همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: کوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل برای حل بحران سوریه طی روزهای دوشنبه یا سه شنبه هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد.

salehi

علی اکبر صالحی امروز چهارشنبه 9 فروردین ماه در حاشیه دیدار هیات‌های عالیرتبه ترکیه و ایران در مجموعه سعدآباد این خبر را مطرح کرد و افزود: فکر می‌کنیم راه برون رفت سوریه از بحران وجود دارد و با موضوع سوریه باید با صبر و حوصله برخورد شود. مهمترین اظهارات صالحی به نقل از ایرنا در زیر آمده است:

  • به ماموریت کوفی عنان درباره مساله سوریه امیدواریم و فکر می‌کنیم حمایت اعراب ترکیه و سازمان ملل از ماموریت کوفی عنان می‌تواند به حل مساله سوریه کمک کند.
  • اختلاف نظرهایی با ترکیه درخصوص موضوع سوریه داریم اما با دوستان ترک خود به طور مستمر در حال گفتگو و رایزنی هستیم و در این زمینه بارها و بارها با همتای ترک خود چه به صورت حضوری و چه تلفنی گفت و گو کرده‌ام.
  • هرگونه برخورد عجولانه با موضوع سوریه و ایجاد خلاء قدرت در این کشور می‌تواند آثار بسیار زیان‌باری را بر این منطقه به دنبال داشته باشد. هر چه بیشتر درباره این موضوع باهم رایزنی و مشورت داشته باشیم بیشتر می‌توانیم اختلاف نظرهای موجود را برطرف کنیم.
  • آخرین تحولات مربوط به آماده سازی مقدمات گفتگوهای آتی ایران با 1+5؛ زمان این گفتگوها مشخص شده و دو طرف دراین زمینه به توافق رسیده‌اند و رایزنی‌هایی برای تعیین محل گفتگوها ادامه دارد.
  • محل گفتگوها نیز تا چند روز آینده مشخص می‌شود. ترکیه به 1+5 پیشنهاد کرده که میزبان این گفتگوها باشد و 1+5 نیز از این پیشنهاد استقبال کرده است. ترکیه پیشنهاد مشابهی را نیز به ایران مطرح کرده و آقای جلیلی در حال بررسی این پیشنهاد است.
  • نظر شخصی بنده در خصوص محل برگزاری این گفتگوها این است که ترکیه می‌تواند گزینه برتر باشد.
  • وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با یک خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که نشست ایران و گروه 1+5 روز 25 فروردین برگزار خواهد شد اما مکان برگزاری نشست هنوز مشخص نشده است.
کد خبر 164255
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز