مهرو الفت: هیچ‌چیز بهتر از عادت خواندن وجود ندارد. بهترین چیز برای یک کودک نیز آن است که والدینش او را تشویق به خواندن کنند و این مهارت را به او آموزش دهند.

 بسیاری از کودکان هنگامی که می‌توانند بخوانند خیلی پدر و مادرهای‌شان را اذیت می‌کنند و به راحتی این کار را انجام نمی‌دهند زیرا معمولا حواسشان به کامپیوتر‌ها و بازی‌های ویدئویی پرت می‌شود و نمی‌توانند ذهنشان را برای خواندن متمرکز کنند. این نوشتار به بیان 6نکته و راهکار بسیار مهم و طلایی پرداخته‌است وشما می‌توانید با این شیوه‌ها و روش‌ها تلاش کنید تا مهارت خواندن را به فرزندان‌تان بیاموزید و آنها نیز این کار را بهتر انجام دهند و خواندن را دوست داشته باشند و با علاقه و رغبت به انجام این کار مبادرت ورزند.

1 - اولین کاری که شما برای آموزش مهارت کتاب خواندن به کودک‌تان باید انجام دهید این است که هر روز زمانی را به خواندن فرزندتان اختصاص دهید و این کار را به‌صورت روزانه انجام دهید تا در ذهنش ملکه شده و به یک عادت برای او تبدیل شود. هنگامی که فرزندتان در حال خواندن است شما نیز حتما باید حضور داشته باشید و در کنارش بنشینید تا اگر کلمه‌ای را اشتباه خواند، همان موقع به او تذکر دهید و تلفظ صحیحش را به او بیاموزید تا به خوبی در ذهنش بماند. هرگز فرزندتان را نفرستید تا خودش به تنهایی کتابی را بردارد و بخواند بلکه حتما خودتان نیز حضور داشته باشید. اگر شما کتابی را انتخاب کردید که فرزندتان بخواند و او آن کتاب را دوست نداشت، او را مجبور به خواندن نکنید بلکه اجازه دهید تا کتابی که خودش دوست دارد بخواند را انتخاب کند. همیشه این نکته مهم و ضروری را به یاد داشته باشید که هرگز فرزندتان را مجبور نکنیدتا کتابی را که دوست ندارد، بخواند و سعی کنید همیشه کتابی را که خودش علاقه دارد برای خواندن برگزیند.

2 - شما پدر و مادرهای گرامی به‌عنوان والدین فرزندان‌تان همیشه نقش یک الگو را برای آنها بازی می‌کنید و فرزندان‌تان برای انجام هر کاری شما را الگو قرار‌داده و عینا کارهای شما را انجام می‌دهند. بنابراین اگر می‌خواهید که بیشتر خواندن و مطالعه بیشتر را به فرزندان‌تان بیاموزید باید خودتان نیز بیشتر مطالعه کنید تا فرزندان‌تان از شما یاد بگیرند. بعد از خواندن یک کتاب خوب، به فرزندان‌تان اجازه دهید تا بعضی چیزهای جالبی که شما مطالعه کرده‌اید را بدانند. اجازه دهید تا فرزندان‌تان هیجان و شادی شما را برای مطالعه کردن ببینند و فکر کنند که لذت‌بخش‌ترین و مفرح‌ترین لحظات شما در یک روز، زمانی است که مشغول مطالعه کتاب هستید.

3 - همیشه به ذهنتان بسپارید و به یاد داشته باشید که کودکان کم‌سن‌وسال از خواندن کتاب‌هایی با کلمات ساده و تصاویر رنگارنگ لذت می‌برند. بنابراین انتظار نداشته باشید که به کتاب‌هایی که فقط دارای کلمات هستند، علاقه داشته باشند. آنها هیچ‌گاه به خواندن چنین کتاب‌هایی علاقه و رغبت ندارند. شما به‌عنوان والدین فرزندان‌تان باید بدانید که آنها به چه چیزهایی علاقه دارند و در نتیجه کتاب‌هایی در مورد شخصیت‌ها، مکان‌ها یا چیزهایی که مورد علاقه‌شان است را برای آنها فراهم و تهیه کنید و مهم‌تر از همه اینها، قسمت عمده و کلی خواندن فرزندان‌تان را در منزل انجام دهید و همچنین کتاب‌های آنها را نیز در منزل نگه دارید و فرزندان‌تان را مجبور نکنید که در هر جا و مکانی کتاب بخوانند بلکه بهتر است این کار در منزل صورت گیرد. باید وسایل و چیزهایی که فرزندان‌تان برای خواندن نیاز دارند، در اختیارشان قرار گیرد و در دسترس‌شان باشد تا بیشتر به انجام آن ترغیب شوند.

4 - برای انتخاب کتاب‌هایی که فرزندان‌تان برمی‌گزینند تا آنها را بخوانند، احترام قائل شوید و به انتخاب آنها احترام بگذارید نه اینکه آن کتاب‌ها را از دسترس‌شان خارج کنید و اجازه ندهید که آنها را بخوانند. به فرزندان‌تان این شانس و فرصت را بدهید تا کتاب‌های دلخواه و مد نظرشان را انتخاب کنند. فرزندان‌تان را به کتابخانه یا کتابفروشی ببرید و اجازه دهید تا کتاب‌هایی که به آن علاقه‌مند هستند را انتخاب کنند و شما آن کتاب‌ها را برایشان بخرید. البته بهتر است که به فرزندان‌تان فرصت و اجازه دهید تا انواع مختلف کتاب‌ها از‌جمله زندگینامه‌ها، کتاب‌های غیرافسانه‌ای، کتاب‌های افسانه‌ای و داستانی، کتاب‌های معما، کتاب‌های خنده‌دار و طنز و... را بشناسند و از وجود این قبیل کتاب‌ها و دسته‌بندی‌ها اطلاع داشته باشند. علاوه بر در اختیار گذاشتن کتاب‌هایی که مورد علاقه فرزندان‌تان است، همچنین می‌توانید از کتاب‌هایی درباره مکان‌های گوناگون که تجربیات جدیدی را به فرزندان‌تان می‌دهند و کتاب‌هایی درباره فرهنگ‌های مختلف که اطلاعات جالب و مفیدی دارید، استفاده کنید.

5 - هنگامی که فرزندتان کتابی را طبق نظر و سلیقه خودش برای خواندن انتخاب می‌کند، با تعریف و تمجید کردن از انتخابش، به او انگیزه بدهید تا هر چه بیشتر مطالعه کند. هر زمان که فرصت پیدا کردید به خواندن فرزندتان گوش فرا دهید. فرزندان‌تان را تشویق کنید تا با صدای بلند بخوانند. این کار یک شیوه بسیار مفید است زیرا شما می‌توانید کلماتی را که اشتباه تلفظ می‌کنند تصحیح کنید. شما در حقیقت باید بیشتر از آنکه بخواهید فرزندان‌تان مقدار بیشتری مطالعه کنند، بخواهید که به خوانندگان بهتری مبدل شوند و همه کلمات را به درستی ادا کنند و یک متن را بدون اشتباه تا آخر بخوانند.

6 - اگر فرزند شما نیز مانند بسیاری دیگر از کودکان از خواندن در سنین کم امتناع و خودداری کرد و به انجام این کار هیچ‌گونه رغبت و علاقه‌ای نشان نداد، شما می‌توانید با خواندن داستان‌های مورد علاقه‌‌اش او را ترغیب و علاقه‌مند به خواندن کنید. والدین باید به فرزندان‌شان کمک کنند تا مهارت‌هایی را که خداوند متعال در وجود فرزندان‌شان قرار داده به آنها بیاموزند و به آنها کمک کنند تا مهارت‌هایی از قبیل فکر کردن و گوش دادن را بهبود بخشند و روزبه‌روز تقویت کنند. همه والدین به یاد داشته باشند که یکی از بهترین هدایایی که می‌توانند به فرزندان‌شان هدیه کنند، عشق وعلاقه به مطالعه و کتاب خواندن است. به فرزندان‌تان بیاموزید و در ذهن آنها این موضوع را نهادینه کنید که بهترین لحظات زندگی زمانی است که مشغول مطالعه هستند. مطالعه را باید به‌صورت یک عادت همیشگی در وجود فرزندان‌تان تبدیل کنید و مطمئن باشید که با انجام این کار فرزندان‌تان را در مقابل بسیاری از خطرات و مشکلاتی که ممکن است در آینده برایشان اتفاق بیفتد، ایمن کرده‌اید.

کد خبر 165108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز