چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر - آرزو فیروزفر: ویژه برنامه‌های مخصوص سال تحویل از جمله برنامه‌هایی است که هر شبکه‌ای از مدت‌ها قبل به تکاپوی آماده کردن آن می‌افتد و تلاش می‌کند در این ساعات که اکثر ایرانی‌ها به منظور آگاهی یافتن از تحویل سال تلویزیون خود را روشن می‌کنند، روی شبکه آنها و مخاطب برنامه‌های آنها باشند.

مجری تلویزیون - علیخانی

طی سال‌های دورتر، ویژه برنامه حدود یک ساعت پیش از آغاز سال نو شروع می‌شد و مجری در دکوری ساده حاضرشده و تفألی به دیوان حافظ می‌زد. در نهایت هم یک یا چند مهمان دعوت شده و گفت‌وگوهایی ساده روی آنتن می‌رفت اما در سال‌های اخیر این ماجرا رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و هر شبکه‌ای ویترین پررزق و برق‌تری برای مخاطبانش می‌چیند. ساخت دکورهای جدید که بعضی هزینه‌بر هم هستند، استفاده از مجریان توانایی که خود ابزاری برای جذب مخاطب هستند، دعوت از طیف گسترده‌ مهمانان از حوزه‌های مختلف و... نیز از جمله کارهای شبکه‌ها برای جذب مخاطب است. امسال نیز تلویزیون از مدت‌ها قبل به فکر ویژه‌برنامه‌های سال تحویل خود افتاده که مشروح این عملکرد در ادامه می‌آید:

شبکه یک: 3مجری در یک روز

شبکه یک سیما معمولا برنامه‌هایی تدارک می‌بیند که تمام سنین را دربربگیرد و بتواند برای زنان و مردان با سلیقه‌های مختلف جذاب باشد. البته این شبکه هنوز خیلی ساختار شکن نشده و هر سال به سنت قبل سفره‌ هفت‌سینی پهن می‌کند و مهمانانی از ورزشکاران و هنرمندان دعوت می‌کند تا در برنامه حاضر شوند. این شبکه طی این سال‌ها نشان داده که از تک محوری زیاد خوشش نمی‌آید و هر سال جمعی از مجریان را برای اجرا دعوت می‌کند.

امسال امیرحسین مدرس مجری اول ویژه برنامه‌های این شبکه است. مدرس در کارنامه خود اجرای برنامه‌های بسیاری را دارد که از جمله آنها می‌توان به «صندلی داغ» اشاره کرد.

مدرس معمولا با مهمانان خود به شیوه‌ای کاملا ادبی برخورد می‌کند و جز سؤالات اصلی وارد حاشیه نمی‌شود. مجری دیگر این شبکه فرزاد جمشیدی است. بیشتر مخاطبان او را با ویژه برنامه‌های سحرگاهی می‌شناسند و با دیدن او بیشتر فضاهای معنوی برایشان تداعی می‌شود. البته این مجری مجموعه‌ و دایره‌المعارفی از واژگان است که به‌درستی هم از آنها استفاده می‌کند. این مجری معمولا به‌تنهایی اجرای برنامه را برعهده دارد و خیلی میزبان واقع نمی‌شود.

اقبال واحدی را هم که دیگر همه به خاطر دارند و می‌توان گفت همه مردم ایران زمین او را به خاطر اجرای برنامه صبح به خیر ایران می‌شناسند. مجری‌ای که تلاش بسیاری کرد تا برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون از مدار تهران خارج شود. او تقریبا تمام ایران را گشته و با خصوصیات مردم استان‌های مختلف آشنایی دارد. او هم یکی دیگر از مجری‌هایی است که قرار است یاریگر 2مجری قبلی در اجرای ویژه برنامه سال تحویل باشد.

این مجری خوش ذوق تقریبا به راحتی با هر قشری از مهمانان ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند فضای خودمانی‌ای را برای مهمان و مخاطب فراهم کند.

شبکه دو: احسان علیخانی

اکثر مخاطبان احسان علیخانی را به‌عنوان مجری شبکه سه می‌شناسند که آن هم به واسطه اجرای برنامه پرمخاطب «ماه عسل» در سال‌های متمادی است. او مجری جوان و توانمندی است که سال گذشته نیز اجرای ویژه برنامه شبکه جهانی جام جم را برعهده داشت و توانست علاوه بر جذب حداکثری مخاطبان داخلی، ایرانیان خارج‌نشین را هم با برنامه‌‌اش همراه کند. این مجری جوان، از جسارت بالایی در اجرای برنامه برخوردار است و جوانگرایی و موفقیتش در جذب جوانان می‌تواند دلیلی محسوب شود که شبکه دو او را برای اجرای این برنامه انتخاب کرده است. شبکه دو این روزها خیلی در جذب مخاطب موفق عمل نمی‌کند و حتی کودکان هم که این شبکه متعلق به آنهاست با آن ارتباط صمیمی ندارند.

شبکه سه: فرزاد حسنی

فرزاد حسنی از همان اول متعلق به شبکه سه بود؛ مجری‌ای که با اجرای برنامه‌های زنده‌ای نظیر «کوله‌پشتی» در تولید آثار زنده ساختار شکنی کرد و توانست جوانان بسیاری را در دهه گذشته به‌سوی تلویزیون و برنامه‌هایش جذب کند.

این مجری که این روزها بیشتر در رادیو به سر می‌برد و علاقه‌مند به حضور در آثار نمایشی است، قرار است با اجرای ویژه برنامه شبکه سه پس از مدت‌ها به خانه خود برگردد. البته او سال گذشته مجری شبکه تهران بود و برنامه قابل‌قبولی هم ارائه کرد ولی به خاطر استانی بودن این شبکه، بسیاری اجرای او را ندیدند.

شبکه چهار: مختص فرهیختگان

شبکه چهار سیما به‌عنوان شبکه فرهیختگان نیز در زمان سال تحویل ویژه برنامه‌های مختص خود را روی آنتن می‌برد اما با حال و هوای خودش؛ برنامه‌ای کاملا ویژه فرهیختگان... و معمولا نیز در تولید این برنامه‌ها ساکت و آرام پیش می‌رود. اگر با دقت بخواهید ویژه برنامه‌ها را رصد کنید، متوجه می‌شوید که این شبکه معمولا برنامه‌های عمیق و ویژه‌ای را در چنین زمان‌هایی روی آنتن می‌برد.

شبکه تهران: هنوز گزینه ندارد!

شبکه تهران تنها شبکه‌ای است که هنوز مجریان اجرای برنامه‌اش مشخص نشده‌اند. البته چندی پیش خبری منتشر شد که اجرای ویژه برنامه‌های سال تحویل این شبکه بر عهده محمد سلوکی و حامد کمیلی است، اما این خبر به سرعت از سوی مدیران ارشد شبکه تهران تکذیب شد ولی اسمی هم از مجریانی که عهده دار اجرای این مراسم خواهند بود به میان نیامد. اگر فرض بر اجرای همان اسامی باشد که منتشر شده باید گفت که محمد سلوکی سال‌هاست مجری شبکه تهران است، اما این روزها ما برنامه «شما که غریبه نیستی» را با اجرای او در شبکه یک سیما می‌بینیم. حامد کمیلی هم که از بازیگران سینما و تلویزیون است و تا به حال سابقه اجرای برنامه را نداشته، اگر بر فرض قرار باشد مجری این برنامه باشد، مثل هندوانه دربسته در مورد او صدق می‌کند چون مشخص نیست که آیا می‌تواند از پس این ماجرا برآید یا خیر؟

کد خبر 162880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز