظور عبور و مرور دامداران و عشایر منطقه، جان صدها خانوار عشایر بختیاری و هزاران راس از دام‌های آنها را تهدید می‌کند و این پل را به پلی خطرآفرین تبدیل کرده است.

مجتبی گهستونی افزود: هم‌اکنون عشایر شهرستان‌های لالی و مسجدسلیمان در هنگام عبور از این تونل‌ها در معرض انواع صدمات مالی و جانی قرار دارند ضمن اینکه این امر حادثه‌خیزی مسیر را نیز افزایش می‌دهد.

گهستونی تصریح کرد: این در حالی است که تا پیش از آبگیری سد گتوند، عشایر راه‌های فراوانی برای گذر از این منطقه داشتند و حتی به‌علت پایین بودن ارتفاع آب، آنها خود و دامشان را از عرض رودخانه عبور می‌دادند ولی حالا با آبگیری سد و بالا آمدن آب در نقطه‌ای که پل احداث شده تمامی راه‌های عبور عشایر را از بین برده و به زیر آب فرستاده است.

وی افزود: کارشناسان مستقل معتقدند ضعف مطالعات در طراحی مجموعه پل و تونل‌های لالی و نادیده گرفتن ویژگی‌های خاص اقلیمی از جمله مختصات فرهنگی منطقه عشایری لالی و مسجدسلیمان، باعث شده که همزمان با کوچ بهاره عشایر در حوزه این شهرستان، صدها خانوار عشایری و هزاران راس دام آنها که بالاجبار از این مسیر عبور می‌کنند، در معرض صدمات جانی و مالی قرار گیرند. گهستونی عنوان کرد: تا‌کنون چندین مورد از حوادث منجر به تصادف روی مجموعه تونل‌ها و پل لالی اتفاق افتاده است که باعث تلفاتی برای عشایر کوچ رو شده است.

یکی از افراد حاضر در کوچ نیز در این خصوص گفت: با آبگیری سد گتوند علیا و بالا آمدن آب و پرشدن دره‌ها، ایل راه‌های عشایر بختیاری نابود شده و آنها مجبور هستند از جاده آسفالته با همه خطراتش عبور کنند. پل و تونل‌ها هم تاریک هستند در ضمن خودروها با سرعت در این راه‌ها حرکت می‌کنند.

حاجی‌پور تصریح کرد: ‌ای کاش در گوشه تونل‌ها و پل یک پیاده رو احداث می‌شد تا عشایر و گله‌های دام آنها به سلامت از این نقطه عبور کنند و دچار حادثه نشوند.

کد خبر 165793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز