دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: بودجه صنعت سلاح‌های هسته‌ای جهان را بیش از 300 بانک، صندوق بازنشستگی، شرکت بیمه و مدیران سرمایه‌گذاری در 30 کشور تأمین می‌کنند.

تسلیحات هسته ای

همه این نهادها سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری در تولید سلاح‌های هسته‌ای کرده‌اند. گزارش جدیدی که توسط مؤسسه پویش بین‌المللی برای برچیدن سلاح‌های هسته‌ای منتشر شده است، نشان می‌دهد کشورهای مجهز به سلاح‌های هسته‌ای سالانه بیش از 100 میلیارد دلار صرف سوار کردن کلاهک‌های جدید، نوسازی کلاهک‌های جدید و ساختن موشک‌های قاره‌پیما، بمب‌افکن و زیردریایی برای پرتاب آنها می‌کنند. این گزارش 180 صفحه‌ای تصریح می‌کند که بیشتر این فعالیت‌ها توسط شرکت‌هایی مانند بی‌ای‌ای سیستمز و باب‌کاک اینترنشنال در انگلیس، لاکهید مارتین و نورثروپ گرومن در ایالات متحده، تیلز و سافران در فرانسه و لارسن‌اند توربو در هند صورت می‌گیرد.

در این گزارش که نخستین سند از این دست است، گفته شده است که نهادهای مالی با دادن وام و خریدن سهام و اوراق قرضه، در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. جزئیات تراکنش‌های مالی با 20 شرکتی که حضور گسترده‌ای در ساخت، نگهداری و نوسازی نیروهای هسته‌ای آمریکا، انگلیس، فرانسه و هند دارند، در این گزارش دیده می‌شود. نویسندگان گزارش خواهان کارزاری جهانی برای خروج سرمایه‌ها از تولید سلاح‌های هسته‌ای شده‌اند. به گفته آنان، این اقدام سبب می‌شود برنامه‌های نوسازی متوقف شود، هنجارهای بین‌المللی علیه سلاح‌های هسته‌ای تقویت شود و اراده‌ای برای مذاکره درباره ممنوعیت کلی سلاح‌های هسته‌ای شکل بگیرد. آنان همچنین از نهادهای مالی می‌خواهند که از سرمایه‌گذاری در صنعت سلاح‌های هسته‌ای دست‌بردارند.

دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل در دیباچه گزارش می‌نویسد: هیچ کس نباید از این صنعت وحشتناک مرگ که همه ما را تهدید می‌کند، بهره ببرد. این فعال صلح اهل آفریقای جنوبی از نهادهای مالی می‌خواهد به تلاش‌ها برای ریشه‌کنی تهدید خاکستر شدن با مواد پرتوزا کمک کنند، نه آنکه مانع از آن شوند. وی از بمب هسته‌ای به‌عنوان پلیدترین ساخته بشر نام می‌برد. تیم رایت مدیر کارزار مؤسسه پویش برای برچیدن سلاح‌های هسته‌ای گفت: برخی از نهادهای مالی که در این گزارش از آنها نام برده شده است، تلویحاً گفته‌اند قصد دارند سیاست‌هایی اتخاذ کنند که مانع از سرمایه‌گذاری در تولید سلاح‌های هسته‌ای شود.

وی افزود: تلاش برای خروج سرمایه‌ها از بخش تولید سلاح‌‌های هسته‌ای در کشورهایی بیش از همه موفق خواهد بود که مخالفت با آنها از همه‌جا شدیدتر است، مانند ژاپن و کشورهای اسکاندیناوی. به گفته وی، شمار فزاینده‌ای از بانک‌ها این امر را می‌پذیرند که نوعی معیارهای اخلاقی باید برای تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری اعمال شود. از میان 322 نهاد مالی که در گزارش شناسایی شده است، حدود نیمی در آمریکا و یک سوم در اروپا بوده، هر چند که نهادهای آسیایی، استرالیایی و خاورمیانه‌ای نیز در زمره آنها هستند. از جمله بانک‌هایی که مشارکت گسترده‌ای در تأمین مالی تولید سلاح‌های هسته‌ای دارند، می‌توان از اینها نام برد: بانک آمریکا، بلک‌راک و جی‌‌پی مورگان چیس در آمریکا، بی‌ان‌پی پاریبا در فرانسه، الیانس و دویچه‌بانک در آلمان، بانک میتسوبیشی یوجی‌اف فایننشال در ژاپن، بارکلیز، اچ‌اس‌بی‌سی، لویدز و رویال بانک اسکاتلند در انگلیس. در این گزارش با اشاره به توان بالقوه سلاح‌های هسته‌ای برای ویرانگری، استدلا‌ل‌های بشردوستانه، حقوقی و زیست‌محیطی درباره ضرورت توقف سرمایه‌گذاری برای تولید سلاح‌های هسته‌ای ارائه شده است.

تیم رایت معتقد است تحریم هماهنگ علیه بانک‌های چندملیتی در چندین کشور می‌تواند مؤثر باشد. ستسوکو ترلو از بازماندگان بمباران هسته‌ای هیروشیما توسط آمریکا در سال 1945 در این گزارش می‌گوید: هرکسی که حساب بانکی دارد، این اختیار را دارد که انتخاب کند پولش را به‌طور اخلاقی در راهی سرمایه‌گذاری کند که به این کار ویران‌کننده کره زمین کمک نکند.

کد خبر 163375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز