همشهری آنلاین: یک فوریت طرح تشکیل کمیسیون زنان و خانواده و اصلاح آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با ۴۹ رای موافق تصویب نشد. اصلاح آیین نامه داخلی مجلس نیازمند دو سوم آرای حاضران در جلسه مجلس است.

زهره الهیان نماینده مردم تهران از موافقان و امضا کنندگان طرح  تشکیل کمیسیون زنان و خانواده در مجلس در خصوص ضرورت تشکیل چنین کمیسیونی گفت: با تشکیل کمیسیون زنان و خانواده به نتیجه دلخواه در بیانات رهبری در رابطه با خانواده خواهیم رسید. وی گفت: مسائل زنان باید اولویت درجه یک برای مسئولان باشد تا مجلس در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری گامی بردارد.

وی اضافه کرد: با تصویب و تشکیل کمیسیون زنان و خانواده مجلس هشتم برگی دیگر را در این زمینه رقم خواهد زد.

قاضی‌پور نماینده ارومیه در مخالفت با این طرح گفت: در دوره هفتم ۱۳ خانم در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و در دروه هشتم این تعداد به ۸ نماینده تقلیل داده شد و در دروه نهم هم ما بیش از ۴ نماینده زن در مجلس نخواهیم داشت، پس چگونه می‌توانیم با وجود این تعداد نماینده زن در مجلس به این طرح رای دهیم؟ بهتر است این موضوع در کمسیون‌های فرهنگی و اجتماعی کار‌شناسی‌ شود.

وی گفت که موافقان طرح هیچ موضوع اساسی را در رابطه با تشکیل این کمیسیون مطرح نکردند و فقط برخی مباحث جزئئ مطرح شد.

ادیانی راد نماینده قائم شهر در موافقت با این طرح بیان کرد: تاسیس کمیسیون زنان و خانواده در مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد و نمایندگان  به این طرح رای مثبت دهند.

ادیانی راد رای مثبت مجلس به فوریت این طرح را هدیه ای از مجلس هشتم به خانواده های ایرانی توصیف و تصریح کرد:در میان امضا کنندگان و نمایندگان طراح این طرح امضای رییس کمیسیون فرهنگی موجود است که نشان از اهمیت این کمیسیون است.

به گزارش همشهری آنلاین، پس از پاپان بحث ها در ضرورت تصویب این طرح،  یک فوریت آن به رای گذاشته شد که با ۴۷ رای موافق و ۶۸ رای ممتنع و ۲۹ رای مخالف به تصویب نمایندگان نرسید و طرح به صورت عادی در مجلس بررسی خواهد شد که با توجه به پایان کار مجلس هشتم که هفتم خرداد ماه آینده خواهد بود سرنوشت این طرح به تصمیم مجلس نهم بستگی خواهد داشت.

لازم  به ذکر است نمایندگان زن در مجالس چهارم و پنجم چهار بار طرح تشکیل کمیسیون زنان را به مجلس ارائه دادند که با مخالفت مجلسیان روبرو شد. در آخرین باری که این طرح در مجلس پنجم مطرح شد با حمایت علی اکبر ناطق نوری رئیس وقت مجلس ، نمایندگان به تشکیل کمیسیون زنان، خانواده و جوانان رای دادند و این کمیسیون در ا واخر عمر مجلس پنجم به ریاست مرضیه وحید دستجردی وزیرفعلی بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد اما با تغییر آیین نامه داخلی مجلس در اواخر دوره پنجم و ادغام کمیسیونهای مختلف در یکدیگر ، این کمیسیون در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی ادغام و لذا در مجلس ششم تشکیل نشد و به صورت کمیته فرعی در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به کار خود ادامه داد. این کمیته در مجلس ششم فعال بود اما در مجالس هفتم و هشتم فعالیتی نداشت.

تشکیل کمیسیون در مجلس با تغییر آئین نامه داخلی امکان پذیر است و تغییر آیین نامه نیز نیازمند دو سوم آرای حاضران در جلسه علنی است که معمولا به سختی کسب می شود.

کد خبر 164908
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز