همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در محل هتل لاله تهران حاضر شد و درباره انتخابات 12 اسفند به سوالات مختلف پاسخ گفت.

 او درباره دلایل تایید صلاحیت 10 نفر جدید طی روز‌های اخیر سخن گفت و تاکید کرد که بررسی صلاحیت‌ها تنها بر اساس مدارک و مستندات بوده است و شورای نگهبان تابع هیچ فشار یا توصیه‌ای نیست.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی ضمن خیرمقدم به خبرنگاران رسانه‌های خارجی افزود: امیدوارم طی مدتی که در ایران هستید به شما خوش بگذرد و البته اخبار انتخابات را به طور صحیح و دقیق و با رعایت امانت برای افکار عمومی جهان منعکس کنید.

وی افزود: همان‌طور که مستحضرید پس از آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس نهم هیات‌های اجرایی کار خود را در بحث بررسی صلاحیت‌ها انجام دادند و این بررسی‌ها پس از آن در هیات‌های استانی انجام شد. هیات‌های استانی هم ارزیابی‌های خودشان را نسبت به نامزدها اعلام کردند و پس از این مرحله رسیدگی به اعتراضات در شورای نگهبان آغاز شد و این شورا در یک فرصت 20 روزه به اعتراضات نامزدها رسیدگی کرد.

کدخدایی ادامه داد: قانونگذار برای این مرحله هم یک مرحله تجدیدنظر دیگر در نظر گرفته و یک فرصت 10 روزه‌ای برای اعتراضات و بررسی آنها قرار داده است.

وی گفت: از مجموع 5 هزار و 382 نفری که ثبت‌نام کرده بودند حدود 4 هزارو 876 نفر پس از بررسی صلاحیت نامزدها و با حذف کسانی که انصراف داده یا شکایت نکردند به شورای نگهبان ارسال شد.

وی ادامه داد: از این مجموع 3 هزار و 467 نفر مورد تایید و صلاحیت کمتر از یک‌هزارو 130 نفر مورد تایید واقع نشد که در مجموع صلاحیت بیش از 70 درصد نامزدها تایید و صلاحیت کمتر از 23 درصد هم تایید نشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: امیدوارم 12 اسفند مثل همیشه با شور و شوق شاهد مشارکت گسترده مردم‌مان در پای صندوق‌های رای باشیم.

درادامه این نشست خبری، خبرنگار شبکه المنار لبنان به «اعتقاد برخی مبنی بر لزوم وجود ناظران خارجی در انتخابات ایران اشاره کرد» و نظر کدخدایی را در این مورد جویا شد که وی در پاسخ گفت: البته بحث نظارت خارجی برای مناطق و سرزمین‌هایی است که سرنوشت آنها در اختیار خودشان نیست. ملت غیور ایران در سی و چندسال قبل سرنوشت خود را رقم زدند و اجازه دخالت به کشورهای بیگانه را نمی‌دهند. به نظر من این‌گونه مطالب توهین به شعور مردم است و من همین جا اعلام می‌کنم که شورای نگهبان آماده است تجربه خود را در اختیار سازمان‌های بین‌المللی در هر جای جهان قرار بدهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر صحت داشتن تایید صلاحیت برخی نامزدها از جریان موسوم به انحرافی گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها تابع هیچ‌گونه فشاری نبوده و بر اساس رفتاری که ملاک، تایید صلاحیت در قانون انتخابات است عمل کرده است. شورای نگهبان نه توصیه‌ای را پذیرفته و نه نظری نسبت به جناح‌های مختلف در کشور دارد.

وی در پاسخ به سوالات خبرنگارانی از کشورهای ترکیه و عراق مبنی بر حضور زنان در انتخابات گفت: در بین ثبت‌نام‌کنندگان از همه اقشار حضور داشته‌اند و حضور جوانان و زنان ما این‌بار هم قابل توجه است و قانون هم هیچ منعی در این زمینه ندارد. به هر حال هیچ منعی برای ثبت‌نام خانم‌ها در مجلس شورای اسلامی نیست و این بار هم تعداد کاندیداهای زن نسبت به ادوار گذشته بیشتر شده است الان هم تعداد قابل توجهی از خانم‌ها در مجلس نماینده هستند اما تعداد آنها بستگی به آراء مردم دارد.

خبرنگاری به صحبت‌های کدخدایی مبنی بر وجود نظارت مردمی بر فرآیندهای انتخابات اشاره کرد و پرسید «نظارت مردمی چگونه انجام شده است» که وی در پاسخ گفت: هیات‌های اجرایی و نظارتی که کار بررسی صلاحیت‌ها را بر عهده دارند کاملا مردم‌محور هستند. هیات‌های اجرایی متشکل از معتمدین محله‌های مختلف شامل زن و مرد در شغل‌های مختلف هستند. هیات‌های نظارتی استانی هم به همین شکل از مردم مورد اعتماد هستند و هیچ‌گونه ارتباط رسمی با شورای نگهبان ندارند بنابراین کار بررسی صلاحیت ها تا قبل از شورای نگهبان به عهده مردم است.

خبرنگاری از علت تایید صلاحیت برخی نامزدها طی چندروز گذشته پرسید که سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ گفت: آنچه مسلم است ما در بررسی صلاحیت‌ها با حقوق مردم و داوطلبان محترم مواجه هستیم. اگرچه قانون زمان مشخصی را قرار داده است اما چنانچه مستندات جدیدی به دست ما برسد اعضای شورای نگهبان خود را مکلف می‌دانند در جهت احقاق حق نامزدها و مردم عمل کنند.

وی گفت: در همین راستا صلاحیت حدود 10 نفر که مدارک جدیدی را ارائه کرده بودند تایید شد و البته دیروز عنوان شد که پرونده بررسی صلاحیت‌ها بسته شده است و اینکه برخی اوقات شایع می‌شود و افرادی اعلام می‌کنند ما در صدد گرفتن تایید از شورای نگهبان هستیم صحت ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری از آلمان مبنی بر معیار شورای نگهبان برای تایید یا رد صلاحیت‌ها گفت: شورای نگهبان بر اساس معیارهای قانونی اظهارنظر می‌کند و نگاهی به جناح‌ها و وابستگی‌های سیاسی افراد که در چارچوب قانون اساسی ایران فعالیت می‌کنند، ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری روز پنج‌شنبه خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسش خبرنگار یک نشریه‌ی اسپانیایی مبنی بر اینکه «آیا تعدادی از نمایندگان مجلس هشتم که تایید صلاحیت نشده‌اند با اختلاس معروف اخیر در ارتباط بوده‌اند»، تصریح کرد: تعداد نمایندگانی که تایید صلاحیت نشده‌اند 30 نفر هستند. برخی از آنها با این اختلاس معروف ارتباط داشتند که تعداد آنها اندک است و مابقی فاقد صلاحیت لازم برای حضور در مجلس نهم بود‌ه‌اند.

کدخدایی هم‌چنین در پاسخ به پرسش یک خبرنگار ایتالیایی مبنی بر اینکه «معیارهایی را که شورای نگهبان برای رد صلاحیت نمایندگان در نظر می‌گیرد، چیست؟» پاسخ داد: آنچه که قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقرر کرده طبق ماده 28 قانون انتخابات شرایط مختلفی را ذکر کرده‌ که از جمله این شرایط، داشتن مدرک تحصیلی، داشتن شرایط سن خاص و داشتن اعتقاد و التزام به اسلام و قانون اساسی است که شرایط چندگونه است که در ماده 28 قانون انتخابات ذکر شده است.

وی ادامه داد: هم‌چنین در ماده 30 قانون انتخابات کسانی که محکومیت جرایم مالی مانند کلاهبرداری داشته باشند، یا کسانی که محکوم باشند در محاکم دادگستری در خصوص احکام شرعی یا کسانی که علیه نظام اقداماتی را انجام داده باشند موارد مختلفی است که در ماده 28 و 30 انتخابات ذکر شده که این موارد باعث می‌شود آنها مورد تایید صلاحیت قرار نگیرند.

در ادامه خبرنگاری پرسید، «برخی از نمایندگان که در جبهه متحد که مورد تایید ریاست جمهوری هستند مورد تایید شورای نگهبان واقع نشده‌اند دلیل این رد صلاحیت چیست؟» که کدخدایی در پاسخ اظهارکرد: شورای نگهبان مستندات قانونی را به خود آنها ارائه می‌کند و بر اساس قانون ما مجاز نیستیم دلایل و مدارک را اعلام کنیم اما آنچه که نسبت به افراد صورت گرفته است منطبق با شرایط قانون انتخابات بوده است.

خبرنگار دیگری نیز سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که «تخلفاتی در محل اخذ رای ممکن است اتفاق بیفتد، مردم چگونه می‌توانند این تخلفات را به شورای نگهبان انتقال بدهند» که کدخدایی پاسخ داد: تخلفاتی که بر سر صندوق‌ها در حین رای‌گیری صورت می‌گیرد از راه‌های مختلفی به شورای نگهبان، هیات‌های اجرایی یا وزارت کشور منتقل می‌شود. هم ناظرین و هم بازرسین ممکن است این گزارشات را دریافت کنند. ضمن اینکه بعد از روز اخذ رای یعنی فردای روز 12 اسفند، به مدت هفت روز کلیه کسانی که اعتراضی یا شکایتی داشته باشند می‌توانند اعتراض خود را مستقیما به شورای نگهبان یا به هیات‌های نظارت در شهرستان‌ها یا فرمانداری‌ها ارسال کنند و ما از آن طریق شکایت‌ها را بررسی می‌کنیم. هم‌چنین هیچ منعی برای دریافت شکایت از هیچ‌کسی بعد از انتخابات را نداریم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: البته بررسی صلاحیت‌ها بر اساس جناح‌ها و گروه‌های سیاسی نیست و بر اساس رفتار شخصیت‌ها است، شاید نتوانیم آمار دقیقی را از جناح‌ها و گروه‌هایی که شرکت کردند یا افرادی که منتسب به این گروه‌ها هستند و صلاحیت آنها مورد تایید واقع نشده است را ارائه کنیم. این را شاید در یک فرصت دیگری دوستان ما در سایر نهادها بتوانند ارائه کنند یا پس از شکل‌گیری مجلس شورای اسلامی بتوانیم ارزیابی بهتری را ارائه کنیم. آنچه که ملاک ما بوده رفتار افراد بوده است و هیچ تفاوتی نمی‌کند افراد در کدام از جناح‌ها و گروه‌های سیاسی باشند چنانچه این گروه‌ها و جناح‌ها بر اساس قانون نتوانند فعالیت کنند طبیعتا منع حضور در انتخابات دارند و چنانچه به موجب قانون منعی نداشته باشند شورای نگهبان نیز هیچگونه منعی برای حضور گروه‌ها و جناح‌های مختلف نداشته و نخواهد داشت.

خبرنگار دنیای اقتصاد نیز سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که ظاهرا قرار است در بخشی از مناطق، انتخابات به صورت رایانه‌ای انجام شود، ارزیابی شورای نگهبان در این باره چیست؟ که کدخدایی در پاسخ گفت: این انتخابات رایانه‌ای به صورت آزمایشی خواهد بود که 14 حوزه از 207 حوزه به این روش اخذ رای خواهند کرد. هم‌چنین روش‌های متعارف و جاری نیز وجود دارد که اگر مشکلی به وجود آمد بتوانند از طریق روش‌های جاری و متعارف استفاده کنند و این روش نیز یک روش آزمایشی خواهد بود.

 کدخدایی در پایان ابراز امیدواری کرد که خبرنگاران خارجی در روز انتخابات با حضور در حوزه‌های رای‌گیری اخبار انتخابات را به صورت واقعی و به خوبی برای افکار عمومی جهان منتشر کنند.

کد خبر 162238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز