همشهری آنلاین: تلفیق هنر خوشنویسی سنتی و نقاشی مدرن به بین‌المللی شدن نقاشیخط کمک بسیاری کرد و بهره‌گیری از رنگ‌های بومی نقش بسزایی در این جهانی‌سازی دارد.

نقاشیخط

به گزارش همشهری آنلاین، نقاشیان در حاشیه تازه‌ترین نمایشگاه نقاشیخط خود با عنوان "نیستان" در گالری ساربان، با بیان این مطلب، گفت: من خود را شاگرد اساتیدی چون صداقت جباری، جلیل رسولی و افجه‌ای می‌دانم.

این هنرمندان بزرگ با تکیه بر دانش نقاشی که داشتند توانستند میان هنر خوشنویسی سنتی و نقاشی مدرن تلفیقی ایجاد کنند که به بین‌المللی شدن این هنر کمک بسیاری کرد.

وی افزود: این تلفیق، حرکت ارزشمندی است که خوشنویسی سنتی ما را به سمت جهانی شدن سوق می‌دهد و دربازارهای جهانی نیز با استقبال مواجه شده است.

البته میان آثار من در این نمایشگاه و آثار بزرگان نقاشیخط شباهت ظاهری وجود ندارد اما از نظر باطنی وامدار تمام اندیشه‌های ایشان است.

به گفته این هنرمند جوان، نقاشیخط هنری است که درمعرفی خوشنویسی ایران به جهان نقشی اساسی دارد و خوشبختانه از جنبه اقتصادی خوبی نیز برخوردار است.

این هنر، اکنون توانسته در هنر جهانی جایی برای خود باز کند و اندیشه‌ها را به سوی خود جلب کند.

نقاشیان همچنین با بیان اینکه نقاشیخط ایرانی به لحاظ محتوایی و مفهومی هیچ ارتباطی به هنر غرب ندارد و هنری مستقل و قائم به ذات است، افزود: این هنر شاید از منظر تکنیکی گوشه چشمی به هنر غرب و اصول نقاشی مدرن داشته باشد، اما ریشه در کهن ترین نقوش و فرمهای ایرانی هزاران ساله دارد.

وی با اشاره به بیستمین نمایشگاه انفرادی‌اش در قالب نقاشیخط گفت: "نیستان"، بر مبنای اندیشه‌های مولانا در 19 بیت اول مثنوی(نی نامه) شکل گرفت تا مفاهیمی چون جدایی نی از نیستان وصل و نفیر و فریاد برآمده از جان نی را به تصویر بکشد.

نقاشیان گفت: آثار این نمایشگاه با نمایشگاه‌های گذشته‌ام تفاوت بسیاری چه به لحاظ بهره‌گیری از متریال و تکنیک و چه از جنبه مفهومی دارد.

مخاطب این نمایشگاه دیگر با واژه روبرو نیست و بیشتر فرم و مفهوم باطنی حروف مد نظر است.

وی اضافه کرد: این مجموعه نقاشیخط، با تکنیک‌های متنوع ارائه شده، اما در کنار اشاره به رنگها و فرمهای ایرانی، "نی" در آن نقشی اساسی بازی کند. به نوعی می‌توان گفت اندیشه‌های مولانا را در قالب این آثار به تصویر کشیده و مورد بررسی قرار داده‌ام.

این هنرمند درباره اینکه آثار او تا چه اندازه در بیان مفاهیم و اندیشه مولانا در دیباچه موفق بوده است؟ اظهار داشت: مولانا خود می‌فرماید «هر کسی از ظن خود شد یار من/ از درون من نجست اسرار من»، کسی نمی‌تواند به سر و راز مولانا پی ببرد، خیال من هم به قدر همت و تلاشم به سمت و سوی افکار پرواز کرد.

نقاشیان در پاسخ به این که چرا خوشنویسی آثارش پررنگ تر از نقاشی است، تصریح کرد: من نقاش نیستم برای همین می‌خواهم آثارم خط باشد، اگر چه خطاطی چیز دیگری است و نقاشی و نقاشیخط هم چیز دیگری.

کسی که به نقاشیخط می‌پردازد. باید هم نقاشی بداند و هم خوشنویسی تا این دو را تلفیق کند. من در این نمایشگاه از واژه استفاده نکردم؛ بیشتر آثارم حروفی است که در پس آن راز و رمزی نهفته است.

هر کس برداشت و استنباطی از این رمزها دارد، و بازخوردها نشان داد که این رمزها توانسته منظور من از اندیشه مولانا را برساند.

وی با بیان اینکه در آثارش بیشتر به فرم خوشنویسی توجه دارد، اظهار داشت: این نمایشگاه از دل فرم های نستعلیق و کهن برآمده است.

از آن جا که سال ها نستعلیق نویسی کرده‌ام، به خوبی می دانم فرم «نون»، «نقطه»، «ب» و ... چیست و چه رمزی در پس آن است؛ بنابراین نوعی کهن نگری در این آثار دیده می‌شود.

این هنرمند تاکید کرد: "نی" در این آثار نمادی از خود انسان است که از نیستان ازل جدا شده. تمام حروف و پرش هایی که در این تابلو ها دیده می‌شود نیز نفیر جدایی نی از نیستان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت استفاده از رنگ‌های سنتی ایرانی مثل فیروزه‌ای در هنر جدید گفت: ما هنوز حافظ و مثنوی می‌خوانیم که این ها متعلق به ایران‌اند.

ایران برای ما هنوز هم سرزمین خطوط عمودی و افقی است. خط های افقی مثل کرمان و شیراز و شهرهای کویری است که رمزآمیز و عرفان خیز است و ما را با خود به فضای کهن می‌برد.

اما خط های عمودی همچون گیلان، مازندران و کرمانشاه دار و درخت زیادی دارد و کوهستانی است.

از این مناطق، به جای شاعر، پهلوان در می‌آید. باید توجه داشت تا زمانی که این فضاها را داریم نمی‌توان گفت ذائقه و روحیه جوانان تغییر کرده است.

وی گفت: فضایی که من در آن کار می‌کنم، فضای حروف خط کهن نیست. حروف کهن جایگاه خاص خود دارد.

به طور مثال اگر بخواهیم از صفات جمال حق سخن بگوئیم از نستعلیق استفاده می‌کنیم. یا برای نمایش صفات جلالی خداوند از خط ثلث و اگر درپی سخن گفتن درگوشی با خداوند هستیم، از خط نسخ بهره می‌بریم.

اما این تابلوها روایتی مدرن از افکار مولاناست که هشتصد سال پیش از دنیای ما رفته. من در فرم های انتزاعی خوشنویسی، حروفی را ایجاد کردم و همین در قالب واژه نبودن و از واژه دوری گزیدن، فضای مدرنی در تابلو ها ایجاد کرده که فکر می‌کنم، همین برای من بس است.

نقاشیان با بیان اینکه انتخاب کادر افقی در این تابلوها، برای روایتگری دیباچه مثنوی مناسب تر بوده، افزود: اگر بخواهیم اندیشه نهفته در شعر «بشنو از نی» را بیان کنیم با نستعیلق نمی‌شود.

کادر افقی روایتگر است، اما کادر عمودی خبررسان. بیشتر کادرها در این تابلوها افقی است یعنی روایت می کند و استفاده از این کادر توانسته آثار را به فضای مدرن نزدیک کند.

نمایشگاه «نیستان» تا 12 اسفند ماه ،همه روزه غیر از سه‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 در معرض دید هنر دوستان خواهد بود.

علاقمندان می‌توانند برای بازدید به خیابان دکتر بهشتی، خیابان صابونچی(مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 مراجعه کنند و یا با شماره 88504226 تماس بگیرند.

 

کد خبر 161889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز