همشهری آنلاین: اگر شما هم از جمله کاربران دائمی کامپیوتر هستید، خواندن این مطلب را از دست ندهید؛ به گفته متخصصان چشم پزشکی، استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و ساعات زیاد خیره شدن به مانیتور آن صدمات جبران ناپذیری به چشم وارد می‌سازد که سردردها و استرس‌ها و فشارهای وارد شده به سیستم بینایی از آن جمله‌اند.

computer

امروزه رایانه به بخشی جدایی‌ناپذیر در زندگی بشر تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که بسیاری از مردم حتی نمی‌توانند به یاد بیاورند که زندگی خود را بدون این وسیله چگونه می‌گذراندند.

در این میان عده‌ای اغلب ساعت‌های روز و شب خود را زل‌زده به مانیتور می‌گذرانند. محققان بر این باورند که این افراد دیر یا زود مبتلا به سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر می‌شوند، البته اگر به موقع برای پیشگیری از این مشکل چاره‌اندیشی نکنند.

به گفته این متخصصان از هر 10 کاربر دائمی کامپیوتر، هشت نفر به سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر مبتلا می‌شوند. افرادی که روزانه بیش از دو ساعت مداوم به مانیتور نگاه می‌کنند بیش از سایرین با خطر ابتلا به این سندرم مواجه هستند.

درد گردن و شانه، سردردها و کاهش تمرکز دید از مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم این سندرم است. از دیگر علائم این سندرم می‌توان به خستگی، سوزش و خارش چشم، خشک شدن و یا ترشح بیش از حد مایعات چشم، دوبینی، نیاز به استفاده از عینک و حساسیت به نور اشاره کرد.

اما آیا راهی وجود دارد که به دلیل ضرورت استفاده از کامپیوتر در زندگی مدرن امروزی هم بتوانیم از این وسیله استفاده کنیم و هم از آسیب زیاد به چشم‌ها و احتمال بروز این سندرم تا حد زیادی بکاهیم؟ خوشبختانه پاسخ به این سوال مثبت است. شما می‌توانید با به‌کار بستن چند توصیثه ساده در پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به این سندرم تا حد قابل توجهی بکوشید:

-‌ مانیتور را در وضعیتی قرار دهید که فاصله مناسبی با چشمان شما داشته باشد و اگر دید مناسبی ندارید از عینک استفاده کنید.

- حدود 30 تا 50 سانتی متر از مانیتور فاصله داشته باشید.

- از خیره شدن به صحنه مانیتور حتی المقدور پرهیز کنید.

- دقیقا روبه‌روی کامپیوتر بنشینید.

- صحنه مانیتور را پشت به دیوار نگذارید بلکه سیستم را طوری قرار دهید که پشت شما به دیوار باشد و بتوانید فضای اتاق را در پشت صفحه نمایش ببینید.

- خط دید شما باید مسطح یا بالاتر از مانیتور باشد.

- مچ‌ دست‌تان را هنگام تایپ کردن، خم نکنید و زانوهای خود را هنگام نشستن پشت کامپیوتر در زاویه 90 درجه قرار دهید.

- هرازگاهی با نگاه کردن به یک شی در دور دست به عضلات چشمان خود استراحت بدهید. پزشکان توصیه می‌کنند در ازای هر یک ساعت کار با کامپیوتر دو تا سه دقیقه این کار را انجام دهید تا از فشار وارده به عضلات چشم کاسته شود.

- نورمانیتور را در حد استاندارد تنظیم کنید.صفحه نمایش را طوری قرار دهید که نور لامپ یا چراغ روی آن نیفتد چون بازتاب آن از مانیتور به سمت چشم خطرناک است.

- یک راه کار ساده اما بسیار موثر دیگر پلک زدن است. با پلک زدن مکرر از خشکی چشم جلوگیری کنید. افرادی که زیاد پلک نمی‌زنند دچار خشکی، سوزش و قرمزی چشم می‌شوند.

همچنین توصیه می‌شود تمام افرادی که مجبور هستند روزانه بیش از دو ساعت مقابل مانیتور بنشینند از عینک‌های محافظ استفاده کنند.

کد خبر 161900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان