شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: 6 عکاس مطرح ایران آثارشان رادر گالری جی 44 شهر تورنتو در کانادا درمعرض دید علاقمندان به هنر عکاسی معاصر ایران قرار می‎دهند.

عکاسی

به گزارش ایلنا، در این نمایشگاه که از 4 می تا 16 ژوئن (15 اردیبهشت تا 27 خرداد 1391) برپا خواهد شد، نمایندگانی از عکاسی معاصر ایران حضور دارند که آثار این هنرمند توسط آندرا فیتزپاتریک انتخاب شده است.

فیتزپاتریک از هنرشناسانی است که تاکنون در آمریکای شمالی هنر معاصر خاورمیانه و به خصوص عکس معاصر ایران را به خوبی در کشور کانادا معرفی کرده است.

نمایشگاه هنرمندان عکاس باعنوان "جنسیت و آشکاری" در گالری جی 44 (G44) به عنوان مرکز عکس معاصر شهر تورنتو برگزار خواهد شد.

این مجموعه آثار از عکاسان ایرانی شامل آثاری از صادق تیرافکن، آرمان استپانیان، عباس کوثری، سمیرا علیخانزاده، امیرعلی قاسمی و زینب سالاروند است.

آثار این نمایشگاه بازگوکننده زندگی و کار در تهران است که هر کدام از این هنرمندان با ظرافت و حساسیت نسبت به فرهنگ و شخصیت خود این آثار را به تصویر کشیده‌اند.

سمیرا اسکندرفر ازجمله هنرمندان جوان ایرانی است که آثارش در این نمایشگاه ارائه خواهد شد.

وی در زمینه نقاشی و ویدئو آرت فعالیت می‎کند و اخیرا آثار ویدئویی وی توسط موزه تیت مدرن لندن و ((NBK برلین خریداری شده است.

امیرعلی قاسمی نیز که از اخیرا نمایشگاه عکسی از هنرمندان ایران در هند برپا کرده، در زمینه گرافیک فعالیت می‎کند، او با سفر به سراسر جهان در کنار ارائه آثار خود، آثار هنرمندان نسل جوان ایران را نیز به جهانیان معرفی می‎کند.

این هنرمند مسئول گالری پارکینگ در تهران است.

عباس کوثری هم از هنرمندان مطرح ایران در دنیاست که تاکنون در نمایشگاه‎های معتبر پاریس، وین، لندن، لس آنجلس، نیویورک، و تورین آثارش را برای به نمایش گذاشته است.

این هنرمند توسط انجمن پریکس پیک تت به عنوان 12 عکاس برتر دنیا معرفی شد. کوثری به‌عنوان عکاس خبری و ویرایشگر عکس در روزنامه ایران فعالیت می‎کند.

زینب سالاروند دارای مدرک لیسانس عکاسی از دانشگاه هنر تهران است.

در سال 2008، او موفق به کسب جایزه برتر در اولین دوسالانه بین‌المللی جهان اسلام در تهران شد. وی تاکنون نمایشگاه‎های انفرادی و گروهی را در گالری‎های تهران برپا کرده است.

او همچنین در نمایشگاهی خارجی آثارش را در موزه بربتانیا در شهر لندن ارائه کرده است.

آرمان استپانیان از عکاسان پیشکسوت ایران است که دارای مدرک کارشناسی طراحی گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

وی تاکنون در بسیاری از نمایشگاه‌های مهم ایران شرکت کرده و نمایشگاه‎های انفرادی خود را در شهرهای پاریس، لندن، نیویورک برپا کرده و در نمایشگاه‎های گروهی که در خارج از ایران برپا شده آثارش ارائه شده است.

همچنین صادق تیرافکن از دیگر هنرمندان مطرح ایرانی است که در حال حاضر آخرین اثر چیدمانش در موزه هنرهای اسلامی قطر به نمایش گذاشته شده است.

تیرافکن در عرصه‎های عکاسی، ویدئو، و مجسمه‌سازی نمایشگاه‎های انفرادی خود را در دنیا برپا کرده است.

آثار این هنرمند در موزه هنر بروکلین، موزه بریتانیا، موزه هنر لس آنجلس، پاریس و موزه هنرهای معاصر در تهران نگهداری می‎شود.

این نمایشگاه با تلاش‎های آندریا فیتزپاتریک از استادان و هنرشناسان و فرهنگ دوستان کانادایی برپا شده که عکس ایرانی را به واسطه نام او در کانادا می‌شناسند.

او در دانشگاه تورنتو تدریس می‌کند و سال 2011 نیز پنل تخصصی را باعنوان عکس معاصر ایران در این دانشگاه برگزار کرده است.

گالری 44 که محل برگزاری این نمایشگاه است، به‌عنوان مرکزی برای عکاسی معاصر در تورنتو محسوب می‎شود که از سال 1979 برای ایجاد محیطی حمایتی و توسعه عکاسی تاسیس شده است.

 

کد خبر 165166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز