همشهری آنلاین: نمایشگاهی از آثار9 هنرمند تجسمی شامل آثار فرشید مثقالی، مجید مهرگان، کاظم چلیپا، سیدعباس میرهاشمی، نادر قشقایی، ابوالفضل عالی، محمد حسینی موحد، محسن نجفی نوری و محمدحسین حلیمی سه شنبه 9 اسفندماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود.

نمایشگاه

به گزارش همشهری آنلاین،این نمایشگاه در تجلیل از این هنرمندان ساعت 16 روز 9 اسفند در موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح می‌‌شود.

همچنین از این هنرمندان در اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با اهدای نشان عالی جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر تجلیل می‌شود.

در این نمایشگاه آثار فرشید مثقالی در بخش تصویرگری به نمایش گذاشته می‌شود.

مثقالی متولد 1322 در اصفهان است که درحال حاضر ریاست انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران را برعهده دارد و با طراحی پوسترهای غیرمتعارفش در سینما آثار ماندگاری در این زمینه تولید کرده اما عمده شهرت وی به خاطر تصویرسازی‌هایی است که انجام داده و از جمله آنها می‌توان به مصورکردن کتاب‌های «ماهی سیاه کوچولو»، «آرش کمانگیر»، «جمشیدشاه وقهرمان» اشاره کرد.

جوایز متعدد داخلی و خارجی همچون جایزه هانس کریستین اندرسن ( نوبل ادبیات وکتابهای کودکان) برای تصویرسازی کتاب «مارمولک کوچک اتاق من» و جایزه نوما ( ژاپن) برای کتاب«من وخارپشت و عروسکم» از جمله موفقیت‌هایی است که در کارنامه مثقالی وجود دارد.

در بخش نگارگری نیز آثار مجید مهرگان به روی دیوار می‌رود. مهرگان از استادان رشته نگارگری به شمار می‌رود که فارغ التحصیل رشته گرافیک و دارای مدرک درجه یک هنری(دکترا) در این رشته از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نمایشگاه‌های زیادی در داخل و خارج از ایران برگزار کرده است.

در بخش دیگری از این نمایشگاه آثار کاظم چلیپا در بخش نقاشی نمایش داده می‌شود.

او متولد 1336 و دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.

چلیپا نقاشی را نزد پدرش مرحوم حسن اسماعیل‌زاده، نقاش قهوه‌خانه‌ای آموخته است و آثارش در تعداد بسیاری از نمایشگاههای گروهی و دوسالانه‌های داخلی وخارجی به نمایش گذاشته است.

او کسب مقام اول نمایشگاه بین‌المللی هنرهای ظریفه ژاپن درسال 1371 را درکارنامه هنری‌اش دارد.

در بخش عکاسی نیز آثار سید عباس میرهاشمی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. میرهاشمی متولد 1341 و دارای مدرک کارشناسی عکاسی است که یکی از مهم ترین فعالیت‌های او عکاسی از دوران دفاع مقدس از سال 1359 تا 1367 است و دبیری و عضویت در شورای سیاستگذاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعدد را برعهده داشته است.

همچنین در بخش مجسمه‌سازی آثار نادر قشقایی به نمایش گذاشته می‌شود. قشقایی متولد 1336 و دارای کارشناسی ارشد از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

کارشناس و مشاور شورای علمی حجم‌ سازی سازمان زیباسازی شهر تهران، عضویت در بخش هنرهای تجسمی حوزه‌ هنری، عضویت هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران از جمله فعالیت‌های این هنرمند است.

در بخش گرافیک آثار زنده یاد ابوالفضل عالی روی دیوار می‌رود. عالی متولد 1334 است که در سال 1376 بر اثر یک حادثه رانندگی درحین انجام ماموریت دار فانی را وداع گفت.

مسئولیت گروه تجسمی دانشکده صدا و سیما، مسئولیت بخش گرافیک شبکه دوم تلویزیون، عضویت هیات علمی دانشگاه هنر و عضویت در شورای تخصصی تألیف کتاب‌های درسی رشته هنر در آموزش وپرورش را در کارنامه هنری عالی می‌توان دید.

در بخش خوشنویسی آثار محمد حسینی موحد به نمایش در می‌آید. او از پیشکسوتان خوشنویسی است که عمده شهرتش در زمینه ثلث نویسی است.

از بخش‌های دیگر این نمایشگاه می‌توان به کاریکاتورهای محسن نوری نجفی اشاره کرد.

او متولد 1336 است که علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی،جوایزی از رقابت‌های کره، ژاپن، آمریکا، ایتالیا، آلمان، ترکیه، برزیل و ... را دریافت کرده است.

محمد حسین حلیمی هم از جمله هنرمندانی است که آثار و تحقیق‌هایش در این نمایشگاه مرور می‌شود.

حلیمی متولد 1319 در همدان و دارای مدرک دکترای از دانشگاه سوربن فرانسه است که در زمینه نقاشی، عکاسی و مجسمه‌سازی فعالیت و تدریس کرده است.

کتاب «اصول و مبانی هنرهای تجسمی» او در دوره دوازدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

کد خبر 161922

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز