گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: طبق سنت هرساله معاونت هنری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتدای سال91 با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست.

شاه آبادی

با این تفاوت که حمید شاه‌آبادی در پاسخ به انتقادات عملکرد معاونت هنری از سوی خبرنگاران اعلام کرد که رسانه‌ها مبالغه می‌کنند و خبرنگاران فقط پیاز داغ جریانات را زیاد می‌کنند.صبح دیروز حمید شاه‌آبادی با خبرنگاران در تالار وحدت به گفت‌وگو نشست؛ آن هم زمانی که هنوز بودجه معاونت مشخص نشده‌است. شاه‌آبادی در پاسخ به خبرنگار همشهری گفت: مجلس شورای اسلامی هنوز بودجه سال‌91 را تصویب نکرده است و قطعا این بودجه به ما ابلاغ نشده است. طبق سنت نشست‌هایی از این دست، ابتدا معاون هنری به سخنرانی در مورد تئاتر، موسیقی،آموزش و مد و لباس پرداخت و عملکرد این حوزه ها را مثبت و قدرتمند خواند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتدای جلسه اعلام کرد که عرصه تئاتر در سال گذشته به لحاظ کمی و کیفی بدون مبالغه نسبت به سال‌های گذشته بالاتر بوده است و درباره حوزه موسیقی به تولید آلبوم‌ها و حمایت از اجراهای صحنه‌ای در ژانرهای سنتی و کلاسیک اشاره کرد و عمده فعالیت برجسته معاونت هنری در سال گذشته را هدایت و هدفمند کردن موسیقی پاپ خواند.

اگر معاون هنری عملکرد معاونت هنری را نسبت به سال گذشته با‌کیفیت‌تر از سابق خواند، اما سؤالاتی که از او شد حکایت‌دیگری داشت.

سال گذشته معاون هنری خبر از راه‌اندازی پایگاه موسیقی نواحی و تولید آلبوم استادان موسیقی نواحی داد که این وعده‌ها هرگز عملی نشد اما او اعلام کرد که سال گذشته این بحث مطرح شد و امسال راه‌اندازی مکتب موسیقی بومی و مقامی در 2 استان در دستور کار قرار گرفته است.او با اشاره به حمایت از هنرمندان موسیقی نواحی اعلام کرد که حمایت‌های خوبی از قشر هنرمندان شده‌است. البته به‌نظر می‌آید معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فراموش کرده‌است که بسیاری از هنرمندان موسیقی نواحی از‌جمله موسی بلوچ به‌دلیل نداشتن شغل ثابت به مسافرکشی می‌پرداخت و در حین مسافر‌کشی جان به جان آفرین تسلیم کرد و یا ماشاءالله بامری با همت شخصی خودش مخارج بیمارستانش را تهیه کرد؛ هنرمندانی که هرگز از حمایت‌های لازم برخوردار نشدند.

با این حال شاه‌آبادی درخصوص حمایت از خانواده‌های هنرمندان موسیقی نواحی درگذشته که اغلب شرایط مساعدی برای گذران زندگی ندارند، اظهار داشت: ما جامعه ای 700‌هزار نفری از هنرمندان داریم که خوشبختانه توانستیم شرایط بیمه عمر را برایشان فراهم کنیم، اما به‌صورت همه‌جانبه نمی‌توانیم برای این تعداد حمایت داشته باشیم هر‌چند که این وظایف بر‌عهده صندوق حمایت از هنرمندان است.معاون هنری سخنان نویدبخش خود را در مورد تئاتر هم ادامه داد. او به آمارها در رابطه با تعداد نمایش‌ها تماشاگران اشاره کرد و وعده داد که تماشاخانه سیار در سال‌جاری توسعه جدی‌تری خواهدیافت .او همچنین از صدور پروانه دائم برای گروه‌های مستقر و فعالیت شبکه تئاتر خانگی خبر داد.با توجه به اینکه هنوز بودجه معاونت هنری مشخص نشده است، معلوم نیست این وعده ها تا چه حد می توانند عملی شوند.

شاه‌آبادی در پاسخ به پرسش بودجه معاونت و تفاوت آن بین حوزه‌های تئاتر، موسیقی و تجسمی گفت: هنوز بودجه‌ای به ما ابلاغ نشده ولی امیدواریم نسبت به سال گذشته بودجه بیشتری در اختیار معاونت هنری قرار گیرد.وی بیان داشت: بودجه موسیقی و تجسمی تقریبا به یک نسبت است، هرچند که بودجه تجسمی نسبت به موسیقی بیشتر است، اما به تئاتر سه برابر این دو رشته بودجه تعلق می‌گیرد، تفاوت این بودجه‌ها هم به‌دلیل امکانات و مسائل حوزه‌های هنری است که بر این اساس تناسبات بودجه جشنواره‌های هر سه شاخه نیز تعیین می‌شود. اما با توجه به اینکه پیش‌نویس بودجه سال91 را ما اسفندماه تهیه کرده‌ایم، پیش‌بینی می‌شود که اردیبهشت ماه بودجه مشخص و در همان زمان به تفکیک حوزه‌های مختلف اختصاص یابد.

معاون هنری در نخستین نشست خبری سال91 اعلام کرد که بودجه معاونت نسبت به فعالیت‌هایش کم است. او در پاسخ به این سؤال که با توجه به بودجه کم، ضرورت وجود ستاد خبری، خبرگزاری‌ها و بولتن‌های اختصاصی معاونت هنری چیست، اعلام کرد که معاونت امور هنری خبرگزاری ندارد، اما مؤسسات همکار معاونت هنری و بخش خصوصی که حوزه هنر را پوشش می‌دهند می‌توانند از سرفصل بودجه‌های اعطایی معاونت استفاده کنند. اگرچه پیش از این اسم قادر آشنا به‌عنوان رئیس مرکز هنرهای نمایشی در سایت‌های خبری اعلام شده‌است، اما شاه آبادی بر این شایعه صحه گذاشت و اعلام کرد: حکم مدیریت قادر آشنا که پیش از این به‌عنوان مدیرکل ارشاد استان البرز فعالیت داشت از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد و در نشست ادارات کل استان‌ها امروز معرفی می‌شود. او گفت: بنا داشتیم انتخاب ریاست مرکز هنرهای نمایشی را تا جشنواره تئاتر فجر به تعویق بیندازیم اما تصمیم بر آن شد که در نیمه نخست سال مدیر این مجموعه معرفی شود.

کد خبر 165622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز