بندر عباس: خرید کالا و آب و هوای خوب انگیزه بسیاری از گردشگران برای سفر به استان هرمزگان است در حالی‌که بسیاری از آثار تاریخی و صنایع‌دستی استان هرمزگان از دید گردشگران پنهان ماند.

به گزارش مهر، هر ساله در ماه‌های پایانی سال و نزدیک ایام تعطیلات نوروز، استان هرمزگان همانند دیگر استان‌های کشور خود را آماده استقبال از میلیون‌ها مسافری می‌کند که به این استان سفر خواهند کرد و مسئولان مربوط در بخش‌های مختلف امکانات خوبی را برای استقبال از مسافران تدارک می‌بینند.

طی سال‌های اخیر و طبق گفته مسئولان گردشگری استان هرمزگان و کشور میزان افرادی که در تعطیلات نوروز استان هرمزگان را برای مسافرت انتخاب می‌کنند همواره افزایش پیدا کرده به‌گونه‌ای که تعداد مسافران ورودی به هرمزگان طی تعطیلات نوروز امسال با افزایشی 35‌درصدی نسبت به سال گذشته نزدیک به 7میلیون نفر بود و مردم ایران علاقه زیادی برای مسافرت به هرمزگان نشان دادند.

مسافرت یکی از عادات مرسوم و بسیار خوب ایرانیان است که در دین مبین اسلام نیز بر آن تاکید شده و انصافا باید گفت که در تعطیلات نوروز امسال با برنامه‌ریزی‌های مناسب توسط ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان هرمزگان خدمات نسبتا خوبی با وجود تمامی مشکلات، چه در بخش اسکان و امکانات رفاهی و چه در بخش ترافیک و کنترل راه‌ها به مسافران ارائه شد، اما لازم است مسئولان استان هرمزگان پس از پایان تعطیلات به چند نکته درخصوص سفرهای نوروزی توجه داشته باشند.

هرمزگان جزو استان‌هایی است که از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است. وجود مناطق سرسبز و زیبا در بخش‌های مرکزی و شرقی این استان، وجود خلیج‌فارس و سواحل بسیار زیبای آن، وجود 14 جزیره که در برخی از آنها جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گردشگری فراوانی وجود دارد و وجود اماکن تاریخی کم‌نظیر این استان را به منطقه‌ای جذاب و دیدنی تبدیل کرده است.

عدم‌استقبال گردشگران از آثار تاریخی و طبیعی هرمزگان

اما بسیاری از گردشگرانی که در ایام نوروز به هرمزگان سفر کردند از وجود بسیاری از این جاذبه‌های گردشگری خبر نداشتند و انگیزه بسیاری از مسافران وروی به استان هرمزگان حضور در جزایری همچون قشم و کیش یا مناطق مختلف شهر بندرعباس برای خرید کالاهای ارزان قیمت بود که این کالاهای چینی نیز از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

طبق اعلام مهدی دریانورد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان طی تعطیلات نوروزی امسال تنها 130‌هزار نفر از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی هرمزگان دیدن کردند که از این تعداد تنها 80‌هزار نفر از معبد هندوها و 37 هزار نفر از موزه مردم شناسی خلیج‌فارس در بندرعباس بازدید کردند و مابقی افراد از آثار تاریخی همچون دوقلعه پرتغالی‌ها در جزایر هرمز و قشم، حمام گله داری بندرعباس، خانه فکری بندرلنگه، پل لاتیدان و سایر آثار تاریخی بازدید کردند که با توجه به حضور 7میلیون مسافر نوروزی در هرمزگان این رقم بسیار ‌بسیار نا‌چیز به‌نظر می‌رسد.

گردشگران جزیره قشم هم که طی سال‌های اخیر تبلیغاتی برای معرفی عجایب هفت‌گانه آن صورت گرفته، طبق دیده‌ها و شنیده‌ها رغبت فراوانی برای بازدید از این عجایب نداشته‌اند، در حالی‌که آمار حضور مسافران در منطقه تجاری درگهان قشم بسیار بیشتر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان هرمزگان به‌نظر می‌رسد.

خرید کالاهای بی‌کیفیت انگیزه گردشگران

مسئولان گردشگری هرمزگان باید توجه داشته باشند که آب و هوای مناسب، حضور در کنار ساحل خلیج‌فارس و همچنین خرید کالا انگیزه بسیاری از مسافران نوروزی استان هرمزگان است و بازدید از اماکن تاریخی، فرهنگی یا حتی خرید سوغاتی و صنایع‌دستی مخصوص هرمزگان جزو اهداف بسیاری از گردشگران هرمزگان نیست.

عدم‌معرفی نمادهای تاریخی و فرهنگی هرمزگان

متأسفانه مسئولان گردشگری هرمزگان با وجود ظرفیت‌های بسیار زیاد این استان برای جذب گردشگر واقعی هنوز نتوانسته‌اند اماکنی را به‌عنوان نمادهای تاریخی، طبیعی و فرهنگی هرمزگان برای گردشگری به مردم ایران معرفی کنند و مسافران زمانی که وارد این استان می‌شوند نمی‌دانند از کدام اماکن دیدنی و بکر می‌توانند بازدید کنند. در زمینه معرفی سوغاتی‌های مخصوص و صنایع‌دستی سنتی هرمزگان نیز چنین سهل‌انگاری‌هایی صورت گرفته به‌گونه‌ای که بسیاری از مسافران کالاهای بی‌کیفیت خارجی را سوغات هرمزگان می‌دانند.

گردشگری، جایگزین مناسب نفت

امروزه بسیاری از کشورهای دنیا همچون امارات که حتی ذره‌ای از جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان برخوردار نیستند از طریق جذب گردشگر توانسته‌اند درآمدها و فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را برای کشور خود ایجاد کنند و صنعت گردشگری توانسته برای سایر کشورهای عدم‌برخوردار از منابع نفتی به صنعتی پولساز تبدیل شود و اقتصاد بسیاری از کشورها روی درآمدهای همین صنعت پایه‌گذاری شده است.

مسئولان استان هرمزگان باید توجه داشته باشند که گرچه حضور بیش از 7میلیون مسافر در نوروز امسال می‌تواند درآمدها و آثار مفیدی را برای مردم هرمزگان در بخش‌های مختلف در پی داشته باشد اما باید گفت که متأسفانه بیشترین درآمد از حضور این تعداد گردشگر نصیب افرادی می‌شود که کالاهای بی‌کیفیت خارجی را وارد این استان می‌کنند و تولید‌کنندگان داخلی و مردم این استان از فرصت خوبی که در تعطیلات نوروز در استان هرمزگان فراهم می‌شود بی‌نصیب می‌مانند.

توجه ویژه به گردشگری در سال تولید ملی

اگر مسئولان و برنامه‌ریزان هرمزگان ذره‌ای به جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و همچنین صنایع‌دستی و سوغاتی‌های مخصوص این استان توجه داشته باشند، آن زمان با حضور میلیونی گردشگران در این استان شغل‌های فراوانی ایجاد شده و درآمد حضور گردشگران نصیب مردم هرمزگان خواهد شد نه افرادی دیگر.

حال که امسال به‌عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده، تصمیم‌گیران این استان باید توجه داشته باشند که در بخش گردشگری نیز می‌توان این شعار را محقق کرد تا حضور گردشگران در هرمزگان کام مردم این استان را شیرین کند.

کد خبر 164677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز