سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تقریباً هر ماده‌ی غذایی می‌تواند به نوبه‌ی خود آلرژی‌زا باشد. اما در این بین مواد غذایی‌ای وجود دارد که مسئول 90 درصد آلرژی‌های غذایی محسوب می‌شوند و افراد حساس که مستعد آلرژی هستند در مصرف آن‌ها باید جانب احتیاط را رعایت کنند.

تخم‌مرغ

در این مطلب کوتاه به 7 مورد از این مواد غذایی آلرژی‌زا اشاره می‌کنیم.

شیر و محصولات لبنی

تمام محصولات لبنی مثل شیر، پنیر، ماست، خامه و سوپ‌های خامه‌ای، برخی از شیرینی‌جات و دسرها می‌توانند باعث بروز آلرژی غذایی شوند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ و به ویژه سفیده‌ی آن باعث ایجاد آلرژی می‌شود. در واقع تمام خوردنی‌هایی که با تخم‌مرغ تهیه می‌شوند می‌توانند مستعد آلرژی‌های غذایی باشند مثل انواع شیرینی‌جات، کیک‌ها، موس‌ها، دسرها، سس مایونز و غیره.

سویا و مشتقات آن

سویا، سس سویا، توفو، پروتئین‌های گیاهی، پروتئین‌های هیدرولیزه و همچنین چاشنی‌های طعم دهنده‌ی غذایی، نشاسته‌ی گیاهی و غیره نیز برای افراد حساس آلرژی‌زا است.

علاوه بر این که آجیل و دانه‌های روغنی مثل فندق، بادام، پسته و حتی روغن آن‌ها می‌تواند آلرژی‌زا باشد بلکه تمام خوراکی‌ها و شیرینی‌جات و غیره که حاوی این مواد غذایی می‌باشند نیز امکان آلرژی و حساسیت غذایی را بالا می‌برند

گندم و محصولات تهیه شده با گندم

غلات، نان و مشتقات آن، شیرینی‌جات، پاستاها، محصولات تهیه شده با آرد، و غیره.

بادام هندی

بادام هندی و روغن آن، کره و آرد بادام هندی، شیرینی‌جات تهیه شده با آجیل، اسانس‌ها و غیره. افرادی که دچار آلرژی‌های شدید غذایی هستند باید از مصرف آجیل‌ها پرهیز کنند.

ماهی

ماهی تازه، دودی یا کنسروی، روغن ماهی، خاویار، خوراک‌ها و سوپ ماهی برای افراد حساس، آلرژی‌زا است.

خوراکی‌های حاوی آجیل و دانه‌ها و مغزهای روغنی

علاوه بر این که آجیل و دانه‌های روغنی مثل فندق، بادام، پسته و حتی روغن آن‌ها می‌تواند آلرژی‌زا باشد بلکه تمام خوراکی‌ها و شیرینی‌جات و غیره که حاوی این مواد غذایی هستند نیز امکان آلرژی و حساسیت غذایی را بالا می‌برند.

منبع: تبیان

کد خبر 161997
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز