سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از برگزاری همزمان انتخابات شوراها و خبرگان در 24 آذرماه، منتخبان ملت در مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه اول اسفند رسماً طی مراسم افتتاحیه‌ای با حضور رؤسای سه قوه و مقامات برجسته کشور، کار خود را آغاز کردند.

غیر از اعضای مجلس خبرگان، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، ناطق نوری، رحیم صفوی، سرلشکر فیروزآبادی، محمدرضا باهنر و جمعی دیگر از اعضای هیأت رئیسه مجلس، وزرای اطلاعات، نیرو، آموزش و پرورش، کار، معاون اول و معاون پارلمانی رئیس جمهور، دادستان تهران و جمعی از مسئولان عالی‌رتبه قضائی، آیت‌الله مهدوی کنی و محمدی گیلانی و جمعی از سفرای کشورهای خارجی ساعت 8:30 دقیقه صبح دیروز در محل سابق مجلس گردهم آمدند تا مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مجلس خبرگان را برگزار کنند.

علی مشکینی، هاشمی رفسنجانی و احمد جنتی با هم وارد جلسه شدند که لحظاتی بعد با حضور احمدی‌نژاد و حداد عادل، مراسم افتتاحیه آغاز شد.

احمدی‌نژاد پس از ورود  به سراغ آیت‌الله مشکینی رفت و پس از آن دقایقی را به خوش و بش با هاشمی رفسنجانی پرداخت و در صندلی خود کنار هاشمی شاهرودی مستقر شد.

پس از قرائت قرآن و سرود ملی، علی مشکینی، میرمحمدی، مهدوی و رمضانی به‌عنوان اعضای هیأت رئیسه سنی، اداره جلسه را برعهده گرفتند و بلافاصله از محمدی گیلانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری خواستند پیام ایشان را قرائت کند.

احمد جنتی که خود از اعضای خبرگان به‌شمار می‌آید به‌عنوان دبیر شورای نگهبان و رئیس هیأت نظارت بر انتخابات خبرگان گزارشی را در خصوص این انتخابات ارائه کرد.

گزارش جنتی

وی گفت: انگیزه مردم در این انتخابات صرفاً ادای وظیفه شرعی، حفظ ولایت فقیه و دفاع از جمهوری اسلامی بود، در حالی ‌که در انتخابات‌های دیگر انگیزه‌های سیاسی دخالت دارند. وی با اشاره به تعویق یک ماه انتخابات خبرگان از تجمیع انتخابات به‌عنوان تجربه‌ای موفق یاد کرد و ابراز امیدواری کرد از این تجربه در انتخابات‌های بعدی نیز استفاده شود.

وی همچنین با اشاره به وجود 59 کاندیدای غیرمعمم در انتخابات اخیر گفت: معمم بودن برای شورای نگهبان ملاک نمی‌باشد ولی از این تعداد تنها 4 نفر تحصیلات حوزوی داشتند که دو نفر از آنها نیز در آزمون علمی حدنصاب لازم را کسب کردند اما آرای مردم را نتوانستند به‌دست بیاورند.

پس از گزارش جنتی، مراسم تحلیف برگزار شد و منتخبان سوگند یاد کردند که در ایفای وظیفه سنگینی که به‌ عهده دارند یعنی تشخیص و معرفی بهترین فرد برای مقام والای رهبری امت، خود را در پیشگاه خداوند مسئول دانسته و کوچک‌ترین مسامحه‌ای را روا ندارند.

نطق رئیس سنی

اما علی مشکینی که ریاست سنی اجلاس صبح دیروز را بر عهده داشت در حالی سخنان خود را آغاز کرد که رئیس جمهور به علت سفر استانی به گیلان جلسه را ترک کرده بود.

وی در ابتدا از وضع موجود کشور و انسجام قوای سه‌گانه ابراز خوشحالی کرده و اعتراض از امور خارج از وظیفه، فکر جدی به حال ملت، عکس‌العمل به مغروران جهان، ابتکار بی‌سابقه سفرهای استانی، کوشا بودن در خدمات خاص، پررنگ بودن وعظ و سخنرانی‌ها، روش خردمندانه در انتصابات، تبعیت صمیمانه از رهبری و مرور کریمانه از خطوط سیاسی را از مهم‌ترین ویژگی‌های دولت برشمرد.

مشکینی در ادامه، مجلس شورای اسلامی را در خط امام دانست و از قوه قضائیه به‌خاطر فعالیت‌های قوی تشکر کرد. وی در ادامه به اختلافات میان شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: علماء باید فکر کنند بعد از 100 سال زندگی صلح‌آمیز چرا فتوا به تخریب مراقد و کشتن شیعیان می‌دهند و این آیا دلیلی جز افزایش دسیسه‌های ابلیس و بیگانگان دارد؟

رئیس سنی مجلس خبرگان، اسلام را مهارکننده تروریسم عنوان کرد و افزود: ما از حقوق بشر دفاع کرده و با تروریسم مخالفیم.وی خطاب به آمریکا گفت: ما از حق قانونی خود در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نخواهیم گذشت و آن‌ را حق مسلم و قانونی هر کشوری می‌دانیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مجلس خبرگان را منتخب بلاواسطه فردی و حافظ رهبری و فداییان خاص اسلام دانست و عدم دریافت حقوق از سوی اعضای این مجلس برای انجام مهم‌ترین عمل نظام را دلیلی بر این مدعا عنوان کرد.

مشکینی به انتصاب مقام معظم رهبری پس از فوت امام(ره) اشاره کرده و افزود: خبرگان آن روز انتخابی کردند که هرچه زمان می‌گذرد حقانیت و استواری انتخاب‌شان روشن‌تر می‌شود و ندای آفرین بر آن هنوز شنیده می‌شود و می‌گویند آیت‌الله خامنه‌ای رهبر مقتدری است که توان اداره جهان اسلام را دارد.

انتخاب هیأت رئیسه دائم

پس از سخنان مشکینی، جلسه بابت تنفس تعطیل و ادامه جلسه به‌صورت غیرعلنی برگزار شد. آیت‌الله علی مشکینی در جلسه غیرعلنی روز سه‌شنبه به‌عنوان تنها نامزد ریاست مجلس خبرگان با 71 رأی از مجموع 80 رأی به‌عنوان رئیس انتخاب شد و در ادامه از میان 2 نامزد نائب رئیسی، هاشمی رفسنجانی با 65 رأی و محمد یزدی با 49 رأی به‌عنوان نواب رئیس اول و دوم برگزیده شدند.

دری نجف‌آبادی و سیداحمد خاتمی نیز به‌ترتیب با 68 و 56 رأی به‌عنوان دو منشی هیأت رئیسه موفق به کسب آراء شدند. تعیین اعضای کمیته تدوین بیانیه پایانی از دیگر اقدامات جلسه دیروز بود.

کد خبر 16256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز