همشهری آنلاین: گروه قدرت‌های نوظهور اقتصادی متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی (بریکس) فقط گفت‌وگو را راه‌حل بحران جاری در سوریه و موضوع انرژی هسته‌ای ایران دانسته است.

گروه بریکس

به گزارش پرس تی وی، رهبران این گروه روز پنجشنبه (۱۰ فروردین) در خاتمه چهارمین اجلاس‌شان در دهلی‌نو در بیانیه‌ای پایانی مواضع خود را در این باره اعلام کردند.

مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند در این باره گفت: ما توافق کردیم که راه‌حل پایدار برای سوریه و ایران فقط از طریق گفت‌وگو به دست می‌آید.

چین و روسیه که هر دو از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل برخوردار هستند، به کرار با مداخله نظامی برای حل ناآرامی‌های سوریه یا اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران به خاطر برنامه انرژی هسته‌ای‌این کشور مخالفت کردهýاند.

گروه بریکس در بیانیه خود حمایت همه اعضایش را از طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب برای سوریه اعلام کرده است.

راب دیویس، وزیر بازرگانی آفریقای جنوبی روز چهارشنبه 10 فروردین به رویترز گفت که رهبران بریکس همچنین توافق کردند که خود را به تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران متعهد نمی‌دانند.

آمریکا و رژیم اسرائیل و برخی متحدانشان ایران را به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای‌این کشور متهم می‌کنند.

آمریکا و اتحادیه اروپا از این ادعا به عنوان بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه ایران استفاده کرده‌ و تل‌آویو نیز ایران را به حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای این کشور تهدید کرده است. واشنگتن نیز از سوی دیگر به کرار تهدید کرده است که "همه گزینه‌ها" در قبال ایران بر روی میز قرار دارد.

تهران قویا اتهامات غرب را در زمینه برنامه انرژی هسته‌ای خود رد و خاطر نشان کرده است که به عنوان امضا کننده پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق توسعه و دستیابی به فن‌آوری هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز را دارد.

کد خبر 164304
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز