همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر مستثنی کردن 11 کشور اروپایی و آسیایی از تحریم نفتی ایران گفت:

علائالدین بروجردی

 با توجه به مواضع قاطع جمهوری اسلامی چنین اقدامی یک عقب‌نشینی آشکار از مواضع قبلی ایالات متحده است.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: اقدام به تحریم تعدادی از کشورهای اروپایی و به هم‌ریختگی اقتصاد غرب و همچنین نگرانی آن‌ها از روند رو به افزایش قیمت نفت که به ضرر کشورهای اروپایی مصرف‌کننده انرژی‌های فسیلی تمام خواهد شد بر اتخاذ چنین تصمیمی تاثیرگذار بوده است.

وی با تاکید بر این‌که «انتشار این بیانیه عقب‌نشینی محترمانه از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم نفتی ایران است» گفت: احتمالا آن‌ها امیدوارند که با چنین تصمیمی روی قیمت رو به افزایش نفت در جهان تاثیر بگذارند و بتوانند به نوعی بر سیاست ناموفق و شکست‌خورده اتحادیه اروپا در مورد تحریم نفتی ایران سرپوش بگذارند و از موضعی وارد شوند که حیثیت‌شان حفظ شده باشد.

وی با بیان این‌که «این تصمیم از ناحیه ایالات متحده گرفته شده است» گفت: به نظر نمی‌رسد که این تصمیم بدون هماهنگی با اتحادیه اروپا اتخاذ شده باشد ولی اعلام موضع اتحادیه اروپا در مورد تصمیم‌گیری این اتحادیه راجع به خرید نفت از ایران مهم است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم موضع اتحادیه اروپا در این مورد چه خواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به مواضع اصلی خود در مورد انرژی هسته‌یی که بهانه‌ اصلی اعمال چنین تحریم‌هایی بوده است عقب‌نشینی نخواهد کرد. در هر صورت مواضع ما اصولی و مبتنی بر ان‌پی‌تی است.

وی در پایان تاکید کرد: اگر اتحادیه اروپا چنین عقب‌نشینی را در مواضع خودش اعمال کند یک اقدام منطقی انجام داده است و می‌تواند خودش را از بحران‌های بزرگ‌تری که در آینده ممکن است گرفتار آن شود نجات دهد.

عقب‌نشینی آمریکا حاصل تصمیمات هیجانی علیه ایران است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درباره بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر معاف کردن یازده کشور از تحریم نفتی ایران گفت: این موضوع یک عقب نشینی آشکار از ناحیه ایالات متحده است و نشان داد که مقوله تحریم هرچند از جانب آمریکا و برخی از کشور های اروپایی قابل اعمال است، اما در بسیاری از موارد غیرکارشناسی است.

کاظم جلالی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: مقوله تحریم‌ها نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد نوع تحریم‌های تصمیم‌گیری شده غیرکارشناسی و بر اساس یک شکاف و هیجان سیاسی شکل گرفته است که بیشتر برای تاثیرگذاری روانی و جنگ رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان این‌که «این موضوع پیش از این نیز قابل پیش‌بینی بود» گفت: در بخش نفتی تحریم ها به راحتی قابل اعمال نیست و این تصمیم کلینتون نشانگر آن است که در مقابل کشور های اروپایی و برخی از کشور های آسیای جنوب شرقی مثل ژاپن که از ایران نفت خریداری می‌کنندکوتاه آمده است و طبیعی است که شرکت‌ها نوعی فشار ها را به دولت‌های خود وارد کرده‌اند‌، دولت‌ها هم در این راستا اقدام کرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اقدام کلینتون عقب نشینی آشکار از سوی آمریکاست.

آمریکا ۱۱ کشور را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرد

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: یازده کشور جهان که میزان خرید نفت خام از ایران را به مقدار قابل توجهی کاهش داده‌اند و در نتیجه، موسسات مالی مستقر در آن‌ها مشمول تحریم‌های مصوب کنگره آمریکا نخواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از بی بی سی هیلاری کلینتون گفت: این کشورها عبارتند از بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان، اسپانیا و بریتانیا.

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه اول فروردین (۲۰ مارس) منتشر کرد، نوشته است: اقدام این کشورها، با توجه به نیازشان به انرژی در این دوران دشوار در اقتصاد جهان، کار آسانی نبوده است. این کشورها مجبور بوده‌اند راهی برای جایگزین کردن خرید نفت از ایران بیابند، در حالی که برای تأمین انرژی مورد نیاز خود به آن متکی بوده‌اند.

وی تصمیم اتحادیه اروپا برای توقف خرید نفت خام از ایران را نشانه‌ای از همراهی این اتحادیه خواند و ابراز عقیده کرد: این کار روشن کرده است که کشورهای اروپایی به لزوم پاسخگو کردن ایران در قبال تعهدات بین المللی‌اش پایبند هستند.

وی در اظهاراتی ضد ایرانی گفت: دولت آمریکا در حال رهبری یک ائتلاف بین‌المللی برای وارد آوردن فشاری عظیم بر ایران است.

کد خبر 164005
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز