سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: همایش چهارمین جشنواره‌ بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر 10 و 11 اسفندماه در سینما تک موسسه‌ فرهنگی ـ هنری صبا برگزار می‌شود.

پوستر تجسمی

به گزارش همشهری آنلاین، همایش جشنواره تجسمی فجر با موضوع تحولات هنر انقلاب تا امروز با ارائه هفت مقاله و یک میزگرد برگزار می‌شود.

مقاله‌هایی از دکتر حسن بلخاری (الوان ناری و نوری در رساله نوریه علاءالدوله سمنانی و تاثیر آن به نگارگری ایرانی) ، دکتر عبدالمجید حسینی‌راد (بازگشت به ارزشهای هنر عام ایرانی(هنر جدید) ، کاوه تیموری (نگاهی به هنر خوشنویسی در دوره انقلاب اسلامی(بررسی تأثیرات کمی و نوآورانه) ، حسنعلی پورمند (نقاشی متعالی انقلاب اسلامی)، نظام‌الدین امامی‌فر (سیر تحول پوستر پس از انقلاب اسلامی) ، محمد ستاری (بررسی تحولات عکاسی ایران در سه ده پس از انقلاب اسلامی ایران) و خشایار قاضی‌زاده (سیمای عدالت و داستان پیرزن و سلطان سنجر و بازتاب آن در نگارگری اسلامی ایران) در همایش چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر ارائه خواهد شد و میزگردی با حضور هنرمندان و پژوهشگران با موضوع «واکاوی سرچشمه‌های الهام بخش هنر اسلامی در دنیای معاصر» دیگر برنامه‌ همایش جشنواره‌ فجر است.

این همایش در محورهای بررسی تحولات و دستاوردهای هنرهای تجسمی ایران پس از انقلاب اسلامی، پژوهش‌های تطبیقی میان هنرهای تجسمی امروز ایران و تحولات جهانی هنر، نظریه‌پردازی در اصول و مبانی اندیشه‌ هنر دینی در حوزه‌ی هنرهای تجسمی، گرایش‌های معنوی هنر در جهان معاصر با تأکید بر هنرهای تجسمی، بررسی زمینه‌های احیای ارزش‌های والای هنر ایرانی و اسلامی در هنر معاصر ایران، شناسایی منابع و مکتوب غنی هنر ایران و معرفی آن‌ها، نقد و بررسی وضعیت آ‌موزش هنرهای تجسمی قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نقد و بررسی تحولات هنرهای تجسمی معاصر ایران با تأکید بر هنر دوره‌ انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

برگزاری کارگاه دو روزه سفال:

همچنین کارگاه دو روزه سفال از برنامه‌های جشنواره تجسمی فجر با هدف انتقال تجربه‌های انجمن سفالگران شاهرود در طی 10 سال اخیر 10 و 11 اسفندماه برگزار می‌شود.

رضا نوری، رئیس انجمن سفالگران شاهرود گفت:«پیرو سیاست های مرکز هنرهای تجسمی درباره عدم تمرکز در بخش های هنری و استفاده از ظرفیت شهرستان ها، انجمن سفال شاهرود به عنوان اولین انجمن سفال، مورد توجه مرکز هنرهای تجسمی و وزیر فرهنگ و راشاد اسلامی قرار گرفت و به همین دلیل بنا شد دوسالانه سفال در شاهرود برگزار شود که این امر میسر نشد».

نوری افزود:« بنابراین تصمیم گرفته شد کارگاه های سفال همزمان با چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در شاهرود برگزار شود.

در طی این سال ها، واحد تحقیقات سفال را راه اندازی کردیم و 20 مورد تحقیق انجام شد. به همین دلیل نتایج این تحقیق های 10 سال اخیر را به دیگر سفالگران منتقل کنیم».

نوری با بیان اینکه رویکرد عرفانی و ایرانی در ساخت سفال می‌تواند به کیفیت ساخت آثار کمک کند، گفت:«یکی از هدف های ما برای تشکل کارگاه، این است که سفالگران بدانند همه مراحل ساخت یک اثر، فیزیکی نیست بلکه باید عشق و عرفان را نیز به کار برد».

این سفالگر درباره تکنیک هایی که قرار است در این کارگاه ارائه شود، گفت:«فرایند سفالینه های خاکستری، حفر و چیدمان کوره تا طریقه پخت، لعاب روی اجسام میرا، ساخت شبکه، ساخت ظریف ترین و بزرگ ترین مشبک های جهان، ساخت یکی از مدل‌های قدیمی و ساخت یکی از لعاب های دوره ایلخانی با شیوه جدید از جمله مباحثی هستند که در کارگاه مطرح می‌شوند».

وی با بیان اینکه دیدار از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی و معماری دوره بایزید بسطامی از برنامه‌های جنبی این کارگاه خواهد بود، ادامه داد:«درخواست کرده بودیم 40 نفر در کارگاه حضور داشته باشند اما گویا کسانی که خواستار شرکت شدند، بسیار بیشتر بود که اگر سقف بودجه افزایش یابد، مشکلی برای حضور علاقمندان بیشتر نداریم».

این کارگاه سفالگری روزهای 10 و 11 اسفند در شاهرود و بسطام با همکاری مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سفالگران شاهرود برگزار می‌شود.

 

 

کد خبر 162049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز