چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

کارگردان نمایش «عشق و عالیجناب» گفت: نمی‌دانم چه کسی در تئاتر تصمیم می‌گیرد ولی قطعا می‌دانم مرکز هنرهای نمایشی، تئاتر شهر و شورای انتخاب و... تصمیم‌گیر نیستند؛ درواقع اینها فرمان‌بر هستند.

حسین پاکدل - کارگردان تئاتر

 حسین پاکدل کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با فارس درباره دلایل انصراف نمایش عشق و عالیجناب از اجرا و عکس‌العمل مسئولان به این اقدام گفت: من انصراف از اجرای عشق و عالیجناب را اعلام کردم و مسئولان مرکز هنرهای نمایشی نیز هیچ اظهارنظری در این باره نکردند و طبیعتا وقتی کار تعطیل می‌شود، عوامل نمایش به کارهای دیگر خود می‌رسند. واقعیت این بود که ایرادهایی را از این کار ‌گرفتند، درحالی‌که این نمایش به تصویب رسیده و در جشنواره تئاتر فجر نیز جایزه گرفته بود. وی افزود: این اقدام کار خیلی زشتی بود و آنها باید خجالت بکشند ولی چه کاری می‌توان انجام داد؟

من در نامه انصراف از اجرای عشق و عالیجناب هم نوشته‌ام هرگاه شرایط اجرا فراهم شود، آن را اجرا خواهم کرد. کارگردان نمایش «حضرت والا» با اشاره به اینکه مسئولان فرهنگی ویترین هستند، بیان داشت: آدم‌هایی که در حوزه فرهنگ فعلا تصمیم‌گیرند در واقع فقط ویترین هستند و تصمیم‌گیر نیستند وگرنه آنها هم نیت بدی ندارند و نمی‌خواهند اینقدر بی‌آبرو شوند.

مسئله این است که اختیار در دست‌شان نیست و فقط مقام و پست را چسبیده‌اند و این موقعیت را می‌خواهند برای خود حفظ کنند. پاکدل ادامه داد: همه افرادی که بر مسند کار هستند، نظر مثبتی نسبت به نمایش عشق و عالیجناب داشتند اما چطور می‌شود که ناگهان به من اعلام می‌کنند تمام کار باید عوض شود، درحالی‌که من این کار را انجام نخواهم داد. در حال حاضر کسانی باید بر سر کار باشند که نه مبنای تفکری محکم داشته باشند و نه بتوانند از تصمیم خود دفاع کنند و نه پای حرف خود بایستند، یعنی به راحتی بتوانند ظرف مدت یک ساعت حرف خود را عوض کنند. وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت تئاتر در سال 91 را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: با روندی که پیش‌ می رود سال ۹۱ را برای تئاتر کشور وحشتناک می‌بینم؛ نه فقط برای تئاتر بلکه اساسا برای هنر و هنرمند روزگار خوبی را نمی‌بینم. امیدوارم دوستان سریع‌تر بتوانند نتیجه بگیرند زیرا فقط نمایش‌ ما نیست که با چنین مشکلی برخورد کرده است، اینکه سالن‌های تئاتر را با هر کاری پر کنیم، مدیریت تئاتر نمی‌شود.

کار تفکر برانگیز، ارزشمند و دردمندانه باید وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت می‌توان سالن‌ها را پر کرد و آمار داد. به گفته کارگردان نمایش عشق و عالیجناب آمار دردی را دوا نمی‌کند، شما کاری را اجرا کنید که بتوانید پشت آن بایستید. البته کارهای ارزشمند هم اجرا می‌شود ولی واقعیت این است که اینها استثناست، قاعده نیست. این نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: اینکه «حالا که مردم به تئاتر نمی‌آیند، تئاتر را بین مردم ببریم» یک شعار عوام‌فریبانه بچگانه است و هیچ نتیجه‌ای در آن نیست.

کد خبر 165790

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز