سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۴
۰ نفر

گروه سیاسی: مناطق عملیاتی غرب و جنوب غرب ایران در زمان جنگ تحمیلی، همانند سال‌های گذشته، میزبان مردمی بودند که از 3ماه پیش برای بازدید از این مناطق عازم سفرهای کاروان‌های راهیان نور شده بودند.

در این بازدیدها، نیروی زمینی ارتش در محل یادمان‌های دهلاویه، عملیات رمضان، چذابه و سپاه پاسداران در یادمان‌هایی همچون شلمچه، طلائیه، فکه و اروندکنار مسئولیت روایتگری عملیات‌های انجام شده در این مناطق را برعهده گرفته بودند. ‌جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مکتوب و مجازی نیز در چهارمین دور سفر راهیان نور اهالی رسانه که از سوی نیروی زمینی ارتش برگزار شد، در روزهای منتهی به نوروز 91، از مناطق عملیاتی فتح‌المبین، بیت‌المقدس، فکه، چزابه، شلمچه، اروندرود و... بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری، در این بازدید امیر سیدعلی مهرابی، فرمانده قرارگاه جنوب غرب نیروی زمینی ارتش اعلام کرد که این نیرو در 3ماه گذشته پذیرای یک میلیون و 200هزار نفر در قالب اردوهای راهیان نور بوده است. همچنین در این سفر خبرنگاران به همراه راوی، امیرسرتیپ بازنشسته ستاد سعید پورداراب، فرمانده پیشین تیپ 3 لشکر 21 حمزه و مشاور پیشین فرمانده وقت ارتش، از مرکز مین‌زدایی نزاجا بازدید کردند. به گفته بهرام بهرامی،فرمانده مرکز، نیروی زمینی ارتش برای پاکسازی‌میادین مین تاکنون 441شهید داده است.

همچنین امیر پورداراب در این سفر با بیان اینکه بیش از 4 لشکر از 8 لشکر ارتش ابتدای انقلاب درگیر مبارزه با ضدانقلاب در مناطق مختلف بودند گفت که این موضوع باعث شد تا ارتش نتواند با قدرت کامل در مقابل تجاوز رژیم صدام دفاع کند. پورداراب اعدام و برکناری بخشی از فرماندهان وابسته وقت ارتش و به‌هم ریختگی سازمان ارتش را نیز از دیگر شرایط نابرابری توان نظامی ایران و عراق در زمان جنگ برشمرد. این فرمانده دفاع مقدس در این سفر همچنین از بخشی از توانمندی‌های نظامی ایران پس از جنگ پرده برداشت و در روایتی گفت: «در زمان فرماندهی دریادار علی شمخانی بر نیروی دریایی، در اواسط دهه70، بازدید از یک زیردریایی که ایران از روسیه خریده بود، بنا به درخواست بنده، که به مدت 2سال مشاور فرمانده کل ارتش شده بودم، در دستور کار قرار گرفت.

وقتی برای بازدید بالای برجک زیردریایی قرار گرفتیم، نگاهی به سطح آب کردم و از ناخدا پرسیدم چرا این زیردریایی که در سطح منطقه اینچنین سروصدا به پا کرده و خبرساز شده عملیاتی نیست؟ ناخدا با لحنی که حکایت از تأیید عملیاتی نبودن زیردریایی داشت پرسید شما از کجا فهمیدید؟ به او گفتم جلبک‌هایی که به بدنه زیردریایی چسبیده‌اند و اکنون بیش از نیم متر بلندی دارند نشانه این هستند که این زیردریایی بیش از 3 ماه است که حرکتی نداشته، درصورتی که اگر زیردریایی غوص کند، در همان حرکت اول تمام این جلبک‌ها کنده می‌شوند. ناخدا در نهایت اذعان کرد و گفت که ما 3ماه است غوص نکرده‌ایم. از وی درخواست کردم ایراد را بگوید، شاید کشور بتواند مشکل را حل کند، چراکه ما میلیون‌ها دلار پول داده بودیم و تمام منطقه در مورد آن صحبت می‌کردند. ناخدا گفت که روسیه باتری این زیردریایی را به ایران تحویل نداده است.

این زیردریایی قادر است کف نشین باشد، یعنی می‌تواند بدون حرکت کف دریا بنشیند تا ناو هواپیمابر دشمن نزدیک شود و سپس آن را با موشک مورد هدف قرار دهد. روسیه قیمت هر سری باتری را 3 میلیون دلار تعیین کرده بود و پرداخت این قیمت برای ایران مشکل بود. بنده مشکل زیردریایی را گزارش دادم. سازمان صنایع باتری‌سازی‌ صنایع دفاع، باتری مورد نیاز این زیردریایی را در مدت 2ماه ساخت. این باتری با موفقیت در زیردریایی نصب شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.»

کد خبر 164825

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز