همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: زائران دو کشور ایران و عراق از این پس لازم نیست وسیله نقلیه خود را در مرز تغییر دهند.

 اتوبوس زائران ایرانی از این پس در مرز عراق عوض نمی شود

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، علی نیکزاد در سفر به استان اردبیل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نخستین اتوبوس ایرانی حامل زائران عتبات عالیات روز گذشته از مرز مهران وارد خاک عراق شد و در آینده نزدیک کامیون‌های هر دو طرف نیز بدون ممنویت وارد خاک یکدیگر می‌شوند و لزومی به خالی کردن بار و تعویض کامیون‌ها نیست.

وی گفت: ششم بهمن ماه در سفر هادی فرحان العامری وزیر حمل و نقل جمهوری عراق به کشورمان یادداشت تفاهم همکاری میان ایران وعراق دربخش حمل ونقل درحوزه های جاده ای، ریلی، هوایی و صدور خدمات فنی ومهندسی در محل وزارتخانه راه وشهرسازی جمهوری اسلامی ایران امضا شد که امروز قسمتی از این تفاهم نامه عملیاتی شد.

نیکزاد یادآور شد: پیش از این زائران دو طرف در مرز پیاده و اتوبوس خود را عوض می کردند و امروز اولین اتوبوس مشمول این تفاهم نامه از مرز مهران عبور و از مرز زرباطیه که توسط مرزبانان عراقی کنترل و اداره می‌شود به منظور سفر به عتبات عالیات بدون معطلی وارد خاک عراق شدند.

وی تاکید کرد: در سفر دو ماه گذشته وزیر حمل و نقل عراق تاکید کردیم که به اتوبوس‌های حامل زائران ایرانی عازم کربلا امکان تردد بدهند تا جابه‌جایی و تغییر اتوبوس در مرز مهران انجام نشود.

وزیر راه و شهر‌سازی در ادامه سخنان خود بیان داشت: از این به بعد هیچ مشکلی در تردد خودروهای عبوری زائران ایرانی به کربلا وجود ندارد و اهالی کشور مجاور نیز می‌توانند با اتوبوس‌های عراقی وارد کشورمان شوند.

مهندس نیکزاد سفر سالانه یک میلیون نفر زائر ایرانی برای زیارت عتبات عالیات در خاک عراق و حضور متقابل 500 هزار نفر زائر عراقی در خاک کشورمان را زمینه ای برای توسعه روابط دانست .

وی اظهار داشت: در حال حاضر از بسیاری از استان‌های کشورمان پرواز هوایی به مقصد بغداد و نجف انجام می‌شود و امسال انتظار می‌رود با فعالیت شرکت‌های هواپیمایی این امر گسترش یافته و روابط حسنه بین ایران و عراق بهبود پیدا کند.

بر اساس یادداشت تفاهم بین وزارت راه وشهرسازی ایران و وزارت حمل ونقل عراق محدودیت پروازها که در زمان حضور امریکایی‌ها در عراق اعمال شده بود، از بین رفت و تعداد پروازها گسترش می یابد.

ششم بهمن ماه 1390 با حضور علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی کشورمان و هادی فرحان العامری وزیر حمل ونقل جمهوری عراق به منظور گسترش سطح همکاری ها یادداشت تفاهمی در حوزه‌های جاده‌ای ، ریلی ، هوایی و صدور خدمات فنی و مهندسی به امضای دو طرف رسید.

همچنین مقرر شد راه ‌آهن ایران از طریق مرز شلمچه و مرز خسروی به راه ‌آهن عراق متصل شود.

هادی فرحان العامری وزیر حمل ونقل عراق در دیدار دو ماه گذشته خود با وزیر راه و شهرسازی کشورمان از اراده جدی مسئولان عراقی برای برقراری ارتباط ریلی با جمهوری اسلامی ایران خبرداد و تصریح کرد : برقرای خصوط ریلی می‌تواند نقش فراوانی در توسعه و پیشرفت کشورهای منطقه داشته باشد.

کد خبر 165057
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز